• Anonym

Jag ser ned på andra människor

det är nu när jag själv har barn som börjar bli lite större som jag inser vilken "hemsk" människa jag antagligen är...

jag ser ner på andra människor, speciellt de som är "svaga". de som är fattiga, som får socialbidrag, de som är arbetslösa, har det dåligt ställt med många barn i förorterna.
    de som blir misshandlade och domderade av sina män, speciellt de som klagar på hur dåligt allt är och hur lite pengar de har men som inte gör ngt åt det.
    att läsa trådar här på fl där folk skänker pengar åt fattiga mammor får mig vilja kräkas....

jag ser ned på överviktiga, på bristen på självkontroll. på de som stavar illa och har ett ovårdat språk....

varifrån kommer mina hatiska känslor? ngt allvarligt fel måste det väl vara om man stör sig på omgivningen på det här sättet?

om jag är präglad av min uppväxt? jo det är jag nog lite.

där var det privatskolor och moderater, vårdad klädsel och tider att passa....
    men samtidigt glädje, värme och gemenskap.
    en mening ringer i min öron än idag, den är sagd otaliga gånger av hela släkten ; " bli aldrig beroende av en man, eller någon annan"

det är alltså en dödsynd. att bli misslyckad, beroende och fattig. då är det kört.

nu kan man ju tro att jag lever ngt extravagant liv, men nej det gör jag inte.
    gift, barn, ok jobb och helt ok med pengar.
    jag är nöjd och trivs med mitt liv.

men varför dessa känslor? tror inte någon vet vilket hat och vilken irritation som bubblar inom mig.
    vill att mina barn ska bli starka självständiga individer som har egna åsikter, inte ärver några fördomsfulla från morsan.

min man då? hmm, ja vi pratar ju såklart inte om det här, men samtidigt så är det en tyst överenskommelse att vi inte "beblandar" oss med vissa kategorier av människor.

och hur sjukt är inte det? lever vi på stenåldern?

nu förstår jag att folk kommer reagara väldigt aggressivt eftersom jag yppat de här hemska tankarna.
    men jag ber er om ni har möjlighet att stå emot att skriva massa inlägg om hur hemsk och knäpp jag är, det vet jag ju redan...
    jag undrar hur jag ska bli kvitt dessa känslor? det tar ju onödig energi på att gå omkring och känna hat mot var och varann människa.
    kan det vara ngt i min barndom?

framförallt finns det fler med dessa tankar?

tack för mig.
    vad skönt att skriva av sig, det är första gången det sätts på pränt.

• Svar på tråden Jag ser ned på andra människor
  • Anonym (förstår)

förstår dig...kan tänka lite som du gör ibland

• Anonym (samma)

jag är exakt likadan.. Har inget bra svar på varför; men jag känner igen mig i det du skriver. Men jag har aldrig skämts över mina känslor; kanske borde jag det; men det gör jag inte.

Har inget br asvar på ditt problem, inte ens ett råd att ge; men nu vet du att du inte är ensam. Fast jag har aldrig sett på det som ett problem..

• Anonym

oj, trodde aldrig ngn skulle erkänna att de också kände så här.

nej jag har aldrig sett det som ett problem förrän nu, när jag ska uppfostra 2 barn...... vill inte föra över mina åsiker på dem. kan tänka mig att de lyser igenom.

• Heisan

Jag kvalar nog in till gruppen"människor du ser ner på".
    Det är helt ok, jag tycker att det är fantastiskt att det ens finns människor som tar sig tiden att se ner på mig. Själv tycker jag att dessa människor som inte betyder någonting för mig inte är värda att lägga energi på. De är helt enkelt ointressanta, vilket måste göra mig intressant eller hur...?

Jag känner mig som 25, är 35, ser ut som 45...
  • idiblon

Jag tycker att det är häftigt att du är så medveten om ditt problem. Jag förstår precis hur du menar, och då är jag ändå en av de personer som du förmodligen ser ner på. Jag är outbilndad, socialbidragstagare, fd narkoman och har t.o.m varit överviktig (har gått ner nu) och suttit och vräkt i mig en massa skräp. Att jag varit och i viss mån är så svag beror antagligen på att jag föddes som extremt känslomässigt skör. Mina föräldrar visste inte vad deras inkonsekvens och oförståelse gjorde mot mig som barn. Hade jag fötts för bara ett halvt sekel sedan, eller längre bak i tiden, så hade jag inte överlevt. Att jag lever beror nog helt och hållet på komplexiteten i samhället, och alla resurser som finns för att hålla människor vid liv. Då menar jag alla hjärnans belöningssystem som kan stimuleras i dagens samhälle.

Så vad kan jag säga. Jag är en av dem du då ser ner på, men jag dömer dig inte utan beundrar dig för att du har den insikt du har i ditt eget tänkande.

• Anonym (jag med)

Jobbigt att erkänna men jag är likadan. Jag har exakt samma tankar. Jag tror att jag tänker så för att jag anser att det vore ett misslyckandet för mig att gå på soc. Det finns inte i min bok det allternativet.
    Jag också tänker att kvinnor som blir misshandlade och väljer att stanna med sina män är svaga.
    Jag tror att det är som ett psykologisk självförsvar. "Det här händer inte mig för att jag är inte en sådan människa."

• idiblon

Jag blir även jag irriterad när folk inte inser sina egna problem. Nuförtiden kan jag inte förstå hur man inte kan se sig själv ur flera perspektiv, och försöka göra någonting åt sina egna tillkortakommanden, utan bara acceptera sin situation fullt ut och se ner på dem som ser ner på en själv. Faktiskt.

• Heisan
    idiblon skrev 2006-06-26 23:14:19 följande:
    Jag blir även jag irriterad när folk inte inser sina egna problem. Nuförtiden kan jag inte förstå hur man inte kan se sig själv ur flera perspektiv, och försöka göra någonting åt sina egna tillkortakommanden, utan bara acceptera sin situation fullt ut och se ner på dem som ser ner på en själv. Faktiskt.
    Nu kanske jag är trött, men det kändes som om du menade mig. För i sådana fall har du tolkat mig helt fel..

Om det inte var mig du menade så ber jag redan nu om ursäkt..
    Jag känner mig som 25, är 35, ser ut som 45...
  • AHöst

Att se sina egna fel ar ju ett steg i ratt riktning. Visst later det som om du ar praglad av din omgivning och din uppvaxt. Men vad jag reagerar pa ar ilskan du pratar om. Jag tror att detta bara rakar vara ett utlopp for din ilska. Hade det inte varit det som funnits i din uppvaxt och omgivning sa hade du sakert bara hittat ett annat stalle att ge utlopp for ilskan. Med andra ord sa tror jag det ar ilskan som du behover ta itu med.

Svar på tråden Jag ser ned på andra människor