• rooli

arbetsansökan??

Har just bara en liten fråga... hur gör man när man ska skriva ett ansökan till ett nytt arbete?? vad ska man berätta osv.

kanske en konstig fråga men jag har jobbat på samma jobb 16 år o har ingen som helst aning om hur man ska formulera ett sånt brev.

Önskade att man skulle få träffa dom personligen men så går det ju inte till i första steget såklart!

Hoppas på svar ganska snart!!

tack på förhand!

• Svar på tråden arbetsansökan??
  • FancyFace

Är arbetslös och sökt hur mycket jobb som helst.
    Det du ska skriva beroende på vad det är för jobb du söker.

Försök att skriva så personligt det går, för de är vana att få in "perfekta "arbetsansökan..

Presentera dig
    Skriver vad du gjort
    Fritidsintressen kanske ?
    M.m

Sen säger de flesta att man inte ska skriva att om man väntar barn, eller om man komer få barn..du har ingen skyldighet till det

Hoppas det hjälpte dig lite

• Annelie81

du kan gå in på www.ams.se

Arbetsförmedlingens hemsida, där finns det tips på hur man skall skriva och vad som skall stå med! Lycka till

• karatelinda

Det jag fick lära mig i högskolan är i varje fall det att man inte skall börja en ansökan med "jag är en 22-årig..." Alltså man skall inte börja med att skriva vem man är. Det kan bli lite tråkigt i längden att läsa.
    En intressantare inledning rekommenderas, så att arbetsgivaren fastnar för din ansökan och läser vidare!

Först kan man skriva ett stycke om varför man söker jobb hos just denna arbetsgivare och kanske hur man fick reda på jobbet. Och det bör då va intressant!
    Sen andra stycket kan handla om dig själv, dina styrkor och egenskaper. Skickar du med en CV skall den inte upprepas i ansökan. Berätta kort om den ev erfarenhet du har av liknande jobb.
    Sen tredje stycket kan handla om hur du uppfyller kraven i annonsen. Själv brukar jag försöka få med alla de krav de satt ut på något vis och en förklaring av hur jag uppfyller dem. Om det inte funnits nån annons kan man skriva vad man kan erbjuda företaget, vad kan du som de kan ha behov av.
    Sist brukar jag skriva något i stil med att jag ser fram emot att få komma på intervju och berätta mer om vad jag kan tillföra företaget eller nåt liknande.

Hoppas du fick några råd både av mig och ovanstående som kan va till nytta!!

• dubbelmamma

Om det är många sökanden, vilket det ofta är, så börjar jag med att läsa CV/meritförteckning för att se om det stämmer med kravspecen. Om det gör det så läser jag även brevet, annars lägger jag ansökan åt sidan. Krasst och hemskt, men så funkar det...

Då du varit 16 år på samma ställe måste du få till din CV så att du kan visa att du gjort olika saker under dessa år. När jag läser ansökningar vill jag veta varför personen vill ha jobbet han/hon sökt samt vad personen kan bidra med. Varför ska jag välja att kalla just denna person till intervju. Kom ihåg att skriva kort.

Det finns många siter på nätet där du kan få tips. T ex Jobline.

Lycka till!

Svar på tråden arbetsansökan??