• CMN

Jag är så trött på min mage!

I flera år har jag haft problem med min mage, kan inte styra mina toabesök. Efter att jag har ätit brukar jag behöva gå på toa och när jag behöver så är det AKUT! Klarar inte av att hålla mig många minuter, vilket är så handikappande. Här hemma har vi dessutom bara en toalett. Vill jag åka någon stans eller gå ut en runda efter att jag nyligen ätit måste jag se till att det finns en toalett i närheten. Jag kan inte gå på toa "förebyggande" innan jag känner att jag behöver för då händer det inget. Någon som har haft liknande besvär eller vet vad detta kan bero på?

• Svar på tråden Jag är så trött på min mage!
  • Nilla2005

Oj, jag känner såååå igen mig. Led av samma problem som dig! SOm tur är försvann besvären av sig själva efter några år och funkar bra idag. Jag skulle helt kallt gissa på följande:

Tjocktarmsbesvär (Colon irritabile)

Colon irritabile eller "känslig tarm" är en mycket vanlig åkomma. Du kan ha ont i magen, känna dig uppblåst eller ha förstoppning och/eller diarré. Men tarmen är inte inflammerad. Något specifikt sjukdomstest finns inte, men läkaren gör ett antal test för att utesluta andra sjukdomar. Bot saknas, men du kommer långt med egenvård. Sök husläkare om nya symtom i sjukdomsbilden dyker upp.

Tjocktarmsbesvär kallas också "känslig tarm", funktionella tarmbesvär och irritabel tarm.

Sjukdomen är ofarlig, men kan ge stora besvär för den som drabbas.

Man vet inte säkert varför man får funktionella tarmbesvär. Troligen bidrar flera olika orsaker, till exempel att tarmens rörelser förändras och att tarmen är känsligare än normalt. Man kan också vara överkänslig mot något i maten.

Eftersom det inte går att komma åt själva orsaken till besvären finns det alltid en risk att de kommer tillbaka. Det gäller även om besvären är helt borta. Det är vanligt att man under långa perioder känner sig helt frisk. Sedan kan det komma en tid med mer besvär, framför allt om man är stressad eller glömmer att äta eller gå på toaletten regelbundet.

Symtom
    De typiska symtomen för funktionella tarmbesvär är:

ont i magen
    uppblåst mage och gaser
    förstoppning eller diarré, ibland växlande mellan bägge.
    Egenvård/Förebyggande
    Det finns många råd om hur man ska sköta sig för att minska besvären. Alla råd passar inte till alla och man måste själv pröva sig fram till vad som är bäst. Här är några råd:

Undvik mat eller dryck som förvärrar symtomen.
    Undvik mat som ger gaser, till exempel starkt kryddad mat.
    Undvik stora måltider, men ät regelbundet.
    Ät mat med mycket fibrer, men öka mängden fibrer gradvis.
    Försök att ha regelbundna toalettbesök.
    Motion kan hjälpa.
    Försök att minska stressen. Alla magar, sjuka som friska, reagerar på stress i olika former.
    Fråga om råd
    Om du är osäker på hur du ska göra kan du dygnet runt fråga en sjuksköterska via internet och få ett personligt svar inom två timmar genom att logga in på Mina vårdkontakter. Här får alla som frågar svar.

Du kan även dygnet runt prata med en sjuksköterska och få råd, ring Vårdguiden på telefon 08-320 100. De som svarar kan även tala om vem som är din husläkare.

För råd på arabiska ring 08-528 528 38.

För råd på bosniska, kroatiska eller serbiska ring 08-528 528 96.

Sök vård
    Den som har besvär i magen eller tjocktarmen vänjer sig vid att känna av sin egen mage. Snart lär du dig vad som hör sjukdomen till och inte. Skulle du få helt nya symtom, till exempel ändrade avföringsvanor, blod i avföringen eller viktnedgång ska du kontakta din husläkarmottagning.

Adress och telefonnummer till en vårdmottagning hittar du genom att klicka på mottagningen under Sök vård uppe till höger. Nu finns även möjlighet att kontakta vissa mottagningar och beställa en tid via internet. Klicka på Mina vårdkontakter.

Undersökningar
    Det finns inget speciellt prov som visar att man har funktionella tarmbesvär. Läkaren ställer diagnosen utifrån speciella kännetecken som bygger på en kombination av var det gör ont, vilken sorts tarmproblem det är och hur de påverkar varandra.

För att utesluta cancer och andra sjukdomar tar läkaren ett blodprov, avföringsprov och gör en röntgenundersökning. Han eller hon kan också undersöka tarmen och ta vävnadsprover genom att göra en rektoskopi eller koloskopi.

Behandlingar
    Läkemedel
    Det finns ingen botande behandling. Däremot kan besvären minskas med till exempel mediciner mot trög mage.

Hos ungefär hälften av dem som drabbas av funktionella tarmbesvär går besvären över av sig själv.

Läs mer
    Läs mer genom att klicka på länkarna uppe till höger.

• Nilla2005

Allmänt
    Den benämning som idag används inom sjukvården när det gäller colon irritabile är IBS (Irritable bowel syndrome). IBS är ett syndrom (grupp av olika symtom) där karakteristiska symtom är buksmärtor, förändringar i avföringsvanorna och buksvullnad. Syndromet räknas till de funktionella mag-tarmrubbningarna. Det mycket vanligt att en person också drabbas av andra syndrom samtidigt, t ex funktionell dyspepsi (magkatarr) ? detta sker uppskattningsvis i 85-90% av fallen.

IBS och funktionell dyspesi är den vanligaste mag-tarmrubbningen i västvärlden och man beräknar att cirka 15% av befolkningen är lider av det fullt utvecklade syndromet. Betydligt fler personer har ett eller flera av de symtom som ingår i sjukdomen.

Man vet att dessa patienter har en ökad känslighet i tarmen och upplever t ex smärta vid olika tarmrörelser. Ofta har också tjocktarmen en ökad benägenhet att ?dra ihop sig? när man har ätit. Man vet också att det finns ett tydligt samband mellan psykisk stress och ökade symtom från tarmen.

Definitioner
    För att uppfylla kriteriet på IBS skall personen ha haft kontinuerliga eller återkommande symtom i minst tre månader på:

Buksmärta i som kan relateras till tjocktarmens rörelser, t ex att smärtan avtar efter defekation (avföring).

Buksmärtan kan också vara kopplad till att avföringen har ändrats vad avser frekvens eller konsistens.

Dessutom skall minst tre av följande tarmstörningar ingå:

Ändrade avföringsvanor.

Ändrad konsistens på avföringen (hård och/eller lös).

Problem i samband med tarmtömningen t ex en känsla av ofullständig tömning.

Ökad slem i avföringen.

Buksvullnad.

Hur vet man att det är colon irritabile?
    Sjukdomen brukar debutera mellan 15 och 40 års ålder. Man vet att den är vanligare hos kvinnor än hos män. Ofta är det också så att den drabbade redan som barn har haft besvär med magen.

Buksmärtan, som brukar vara dov eller av knipkaraktär, är ofta lokaliserad ner till vänster i magen men kan ibland också finnas i bukens övre del. Ofta ökar besvären en stund efter en måltid samtidigt som den avtar efter toalettbesöket eller när man släpper gaser. Hos en del personer kan smärtan likna ett gallstensanfall eller blindtarmsinflammation men då med en annan lokalisation än vid dessa åkommor. Smärtan kommer sällan nattetid.

Omväxlande hård och lös avföring är ytterligare ett vanligt symtom. Ibland förekommer dock endast den ena formen. Ofta klagar den drabbade också på en känsla av ofullständig tarmtömning och att det ?bullrar och kör? i magen. Ofta kan magen också ?svullna upp? under dagens och detta är särskilt vanlig efter intag av rå frukt och vissa grönsaker.

Förutom ovanstående kardinalsymtom är det också vanligt att den som drabbats även har andra, både psykiska och kroppsliga, symtom. Vanligt är t ex illamående, sväljningssvårigheter, ospecifik bröstsmärta och trötthet. Även migrän och annan huvudvärk är vanligt förkommande liksom fibromyalgi.

Vid besök hos läkaren kan diagnosen ofta ställas genom en enkel undersökning i kombination med patientens berättelse om de olika symtomen. För att utesluta andra sjukdomar genomförs också ofta en s k rektoskopiundersökning. Denna innebär att man med ett rörformat instrument, som är utrustat med en ljuskälla, undersöker slemhinnan i ändtarmen och nedersta delen av tjocktarmen. Man brukar också kontrollera både blodvärdet och sänkan (SR).

Kan det vara något annat?
    Oftast brukar ovanstående undersökningar och utredningar vara tillräckliga för att säkerställa diagnosen. I undantagsfall kan man dock behöva göra ytterligare utredningar för att utesluta t ex gluten- eller laktosintolerans, infektion, inflammatorisk tarmsjukdom (t ex Ulcerös colit) eller besvär från urinvägarna. Kom ihåg att IBS är en mycket vanlig åkomma!

Hur behandlas colon irritabile?
    Om man som patient erhåller diagnosen IBS är det viktigt att få svar på de frågor och funderingar man har om sina besvär. IBS är inte en sjukdom som skall jämställas med att ?man inte hittade något?. Om personen är orolig över att besvären beror på t ex en cancersjukdom är det mycket viktigt att detta tas upp till diskussion. Likaså är det angläget att berätta om man känner sig nedstämd och deprimerad. Svårigheten för den som drabbats är att få höra att besvären ibland kan ta lång tid att komma tillrätta med. Dessa allmänna råd gäller även för andra funktionella tarmsjukdomar.

Om symtomen är besvärande är de viktigaste åtgärderna för att minska besvären att försöka lägga om sin kost och ibland också försöka öka den fysiska aktiviteten. Detta gäller särskilt om förstoppning är ett av delsymtomen.

Vid kostomläggning är det bra att känna till att många personer med IBS inte tål gasframkallande livsmedel som lök, vitlök, purjolök, paprika, kål av olika slag, bönor, linser, ärtor, rädisor, äpplen, omogna päron och bananer, selleri och livsmedel som innehåller sorbitol och xylitol. Många har också stor glädje av att öka fiberinnehållet i kosten, spannmålsfibrer är att föredra eftersom de inte är särskilt gasbildande.

Läkemedel har en tveksam effekt vid IPS. Vid stora besvär som inte förbättras vid kostomläggning kan viss symtomlindring ske med bulkmedel när förstoppning är det dominerande symtomet. Både Lunelax® och Fiberform®är receptfria läkemedel. Om det dominerande symtomet är uppkördhet kan man eventuellt pröva Dimetikon® eller Minifom®under kortare perioder. Även dessa läkemedel är receptfria.

• Nilla2005

hade inte jag heller, förutom magknip precis innan jag var tvungen att RUSA på toaletten!

• CMN

Ingen annan med liknande erfarenhet?

• Andrundrun

Jag trodde jag hade det som Nilla2005 länkade om. Men det visade sig att det var en sköldkörtelsjukdom.
    Kika in på www.thyroid.se

Svar på tråden Jag är så trött på min mage!