• cokie

Alva? för vanligt?

Jag tycket Alva är jättefint men är det för vanligt? är det många som känner eller har döpt sina barn till det?

• Svar på tråden Alva? för vanligt?
  • OlgaMatildah

hatar namnet alva. har träffat världens skumaste människa som hette det, och hon förstorde mitt liv.

men namner är fint

• MamsenJ

känner ingen alva (tror jag) men har sett många här på fl med alva. men tycker du det är fint så skit i om det är vanligt.

• AnneSophie

Alva är ett jättefint namn! Ett av mina favoriter tillsammans med Astrid och Lovisa.

Lite statistik:
    Det finns 9498 kvinnor som har förnamnet Alva . Av dessa har 7204 namnet Alva som tilltalsnamn/förstanamn.
    Om jag inte minns helt galet så ligger Alva i topp 10.

• Cina01

Tycker Alva är jättefint! Känner bara till några enstaka med det namnet. Men det gör väl kanske inte så mycket om det är vanligt?

• Mallemus

Gick in i statistiken för 2005 då låg Alva på 8 plats se länk

www.scb.se/templates/tableOrChart____156996.asp

Här finns också en massa statistik över de senaste årens 100-topplistor.

www.scb.se/templates/Product____30895.asp

Å andra sidan säger ju inte det jättemyscket. Läste en artikel om hur mycket "ovanligare" de "vanliga" namnen är nu för tiden. Det är många fler namn som används än för bara 10 år sedan.

Personligen tycker jag man skall gå efter vad mna tycker är fint, inte att det skall vara tillkonstlat eller ovanligt. Viktigare att man själv tycker om namnet. VI kommer troligtvis välja Hanna, som ligger på 9 plats.

Lycka till med namnval!!!

• skrosa

alva är jättefint, känner en liten söt tjej som heter det och det är min sambos brorsdotter, annars vet jag ingen.

• Snoxie

Alva är fint och ganska vanligt numer tror jag, men strunta i det. Ta det om ni tycker om det.
    Våran son heter Oscar och det ligger väl etta på 100 i topp litsan tror jag. Men det spelar inte oss någon roll, eftersom vi tycker om namnet och inte känner någon direkt som heter det.

*STOLT mamma till Oscar Alexis 060131*
  • kate79

Jag ville först att vår tjej skulle heta Alwa, men sedan så tyckte jag att varenda flicka verkade heta Alwa och då vår pojke har ett ovanligt namn ville vi inte att hon skulle ha ett "vanligt".

• muulin

ábsolut inte!! jag skulle döpt mitt barn till Alva om jag fått en tjej även om det är 20 pers. runt mig som har barn som heter det, bara för att det är SÅ FINT!!

Svar på tråden Alva? för vanligt?