• mormia

Långsam förlossning

Jag ser att det finns en tråd om snabba förlossningar här är en om långsamma.

Jag hade en långsam förlossning den tog ca 4 barnmorskor och krystverkar i 1 ½ timme enligt journalen 2h 45 min enligt mig. Jag var inte helt öppen när jag ville krysta.

Förlossningen avslutades sedan med sug klocka p.g.a. verkarna blev svagare, jag var trött och det var vidöppen förlossning dvs. kronbjudning.

När jag hade kryst vekar sa barnmorskan att jag bara skulle krysta lite till och lite till men det hände inget och jag kände att verkarna blev svagare. Tillslut blev jag arg och sa hur mycke är lite till jag blev rädd för jag kände tussen mellan benen och var rädda att hon skulle kvävas.

Sedan sa hon att det blir sugklocka men läkaren är upptagen med ett kejsarsnitt men kommer snart och att jag får vänta. Då känner jag att jag inte vill ha en krystverk till och sluta kämpa men verkarna kommer ändå.

När jag ligger där och krystar springer barnmorskan iväg och sambon får vara ensam med mig och det tyckte han var jobbigt, förmodligen hämta hon läkaren hon sa inget.

När jag har krystverkar kommer en ny barnmorska för att den andra ska gå hem det störde mig ganska mycke.

Nästa gong vill jag att det ska säga plopp. Jag har fortfarande inte kommit över att det var så jobbigt och att jag inte orkade ta emot barnet med glädje på en gong. Jag hade så stora förväntningar och känner skuld för att jag ville slippa henne första tiden.

Men nu mår vi bra, amningen fungerade tillslut.

• Svar på tråden Långsam förlossning
  • Mälaröbo

Mitt öppningsskede varade i 2,5 dygn med nr 1.
    Var sen fullt öppen och krystade i 6,5 timmar. Tillslut blev det sugklocka för jag orkade helt enkelt inte mer!!

Hade också problem med anknytningen!! Var nog för trött för att orka känna och tänka!!

• sandispandis

Vattnet gick vid sex på morgonen, var inne på förlossningen vid 9,30 sen gick timmarna.... vid tio på kvällen var jag öppen nio cm men sen hände inget.... efter 4,5 timmar med värkar varannan minut så beslutas det om snitt... så lillkillen blev utplockad reservutgången med akutsnitt.
    sandra

• Hexx

Min förlossning tog 64½ timmar.
    Pinvärkar, ingen smärtlindring förrän på slutet och ingen som brydde sig om oss....
    Vill aldrig mer föda barn.
    Slutade med sugklocka här med.

• mormia

Jag tycker att jag har missat något underbart som alla mammor påstås får vara med om i början.

Hon skulle liga på min mage och söka mitt bröst men jag var bara tröt och kände smärta och ville slippa ha henne på mig.

Sedan önskade jag att hon var i magen igen så att jag inte skulle behöva amma men jag hade längtat efter henne.

Hur kunde de låta dig krysta i 6,5 timme?

• bellea

Min första förlossning var också otroligt jobbig. Krytade i över 2 timmar och fick avsluta med sugklocka.
    Dessutom mådde inte mitt barn bra utan var stressad efter förlossningen så jag hade väl henne ca 10 sek på min mage sen försvann hon iväg till ett annat rum. Visste först inte ens om det var en flicka eller pojke, utan fick veta det ca 10 minuter senare av min sambo som sprang efter läkaren och dotten.
    Fick sen ligga i 1,5 timme för att bli ihopsydd.

Men när jag skulle föda min son 2 år senare så gick allt mycket fortare! Kom in till förlossningen efter några timmar med värkar hemma och var då öppen 8 (!) cm. Ett par timmar senare var sonen född med agp 10,10,10. En revanch!!! Fick förvisso sr men det gjorde inte så mycket, var sååå lycklig för att jag fick ha mitt barn hos mig och att allt gått så snabbt.

Hade det inte varit för sr så hade jag fött barn flera gånger till!

• Cecilia1983

Min förlossning tog 20,5timme (igångsättning) första 10 timmarna var låååånga..bara en massa pinvärkar och nästan inte alls öppen. tre timmar innan Theodor föddes ville jag börja krysta, men fick inte. Var öppen 10, men hade nån hinna kvar.Jag fick krysta i en timme sen blev det sugklocka...2ggr! Först gången drog dom och han ut en bit och sen in igen...
    sen höll dom upp benen på mig, låg på min mage (2st) och sugklocka igen och sen var han ute..puh

Gick igenom ett gäng BM jag med. Hade två åt gången (en studarande)var 3 olika par tror jag. Och jag var så förbannad varenda gång dom skulle känna hur öppen jag var, var båda tvugnga att känna....gjorde såååå ont! Fast jag sa att jag inte ville att båda skulle känna, men det gjorde dom endå. BM:s kommentar var "Om hon inte ska få känna hur ska hon då kunna lära sig? Det är bra för henne att känna på en så pass omogen livmodertapp".

Nu skulle jag inte vilja gå igenom en förlossning igen, men jag vet att det åtminstone kommer att bli en till i alla fall.Resultatet är ju Bäst!

• Aquagreen

Hallå tjejer, får man vara med här? Min förlossning tog 43 timmar o slutade med tång för att få ut våran lilla Neo hade ingen kraft att få ut honom själv då jag inte fått sova på lääänge ingen mat eller vätska i mig heller bara kräktes...

• virre80

Jag höll på i ca 38 timmar, vattnet gick aldrig så jag låg med värkar som fick det att svartna för ögonen i 5 timmar, hände inte ett skit, tillslut punkterade de mig och då började det hända saker, fast då var man så slut att jag inte brydde mig om nåt. Fick krysta ut grabben, det tog väl nästan 2 tim, och han fastnade mellan bena, så jag såg hans ögon, inte nån hjälp med det utan bara, " inte krysta nu", fick panik och trodde jag skulle spricka totalt, sen när han kom ut så drog de iväg med sambon i släptåg och jag låg dimmig kvar och undrade om han levde. Men allt ordnade sig till slut och fler barn vill jag ha, men tidigast om 3 år, då har man nog glömt smärtan :)

Svar på tråden Långsam förlossning