• Smaragd

Kall luft från köksfläkten?

Hej! Har precis, efter en hel del om och men, fått klart vår köksrenovering. Men märkte precis att det kommer kall luft från köksfläkten när den inte är på, det känns ända ner mot golvet! Är det något fel eller ska det vara så? Har en fläkt med synligt plåtrör.
    Den installerades fel första gången så den drog ingen luft alls. Nu fungerar den alltså, men när den inte är på kommer det ut kall luft från den! Inte så skoj med en ettåring i huset.
    Nån med erfarenhet? Kan det vara nåt spjäll eller nåt som borde stängas när fläkten inte är på...?

• Svar på tråden Kall luft från köksfläkten?
  • Jerker Lundgren

ja... om du tittar precis där röret sitter fast i fläkten (måste ta bort det...) så bör det vara ett spjäll där. Tänk dig en cirkel med två halvcirklar i, som lyfts när det sugs in luft.
    Jag skulle chansa på att den har fastnat i öppet läge, annars låter det som att det inte har satts in alls.

• Smaragd

hm, måste kolla! Inte omöjlgit att det inte satts in allt, har inte vidare stort förtroende för dem som installerade den! Hoppas nu bara att det kommer ett sånt med fläkten, det är en av märket Frgor, den billigaste i affären...

• Jerker Lundgren

det borde det göra... frågan är ju var det är om det inte sitter där det ska. :)

• Smaragd

Kollade att det nog ska finnas där, och såg också de där halvcirklarna du beskrev när den var öppen tidigare idag. Ska testa fläkten imorgon när lilltjejen är vaken o se om spjället stängs av sig själv (man kan ju hoppas). Annars måste det ju fixas.. Suck!

• Jerker Lundgren

kan var asom så om röret sitter fel ovanpå så kan de fastna det(?) frågan är hur du ska kunna se det... förhoppningsvis hjälper det med att lossa röret och sätta dit det rätt igen...

Lycka till

• Smaragd

Talade med serviceverkstaden som ger garantiservice. Han tyckte vi skulle avvakta ännu eftersom det inte blåst in kall luft idag. Kanske var det bara så att spärren var trög första gången vi körde fläkten på riktigt och inte stängdes ordentligt... Idag hörs det tydligt när spärren åker fast då man stänger av fläkten och det blåser ingen kall luft. Så hoppeligen var det bara tillfälligt. Tack för hjälpen i alla fall Oktober06!

• Kebnekaisa

Jag vet inte om jag kan vara till någon hjälp
    (men känner mig smått expert på fläktar, då jag egentligen HATAR dem och servicekillar, miljöförvaltningen m fl, fick komma ett antal gånger och kolla min fläkt, då jag bodde i en nyrenoverad lägenhet, med modernt fläktsystem!)

I min lägenhet var det så, att fläkten "var igång" HELA tiden (på en l i t e n skala)
    Den ena frånluften var i köket och den andra var i badrummet.

Hur kollade de då om frånluften var okej?
    Jo, man trycker bara en liten bit toapapper (lätt Lambipapper kanske) mot fläkten.
    Om toapappersbiten fastnar, så är frånluften OK!

(på DETTA sätt kollade t o m Miljöförvaltningen!

och även då det varit "avancerade ventilationskoll" från fackmän, så har de kollat på DET enkla sättet!)

Men som sagt,
    Vet ju inte hur det ska vara hos dig,
    om det gäller en fläkt som ska stängas av! ???

Iallafall, så ska det ju inte vara något kallras inåt av en fläkt!!!!

(Däremot vid ventiler (vid fönstrena och så) så ska det ju vara luft, som kommer inåt!
    Men kallras ÄR ju VÄLDIGT otrevligt även där!!!!

Därför AVSKYR jag lägenheter, med avancerade fläktsystem!!!

Det är nämligen vanligt, att det blir kall-luft vid insläppsventiler!!!

• Jerker Lundgren

Så skönt att det funkar då...

• Smaragd

Hm, verkar märkas bäst på kvällarna och nätterna att det kommer in kall luft då det är kallare ute. Testade med termometer under fläkten i natt och den visade att temperaturen var hela fem grader lägre där än i övriga hushållet! Så det kommer helt klart in kall luft, måste få det åtgärdat innan hösten!
    Dessutom märkte vi igår att det läckt ut smältvatten ur kylskåpet och den splitternya skivan intill har vattenskadats intill golvet... Suck, har haft en MASSA problem med vår renovering denna sommar, tycker det kunde ta slut nu...
    Men smältvattnet kan vi bara skylla oss själva för eftersom kanalen vattnet ska ner i var stockad. Hade inte rengjort kylskåpet just där! Men HUR ska man hinna underhålla allt man inhandlat?

Svar på tråden Kall luft från köksfläkten?