• DrakUlla

Troligtvis döv katt.

Någon som har erfarenhet av döv katt? Jag ska åka och titta på en katt imorgon som dom tror är döv. Hon reagerar inte på några ljud alls,dm har startat en kompressor bakom henne utan att hon reagerat alls. Katten är troligtvis runt 6 månader och har blivit dumpad i ett dike av någon,smutsig,mager och lessen. För övrigt är katten jätte gosig när man väl har lärt känna henne säger dom som har henne nu.Dom har haft henne ett par veckor nu men har inte möjlighet att behålla henne så jag ska åka och se på henne imorgon.Nån som har lite tips och råd?

• Svar på tråden Troligtvis döv katt.
  • Nilla2005

jag har ingen aning men efter 27 års katterfarenhet vet jag att katter anpassar sig lätt. Hon är antagligen född som döv eller tydligen blivit döv i en väldigt ung ålder så för henne är det nog inget problem. Min hund var de 3 sista åren döv och vi hade en utomordentlig kommunikation bara genom att använda kropsspråket. Man lär sig med tiden och utvecklar nya sätt att kommunicera!

Lycka till!

• DrakUlla

Jo,men man blir ju lite orolig ändå. Att man ska kunna fixa det bästa för henne så hon har det bra. Hon är helt kritvit och då brukar man ju säga att dom är döva från födseln,troligen därför hon blivit dumpad oxå. Det löser sej nog,om hon vill följa med hem.

• Ella174

Precis som du skriver så har vita katter mycket större risk att bli döva.
    Annars tror jag din katt kan leva att bra liv som döv, men att ha den som utekatt är nog inte så lämpligt.

• Marängswiss

Jag hade en vit katt som var döv, Ebba. Det fanns fördelar med det; hon var totalt orädd för allt, jag kunde ta henne pa bussen utan bur, ha henne i cykelkorgen när jag cyklade hem till mina föräldrar. Eftersom hon var sa lugn och orädd kunde jag ta med henne som man tar med en hund.
    Nagot som var otroligt jobbigt var att hon jamade ofta, och HöGT, eftersom hon inte hörde sig själv. (det var sa jag först upptäckte att hon var döv)När hon löpte var det outhärdligt, hon skrek lika högt som en bebis. Det blev förstas bättre när hon steriliserades. Jag hade henne som innekatt men hon rymde ibland och det gick bra varje gang trots att jag bodde vid en bilväg. Bor man lugnt pa landet kan man nog lugnt släppa ut även en döv katt.
    Tyvärr fick Ebba problem med balansen och jag fick ta bort henne. Det blev aldrig utrett om balansproblemen hörde ihop med dövheten. Jag var student och hade inte rad att kosta pa den utredningen. Hon kunde plötsligt trilla ned fran ett bord eller en stol och falla pa rygg och huvud, stackarn.

• nimma

Jag tror det kommer gå jättebra! Katter anpassar sig som sagt lätt. Några saker att tänka på är att aldrig överraska henne bakifrån t.ex, kan ju lätt hända med barn t.ex. Jag läste om en kille som är döv, men har hörande katter. När de vill något så lägger de tassen på honom, så sött! Tydligen har han ännu lättare för att kommunicera med döva katter. Tycker det var jätte-häftigt att läsa. Som Ella skrev ska du nog ha katten inne, så den inte blir överkörd mm.

• Sannive

Jag har haft en döv katt i tio år och han är fortfarande vid god vigör.
    Han har inga problem med balans, han är trygg och säker men..

ja, han jamar något grymt! Kan bli lite jobbigt om det sker vid fem tiden på morgonen.

Men du kan inte släppa ut en döv katt, han hör inte bilar eller andra faror och blir lätt offer för däck och annat.

• Splach

Drakulla.. å är det den där söta katten på blocket?
    var själv jätte sugen på den

• apeln

Ett tips, vaka på din döva katt. Har en halvdöv, halvblind katt. Den fattar inte faran med bilar och maskiner. Man får vaka över dom som en hök. Men jag älskar katter, tar gärna en till som e döv bara för att ge dem en chans.

• DrakUlla

Splach:nej,det är en ytligt bekant som ringt mej för hon vet att jag brukar ta hand om omplaceringsdjur. Mina nuvarande katter är oxå omplacerade hos mej. Ja,men katten är ute nu och bor längs en mycket mer trafikerad väg än jag har. Här där jag bor så är det bara 2 hus och vi har låååångt till storvägen. Tänkte informera mina grannar att hon troligtvis är döv om hon flyttar hit.

• KäRinGa

Tänk på att alltid närma dig katten framifrån, den hör ju inte dig om du kommer bakifrån och vill gosa med den. Då kan den bli rädd, och i ren rädsla attackera. Har en vän som har en döv katt, han fick för några veckor sen tejpa igen handen efter att ha försökt kela med sin katt, (under tiden som den lekte hårdhänt med sin lekkamrat) och den attackerade....

Annars så pratar katter med ögonen. Möter man deras blick och blinkar sakta en gång mot dom, så blinkar dom tillbaks, vilket ungefär betyder att ni är vänner och gillar varnadra (har jag för mig iaf... )

• Mya1

Jag har en döv katt hemma...
    Det är en gamling som blivit döv nu
    det senaste halvåret...
    Hon fungerar precis som vanligt men
    numer får man dunka lite extra i stegen
    så hon känner vibrationerna, så slipper
    hon bli så rädd. Vi har en slags kattlucka
    så hon kommer o går som hon vill. När hon går
    ut så går hon inte mer än 15 m från huset.
    Hon busar o klättrar i träd när hon går ut.
    Jag tror inte det är någon fara för dig o
    den katten. Inte så länge man är medveten om
    att den är döv. Som skrivet tidigare.. de
    jamar/skriker ganska högt.
    Min katt är 17 år.

• angelcry

Jag har fyra katter och en av dom är döv. Han är väldigt beroende av sina vänner, följer dom överallt men annars är han som en vanligt katt.
    Han jamar högt ibland när han inte ser någon i närheten men oftast så springer någon av dom andra katterna till honom då.

Jag tror att det kommer gå toppen bra för dig och katten.

Svar på tråden Troligtvis döv katt.