• skogsblomma

Postafen mot illamående?

Många använder postafen mot illamående och jag funderar själv på att göra det. Jag har försökt leta information om det, men det jag hittar är så dubbelt. På många ställen står det att det är helt ok att använda när man är gravid eftersom det inte påverkar fostret. Men på vissa ställen står det att eftersom man bör vara mycket försiktig med all medicinering under graviditet bör man också vara det med postafen. Någonstans stod det att man endast bör använda postafen vid mycket extrema fall och då endast efter att ha rådgjort med barnmorska eller läkare.

Jag har bara så svårt att slå bort tanken att tänk OM det skulle ha dålig inverkan på barnet, hur skulle jag då kunna förlåta mig själv efteråt? Speciellt nu när jag är i vecka 9 som ju är en rätt känslig och kritisk period vad jag förstår. Bör man då inte till varje pris försöka undvika all ev. negativ påverkan?

Svårt val! De flesta säger ju att postafen är helt ofarligt och jag mår ju sä j-a dåligt hela tiden. Känns inte som jag har ett riktigt liv för närvarande. Hur ska jag göra? (Jag har letat efter ingefärstabletter på hela stan, men naturapoteken och de liknande ställena tar inte in den sorten längre.)

• Svar på tråden Postafen mot illamående?
  • Nouckisen

Tror de måste skriva negativa saker ibland för att inte kunna bli stämda.. Biverkningar på Alvedon ovh liknande står huvudvärk??
    Själv har jag receptbelagd medicin mot illamående kräkningar och jag vet de som ätit dessa hela tiden å fött helt friska barn så man behöver nog inte bekymra sig..
    Men ett alternativ är ju seaband, det kan ju funka oxå om du mest mår illa men inte kräks.
    Lycka till!

• mkk

Jag var tvungen att äta postafen, kunde inte jobba annars. Jag vet de som ätit ännu starkare som lergigan, så det borde inte vara nån fara. Prata med bm om du är osäker

• skogsblomma

Tack för svaren. Sea band har jag redan skaffat. Jag tycker inte de hjälper så mycket. I alla fall inte tillräckligt. Jag mår inte bara illa utan kräks också. Det kommer helt plötsligt, vilket gör att jag inte vågar gå ut, bortsett från illamåendet alltså som iofs också är tillräckligt för att inte kunna göra något.

Jag kanske ska ta och ringa bm imorgon. Men jag har ännu inte varit på första besöket, så hon kanske tycker att jag borde vänta till det istället, som är i slutet av nästa vecka. Det kanske är svårt för henne att ge mig råd när hon aldrig träffat eller undersökt mig, menar jag.

• Jesster

Jag åt Postafen men jag tog bara en om dagen. Effekten är ca 12 timmar så jag väntade så länge jag kunde innan jag tog den på förmiddagen.

• skogsblomma

hjälper postafen också så att man får lite bättre matlust och inte blir lika äcklad av lukter, eller minskar den bara på illamåendekänslan?

• FallenAngel

postafen kan du äta och det är det första de rekomenderar på MVC om du har jobbigt med illamåendet, finns inget som visar att det skulle ha någon som helst skadlig inverkan på fostert och jag vet många gravida inklusive jag själv som tagit dem.

Alternativ 2 om du verkligen inte vill ta dom är sk. "sea band" de finns på apoteket och är som armband som ska sitta och trycka på en ackupressurpunkt. Men du kan lika gärna själv sitta och massera på den punkten som är ca 3 fingerbreddar upp ovanför handleden, på undersidan av armen. om du trycker så kommer du känna en punkt som ömmar lite där pressar du.

• Jesster
    skogsblomma skrev 2006-06-27 12:12:51 följande:
    hjälper postafen också så att man får lite bättre matlust och inte blir lika äcklad av lukter, eller minskar den bara på illamåendekänslan?
    När jag mådde illa så had ejag ju ingen matlust alls, men någon timme efter att jag hade tagit tabletten så gick det bra att äta. Däremot så mådde jag aldrig så illa så att jag kräktes, bara nästan. Jag ulkade lite.
  • marle

hej
    jag fick rådet av min barnmorska att ta åksjuketabletter på apoteket mot illamåendet. har dock inte provat men det kanske kan vara något.

• toveca

Har själv provat postafen, men tycker inte att de hjälper. Äter nu lergigan comp som min gyn har skrivit ut. Hjälper en hel del. Kräks inte längre och kan nu äta och dricka ganska normalt även om aptiten inte är som vanligt. Tror inte att det är någon fara att ta någon av sorterna. Läkarna rekommenderar dem ju och i FASS står om båda att de ej skadar fostret. På lergigan comp står till och med att ett användningsområde är mot graviditetsillamående.

• Foxy1

Tror som någon annan skrev att MEST handlar det om stämningsskräck. Det räcker ju med ETT extremfall som drabbas av något som SKULLE KUNNA vara relaterat till läkemedlet i fråga för att det ska avsäga sig allt ansvar.

Kan meddela att jag själv t.ex provade ALLT mot illamående eftersom jag var "dösjuk" under de första 4 mån. Däribland Postafen. Hjälpte inte ett smack (inga andra huskurer eller läkemedel heller i och för sig, men det är en annan historia). Kändes som att ligga på botten i ett svart hål med hala leriga väggar och alla rep som kastades ner (Postafen, SeaBand, Esucos, Lergigan, etc.) bara gick av så fort jag försökte ta mig upp. Livet var nattsvart. Men så plötsligt lättade illamåendet under v.15-16. Kändes som att livet återvände. Resten av grav. kändes hur enkel som helst trots lite grav.krämpor. Så det blir säkert bättre snart. Härda ut! (Precis som att man hade något val, ha, ha, ha. Hoppas du inte tar illa vid dig av lite galghumor. )

Däremot är Postafen toppen, toppen, toppen mot åksjuka som ju är det det är till för i första hand!

Ett tips som kanske låter konstigt kom jag på själv de sista veckorna - frukttuggummin! Inte för söta, men typ Extras Fruit (silver och gult paket) eller dyl. Jagade bort det värsta illamåendet för en stund.

Lycka till och hoppas "livet återvänder" snart!

• SimmaLugnt

Jag tar en Postafen på kvällen. Sover mycket bättre och verkan håller i sig över morgon-illamåendet.
    Brnmorskan rekommenderade det, och att jag skulle följa anvisningarna. Där står det 1-2 tabletter om dagen.

Jag har inte kräkts ännu *tar i trä*, men mår pyton mest hela dagen. Mest på kvällen faktiskt.

• Skogsjäntan

Kopiera och klistra in, det blev fel.

• Skogsjäntan

Nej, förlåt, klicka på länken och läs om graviditet längre ner på sidan. Suck, snacka om att vara trött :-S GODNATT!

• kärleksbarn 05

postafen e ofarligt enl läkare på mvc....

jag åt de från v4-5 lite osäker vilken v ja va i men de va ingen fara de va värre att aj spyde 4-5ggr per dag och gick ner i vikt...
    funkade nån dag sen vart ja imunn mot dom å spyde som en räv igen...

fick lergigan comp istället....vart kanon i några v sen va ja som imunn mot den oxå spyde som en räv igen å började sakta gå ner i vikt igen de futtiga kilot ja gick upp....

fick esucos istället å de e starka grejer...annvänds vid sömnproblem bla å oro, ångest mm lite lugnande kan man säga å tar bort illamående...lite knepigt att samam läkemedel som används till så helt annorlunda grejer funkar vid illamående..
    dom fungerade kanon på mig jag började sakta sakta gå upp i vikt....
    mitt illamående höll i sig fram till v23 och fram tills dess backade aj i vikt....sen sa de bara poff å ja gick upp 24 kilo när ja började må bra å kunde äta igen...
    nackdelen med dom va väl att man va så fruktansvärt trött...som att inte graviditets tröttheten räckte.....ja kunde sova 16 timmar lätt me bara avbrott för att pinka....så fick minska till en halv ett tag...å enbart ta när illamåendet va som värst för annars sov ja bara helatiden....
    går ju inte upp i vikt av att sova heller

ja va jätte orolig när ja skulle börja me starkare mediciner me röda trianglar men läkaren lugnade mig å sa de att de finns dom som ligge rinne å har värre å dom som ligger me havandeskapsförgiftning å de är värre än dom tabletterna ja skulle äta....och dom som låg inne fick ännu högre doser oxå intravensöst av samma läkemedel å de va ingen fara...

postafen e väl de man börjar med...fungerar inte det så blir de lergigan comp....funkar inte de heller så blir de esucos....

så oroa dig inte de är inte speciellt vanligt med bivierkningar som påverkar fostret av dom läkemedlen...dom tre har används hur länge som helst å inga fall raporterade av bivierkningar...

ät dom du å må bra istället

• Jen nifer

alltså är de recept belagt lr finns de receptfritt?

Plussade 18/5. V.10 Nu!
  • Thisla

när jag väntade barn så var jag tvungen att ta en postafen ca 1 h inna jag överhuvudtaget kunde lämna sängen. Illamåendet blev värre så jag fick v 8 börja med lergigan istället, med mkt trötthet som biverkning.

Om man är så sjuk att man kräks flera ggr om dagen och inte får behålla något -så är piller ett måste. Jag blev närapå inlagd pga vätskebrist.

Under första 4 månaderna var jag inte kapabel til lnågot, men utan postafen och lergigan hade jag nog fått tillbringa våren 2003 på sjukhuset istället

Så knapra på om du känner att det blir för jobbigt med illamåendet!

• AnneSophie

Meklozin (Aktiv substans i Postafen)

Preparat
    Histilos, Postafen.

Bedömning
    Meklozin kan utan risk användas i tidig graviditet, t.ex. vid graviditetsillamående. Om exponering skett i tidig graviditet finns av detta skäl ingen orsak att diskutera ett avbrytande av graviditeten.

Översikt
    Ett av de mest undersökta antihistaminpreparatet vad gäller användning under graviditet är meklozin utan att några tecken på fosterskadande effekter kunnat upptäckas. Meklozin används för graviditetsillamående men också för rörelsesjuka. Meklozin finns också med tillsats av nikotinsyra och hydroxyzin (Histilos) med speciell indikation Meni|res sjukdom. I det svenska Medicinska Födelseregistret finns 26653 barn, vilkas mödrar uppgivit användning av meklozin i tidig graviditet. Frekvensen missbildning (800 barn, 3,0%) är signifikant lägre än väntat. 12691 var pojkar och 13895 flickor, en atypisk könsfördelning, som ses vid huvudindikationen för meklozin, nämligen uttalat graviditetsillamående. Detta torde också vara förklaringen till den höga frekvensen flerbörder (1077 barn, 4,0%) och den något lägre frekvensen av missbildningar. Bland speciella typer av missbildningar kan nämnas att 169 barn hade litet allvarligare hjärtfel mot 198 förväntade medan 46 barn hade hypospadi mot 57 förväntade och 27 barn hade gomspalt eller läppgomspalt mot 38 förväntade. Två barn hade en neuralrörsdefekt (spina bifida) mot 7 förväntade.

Endast tre barn hade exponerats för kombinationspreparatet, inget av dem var missbildat.

En detaljerad analys av graviditetsutfallet hos mer än 16500 kvinnor, som använt meklozin i tidig graviditet, visade att om något var utfallet bättre än förväntat, rimligen beroende på grundtillståndet: graviditetsillamående.

Referenser
    1. Mazzotta P, Magee LA. A risk-benefit assessment of pharmacological and nonpharmacological treatments for nausea and vomiting of pregnancy. Drugs 2000;59:781-800. PubMed
    2. Kallen B. Use of antihistamine drugs in early pregnancy and delivery outcome. J Maternal-Fetal Neonatal Med 2002;11:146-52. PubMed
    3. Michaelis J, Michaelis H, Gluck E, Koller S. Prospective study of suspected associations between certain drugs administered during early pregnancy and congenital malformations. Teratology 1983;27:57-64. PubMed
    4. Källén B, Mottet I. Delivery outcome after the use of meclozine in early pregnancy. Eur J Epidemiol 2003;18:665-9. PubMed

Källa: www.janusinfo.org/gravXML/template/substance.xml&searchText=734&contenttype=text/html

Självfallet ska du prata med din BM först. Det tycker jag att man ska ta för vana att göra när det gäller mediciner under graviditet. Inte minst för att hon ska kunna notera det i journalen.
    Men Postafen anses mer eller mindre riskfritt.

• kärleksbarn 05

postafen är receptfritt......lergigan comp + esucos recept belagda

• Bess

Som nån sade här, så e det så mkt konstiga biverkningar på alla möjliga grejer. Och dom står med för att företagen ska kunna skydda sig OM det nu skulle hända nåt. Om du läser vad t.ex Alvedon o Ipren har för biverkningar, så e det sånt som man aldrig ens stött på.

Min bm sade att det var helt ok att ta Postafen, och det läste jag oxå själv i FASS.

Så jag har ätit det, o illamåendet blev mindre. DOCK så blev jag helt bombad i huvet av Postafen. Jag blev så fruktansvärt trött o seg så jag knappt kunde sköta mitt jobb.Orkade knappt sitta! Så då mådde jag hellre illa, o försökte småäta för att hålla det borta.

Svar på tråden Postafen mot illamående?