• missis

jag har sån ögoninflamation, hur lindrar man det???

jag blir galen snart, det gör svinont i ögonen o jag ser skitdåligt eller suddigt eftersom att det varar hela tiden, sen ser jag ut som om jag har varit uppe hela natten o supit, är alldeles rödögd o ont gör det,.,, nån som vet nåt knep hur man lindrar det?? kan man koka nån saltlösning o skölja med? o hur gör man i sånna fall det???

• Svar på tråden jag har sån ögoninflamation, hur lindrar man det???
  • klurifax

Det bästa tips jag kan ge är att badda ögonen med avsvalnat kamomill-te. Det tipset fick jag på VC efter min sons andra penicillinkur mot ögoninflammation. Funkar super för oss!

• myran02

Ett sätt som min mormor lärde mig var att torka av ögat en gång i halvtimmen/timmen i början med kamomill thé.
    Det fungerade på både min dotter och min mamma (de smittade varandra) Men är det för långt gånget måste man nog ha en salva.

Lycka till

• missis

hmm, jag har inget kamomillte, kan jag ta vanligt te???

• klurifax

nej, inte vanligt te! Kamomillte är bakteriehämmande och lugnande.

Vill du göra något du har hemma, kok vatten med 1-2 tsk salt/liter, låt svalna något och badda ögonen. Tänk bara på att inte "ta om" med samma bomullspad, för då sprids bakterierna! Ta gärna och stryk mot näsan, då följer du ögats egen reningsstruktur.

• isisisis

Du kan koka upp egen koksaltlösning!
    Koka bara upp vatten och salt och låt det svalna....
    Badda sedan med bomull utifrån och in....sas....
    var nog med att det smittar så tag en egen handduk!

• Grannen

Köp salva på apoteket, den ska lägga i en sträng i ögat och sedan är det borta på några dagar!

• Grannen

Har du en ordentligt ögoninflammation så ska du nog inte mixtra med avkok och sådant utan ta hjälp av medicin.

• Grannen

Nej, nej jag syftade på theavkoket!

Jag är absolut inte anti koksaltlösning!

The avkok är ofta bra men mot en kraftig ögoninflammation anser jag att det krävs medicin.

• klurifax

Fast jag måste försvara kamomillte; min son fick 2 olika penicillinkurer som inte hjälpte och läkaren sa då åt oss att testa kamomillte och på 2 dagar var hans _svåra_ ögoninflammation mkt bättre! Nu tar vi det när ögonen börjar och har sluppit antibiotika... Så det är inte alltid säkert att medicin är bäst!

Svar på tråden jag har sån ögoninflamation, hur lindrar man det???