• apeln

Min tillväxtkurva dalar....

Jag börjar uppleva mina BM besök som direkt otrevliga. Vi mäter magen varje gång och den dalar. Jag har inte ökat i vikt och livmodern eller vad dom nu mäter växer ju inte. Första mätning låg jag över kurvan. Andra låg jag strax över medel kurvan och nu ligger jag under. Hon sa inget mer än vi får se nästa gång, bör jag bli orolig eller är detta vanligt. Någon mer med detta fenomen, ni som har erfarenhet och vet något om detta, snälla svara.

• Svar på tråden Min tillväxtkurva dalar....
  • Tingilya

Va konstigt att hon inte reagerar, det behöver ju inte betyda nåt som e farligt
    Men det känns som om hon borde vilja kolla upp det?
    Har du sagt till henne att du faktiskt är orolig och vill ha det uppkollat?
    om inte så ring till MVC och säg det å se vad de gör.

• apeln

Jo, jag kom därifrån nyss och hon sa bara att vi får se hur det är nästa gång. Kan vara för två olika personer mäter. Men då skall den väl inte gå ner så mycket?

• Tingilya

Nä så ska det väl inte variera, men å andra sidan vet man ju aldrig...när ska du dit nästa gång?

• Sciarlotta

jag hade så när jag väntade min son. Jag började över den översta kurvan i v.24 och när min son föddes i v.37 var jag mitt på normalkurvan. Antagligen berodde det på att jag gick ned i vikt i mig själv, så att omfånget på magen minskade. Min barnmorska blev aldrig orolig, hon kände att barnet växte sa hon. Min son var normalstor för tiden när han föddes.

• nilam

Säkert ingen fara. Mina barn har pendlat i magen mellan olika kurvor och annat och de har varit perfekta när de kommit ut. Begär ett tillväxt-UL nästa gång om du tycker att du känner dig orolig!

• apeln

Jag ska di igen om två veckor. Hon kunde inte känna på barnet idag då jag har förverkar, hon ville inte trycka då sa hon. Men barnet ligger än så längen med huvudet upp. För sparkarna är neråt. Men det är ju några veckor kvar tills den skall vända sig.

• Snorpan1

Min tillväxtkurva med Liam dalade oxå och ingen kollade något, utan jag fick bara svaret att det kunde vara så.. När jag va inne på kontroll på förlossningen samma vecka som Bf såg de att mitt fostervatten hade dunstat för moderkakan sedan ett tag tillbaka hade "börjat" sluta fungera och bebis uppskattades till 2790 g..Jag blev igångsatt dagen efter..bebis uppsakttades till -25%.. Denna gången växer jag som jag ska men gör tillväxtkontroller var 4:e vecka..ett beslut som doktorn själv valde..
    Men man får ligga på dem..gör det..begär tillväxtkontroll..de ångrar jag att jag inte gjorde 1:a gången, men man lyssnar ju blint på dem..
    Lycak till

• oOoJOYoOo

Min tillväxtkurva dalade också med min tredje son. Min BM sa att det blir inget stort barn det här, men det var aldrig någon fara. Magen kan ju sjunka något i slutet av graviditeten också helt naturligt.

Jag tyckte det lät väldigt konstigt skulle jag få ett litet barn som fått 2 stycken 4 kilos pojkar innan?

Jodå ut kom en liten kille i vecka 40+2dar. 2740 g och 48 cm lång. Han var frisk o hade fina proportioner men jag har ändå undrat varför han blev så liten, så små brukar ju några veckor för tidigt födda barn väga.

Nu är jag gravid igen och är hemskt nyfiken få vad det blir för sort den här gågnen blir det en liten bebis eller kanske trvärt om

Men är inte din BM orolig så kan du alls säkert vara lugn. Fråga nästa gågn varför kurvan hoppar så.

• Sonya

Jag tror att allt säkert bara är fint med din bebis, men jag hade ändå begärt ett tillväxt-ul, och att folk skulle ta min oro på allvar.

Klart man litar blint på bm, men det skadar inte att göra en ordentlig check.
    Det jag reagerar på (om jag tyder Ts rätt) är att du pendlar mellan medelkurvan och Under-kurvan?
    Då borde dom under alla omständigheter vilja kolla med tillväxt-ul? ..tycker jag iallafall.

lycka till och försök njuta din graviditet

• oOoJOYoOo

Ja! Jag ska tillägga att eftersom jag är lite orolig för att barnet ska bli så litet igen o inte veta riktigt varför så ka jag få ett tillväxtUl lite senare för att kolla upp det hela. Min BM är hur bra som helst

• killmamma

Mina kurvor har dalat vid mina två tidigare grav. Första i v.27 och andra grav. i v.33. Jag har haft rätt jobbiga graviditeter med kraftigt illamående hela tiden ut, vilket har tagir rejält med energi. så min Bm var aldrig orolig för barnen, kände att de växte men hon lät läkaren sjukskriva mig båda gångerna för enligt henne behövde jag vila (arbetet tog för mkt energi). På 3-4 veckor hade magen växt ikapp. Fick normalstora barn (1:a 3390g och andra 3315g).
    Nu med tredje har kurvan än så länge inte dalat (är i v.31), men det kan bero på att jag varit sjukskriven ca 1 månad redan.

Så länge din Bm inte är orolig är det förmodligen ingen fara men om din egna oro inte släpper kan du ju prata med din Bm om det så kanske du får ett tillväxt Ul för att dämpa oron.

Svar på tråden Min tillväxtkurva dalar....