• moltaz

HJÄLP! Enkel och god bjudrätt, snabbt!

Hejsan!

Kan någon hjälpa mig! Jag skall ha gäster i kväll och har bekymmer med maten, tänkte grilla men gasolen till grillen är slut!!!

Jag efterlyser en enkel och god bjudrätt som vilken klantskalle som helst (jag) kan laga till! Gärna en som man gör i ugn, stekpanna eller gryta... Jag bor i norrländska skogarna så det är inte läge att föreslå ingredienser såsom mascarpone och dylikt...

Alla tips mottages tacksamt... En god förrätt utan skaldjur vore det också bra om ni kunde bidra med!

Hälsningar Sara

• Svar på tråden HJÄLP! Enkel och god bjudrätt, snabbt!
  • Piri

Min bästa vän gjorde en jättesmarrig förrätt/tilltugg på midsommarafton.

Du behöver tortillas (såna mjuka man har till tacos), brie-ost och färsk basilika. Skär tunna skivor av osten och lägg på en tortilla. Lägg småbitar av den färska basilikan på osten och lägg sen en tortilla över. Värm i torr stekpanna tills osten smält. Skär upp i "tårtbitar". De kan med fördel serveras lite kalla. Det blev ca 8 bitar av varje och jättegott!!

Som bjudrätt kan du ju alltid göra paj. Men en vanlig grönsallad och bröd till så blir det jättegott!

• Piri

www.expressen.se/index.jsp

Den här brukar jag göra ganska ofta. Men jag har gjort om den lite. Tex så marinerar jag inte filén utan bara saltar och pepprar innan stekning. Jag har även skippat såsen då varken jag eller sambon gillade den speciellt mycket. Jag brukar blada osten med grönsakerna så att det blir en enda röra av allt ihop. Jättegott! Funkar bra med pasta till oxå. Går att frysa in om det skulle bli över!

• moltaz

Perfekt!

En varmrätt och en förrätt, nu krånglar jag inte mer utan lagar det ni föreslår!

Tack!!!!

Ni får givetvis komma med flar tips, jag skall ha gäster till helgen med!

// Sara
  • äppelblomman

Har ett bra och mycket enkelt recept, som jag hittat på www.ica.se. Heter Italiensk kycklingsoppa. Behövs bara en stor gryta, där alla ingredienser läggs i allt efter som beroende på koktid. Serverade soppan med ljusa baguetter. Gjorde den senast i maj och den var väldigt omtyckt av alla.
    Lycka till!

• Sunflower

En jättegod förrätt: Melon med parmaskinka och pestovinegraette (ursäkta stavningen )

ca 4 olika sorters melon, skurna i munsbitar.
    parmaskinka (serranoskinka eller annan lufttorkad skinka går också bra)
    pesto, med lite vinäger och olivolja i.

Enkelt, läskande och perfekt som förrätt.

• AnnaK

Baconlasagne 8 port
    Ingredienser
    8 port
    2 pkt bacon, à 140 g
    4 gula lökar
    3 burkar krossade tomater, à 400 g
    4 hönsbuljongtärningar
    10 dl Kelda ostsås
    24 lasagneplattor
    4 dl Gratella gratängost Gör så här
    Sätt ugnen på 225 grader. Skala och hacka löken. Strimla baconet. Fräs lök och bacon i en panna. Häll på tomatkross och smula i buljong. Låt såsen koka några minuter. Varva tomatsås, ostsås och lasagneplattor i en smord långpanna. Strö över osten. Grädda i nedre delen av ugnen ca 40 min. Bacon kan bytas mot rökt skinka.

• AnnaK

Blåbärsglass med marängtopp
    Ingredienser
    4 port
    Glass:
    1 pkt djupfrysta blåbär, ca 225 g
    2 dl crème fraiche
    1 dl florsocker
    4 dl färska bär, t ex jordgubbar
    2 nektariner

Maräng:
    2 äggvitor
    1 dl strösocker

Gör så här
    Lägg frysta bär, crème fraiche och florsocker i en matberedare. Mixa till en slät glass och ställ in i frysen. Sätt ugnen på grill. Skär bär och frukt i bitar. Vispa äggvitorna till hårt skum och vispa sedan ner socker. Lägg glass i botten på 4 ugnssäkra glas, typ Duralex. Lägg på bär och frukt och toppa med maräng. Sätt in glasen i övre delen av ugnen 1/2-1 min tills marängen får färg. Låt ugnsluckan vara öppen och passa noga. Servera direkt.

• AnnaK

Färgglad grönsakspaj
    Ingredienser
    4-6 port
    Pajdeg:
    75 g smör
    2½ dl vetemjöl
    3/4 dl Kesella lätt

Fyllning:
    250 g fryst bladspenat
    3 paprikor i olika färger
    3 ägg
    2 dl mjölk
    1½ tsk salt
    2 krm vitpeppar
    2 dl Arla Köket riven ost gratäng
    Gör så här
    Pajdeg: Hacka samman smör och mjöl till en grynig massa. Tillsätt Kesella och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform (ca 24 cm i diameter). Sätt ugnen på 200 grader. Låt pajen vila i kyl ca 30 min. Förgrädda pajskalet ca 10 min. Fyllning: Tina spenaten och pressa ur all vätska. Tärna paprikorna. Fräs grönsakerna mjuka i smör. Vispa samman ägg, mjölk och kryddor. Blanda i grönsakerna och osten. Häll fyllningen i det förgräddade pajskalet. Grädda i nedre delen av ugnen vid 200 grader ca 30 min.

• AnnaK

Irish coffe yoghurtshake
    Ingredienser
    4 port
    3 dl vaniljglass
    2 dl matyoghurt
    1 dl mjölk
    ca 1/2 dl whiskey
    3 msk cappuccinopulver

Till garnering:
    Kakaopulver Gör så här
    Mixa alla ingredienserna. Servera i glas. Strö över kakao

Svar på tråden HJÄLP! Enkel och god bjudrätt, snabbt!