• Snigla

Artros i framknä

Är det någon mer som har en häst med den diagnosen? (kommer inte ihåg det "fina" namnet...) Hur mår era hästar?

Jag har hållit på att sätta igång min häst efter att han har stått 3 veckor med hälta (alt stelhet som gjort att han sett halt ut) och sedan 1 vecka till efter besök med kortisonbehandling på klinik.

Min häst är född med ett stort framknä och en benställning som fått en del att bli förundrade över att han ens kan gå Men han har inte haft några problem förrän förra vår/försommaren. Han var då 12 år.

När jag satte igång honom efter betet förra året så var han OK och han har hållt sig OK tills nu då... Han har inte heller varit OK den här veckan som jag har skrittat, även om han blivit bättre när man varit ute en stund. Provade trava lite och då kändes det inte alls! Konstigt tänkte jag tills idag när han plötsligt kändes nästan som vanligt. Hovis var ute och efter det var hans rörelser nästan som vanligt! Var ute och red på kvällen och det kändes jättebra! Förklaringen tror jag var att hans hov på det "sjuka" benet hade vuxit mycket mer (han har ju inte belastat det som vanligt...) så han har väl varit låghalt också...

Jag har börjat ge honom ingefära nu och ska även köpa gurkmeja. Har någon något annat tips på hur man håller honom mjuk och så fräsch som möjligt?

Vore kul med någon med samma typ av diagnos på hästen som man kan utbyta lite erfarenheter och tips med.

• Svar på tråden Artros i framknä
  • Therese B

Hejsan. Jag har ingen häst men däremot en hund (Chow-chow tik på 9år) Hon har artros i alla ben, fick den diagnosen för drygt 2år sedan. Hon får ifrån veterinär Metacam och jag ger henne Glucosamin som är ett fodertillskott, Så här står det på burken "Glucosamin är ett kroppseget ämne. Det är viktigt vid nybildning av brosk. Det finns naturligt i bindvävnad och senor. Dagligt intag av G är värdefullt för leder, ben, muskler senor och ligament. Tillför därför G av högsta kvalitet och styrka för att förbättra rörlighet och återhämtning hos individen." Detta pulver ges ½- 1mått per dag (måttet finns i burken. Denna burk har jag köpt på Sharpman utanför Mjölby för ca 250:- för 500gram. Jag har sett burken på andra "häst affärer" och på Ge-Kå´s i Ullared! Jag kan verkligen rekommendera detta, visst haltar hon men hon rör sig och verkar inte ha ont. Lycka till....

• Snigla

Jag har funderat på Glucosamin men tänkte prova med ingefära och gurkmeja först. Det blir lite billigare... Han har ju inte haft så mycket problem än, har ju hållt sig fräsch ett år.

Svar på tråden Artros i framknä