Jag ser ned på andra människor
det är nu när jag själv har barn som börjar bli lite större som jag inser vilken "hemsk" människa jag antagligen är...
jag ser ner på andra människor, speciellt de som är "svaga". de som är fattiga, som får socialbidrag, de som är arbetslösa, har det dåligt ställt med många barn i förorterna.
de som blir misshandlade och domderade av sina män, speciellt de som klagar på hur dåligt allt är och hur lite pengar de har men som inte gör ngt åt det.
att läsa trådar här på fl där folk skänker pengar åt fattiga mammor får mig vilja kräkas....
jag ser ned på överviktiga, på bristen på självkontroll. på de som stavar illa och har ett ovårdat språk....
varifrån kommer mina hatiska känslor? ngt allvarligt fel måste det väl vara om man stör sig på omgivningen på det här sättet?
om jag är präglad av min uppväxt? jo det är jag nog lite.
där var det privatskolor och moderater, vårdad klädsel och tider att passa....
men samtidigt glädje, värme och gemenskap.
en mening ringer i min öron än idag, den är sagd otaliga gånger av hela släkten ; " bli aldrig beroende av en man, eller någon annan"
det är alltså en dödsynd. att bli misslyckad, beroende och fattig. då är det kört.
nu kan man ju tro att jag lever ngt extravagant liv, men nej det gör jag inte.
gift, barn, ok jobb och helt ok med pengar.
jag är nöjd och trivs med mitt liv.
men varför dessa känslor? tror inte någon vet vilket hat och vilken irritation som bubblar inom mig.
vill att mina barn ska bli starka självständiga individer som har egna åsikter, inte ärver några fördomsfulla från morsan.
min man då? hmm, ja vi pratar ju såklart inte om det här, men samtidigt så är det en tyst överenskommelse att vi inte "beblandar" oss med vissa kategorier av människor.
och hur sjukt är inte det? lever vi på stenåldern?
nu förstår jag att folk kommer reagara väldigt aggressivt eftersom jag yppat de här hemska tankarna.
men jag ber er om ni har möjlighet att stå emot att skriva massa inlägg om hur hemsk och knäpp jag är, det vet jag ju redan...
jag undrar hur jag ska bli kvitt dessa känslor? det tar ju onödig energi på att gå omkring och känna hat mot var och varann människa.
kan det vara ngt i min barndom?
framförallt finns det fler med dessa tankar?
tack för mig.
vad skönt att skriva av sig, det är första gången det sätts på pränt.