Värmepåsar, vad ska det vara i dem?
Vi hade tänkt sy egna värmepåsar (såna man kan värma i mikron) och ta med till förlossningen men folk verkar ha olika åsikter om vad det ska vara i dem? Vad är bra - vete, ris, groddar, eller vad tycker ni?
Vi hade tänkt sy egna värmepåsar (såna man kan värma i mikron) och ta med till förlossningen men folk verkar ha olika åsikter om vad det ska vara i dem? Vad är bra - vete, ris, groddar, eller vad tycker ni?
vetekudde heter den jag har och den värmer jag i micron.
När jag sydde egen fyllde jag med vanligt matris...
/Maria
Du kan även ha ris om du inte kan fixa vete.
Tänk på att sy en påse som du häller vetet/riset i och ett överdrag. Då är det lätt att ta av örngottet och tvätta det om/när det blir smutsigt.
I min är det i alla fall vete. Det funkar för mig...
Jag sydde en härom veckan. Fyllde den med helt vete som barnmorskan på förlossningskursen rekommenderat. Saltå Kvarn kommer vetet ifrån och jag har sett det på Coop Forum, Ica Maxi och i Hälsokostbutiken. Värmer kudden i micron några minuter tillsammans med ett glas vatten och den håller värmen jättelänge. Hur det fungerar med annan fyllning vet jag inte.
Så här gjorde jag min vetekudde om någon vill ha "receptet":
Den har tre "sektioner" med en påse vete i varje och så ett separat "fodral" man kan ta av och tvätta. Den är ganska stor och tung men då täcker den bra
Använde i stort sett mönstret på följande länk:
www.juhlin.nu/slojd/beskrivningar/Vetekudde.doc
Men istället för att lämna en öppning till varje sektion så sydde jag ihop hela långsidorna och ena kortsidan, fyllde på första vetepåsen, sydde en dubbel söm tvärs över fyllde på nästa vetepåse, sydde en dubbel söm till, fyllde på tredje påsen och sydde sen ihop i änden. Funkade bra det med!
Lycka till med sömnaden!