• mamma i november

Lärare 40%- har jag semester

Hej
    När varken mitt lönekontor eller FK själv kan hjälpa mig så vänder jag mig till den riktiga expertisen :)

Under vårterminen har jag jobbat två dagar i veckan (40%) som lärare och varit föräldraledig tre dagar. Min lärartjänst är nu slut och jag undrar hur jag ska göra nu under sommaren.

Jag har gammal sparad semester sen mitt tidigare jobb som fritidspedagog och den tar jag ut nu och en vecka framåt ca. sen tänkte jag att jag borde ha jobbat in semesterdagar under våren som jag också kunde ta innan jag slösar för.dagar men så lätt var det inte. Jag fick först bara höra att nä semester har man inte som lärare, du får utbetalt en klumpsumma. Sen sa de på lönekontoret att jag får utbetalt för 26 feriedagar i juli.
    (Det låter väldigt mycket men det är väl 40% av det..)

FK och lönekontoret skickar mig typ till varandra.

Jag förstår inte varför de ska ha så svåra regler så att de inte själva förstår ens.. Jag måste ta ut fem dagar i veckan men får inte få betalt från två håll samtidigt. Samtidigt vill jag spara mina f-dagar för de lär behövas.

Förstår ni hurjag menar? Jag blir väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig.

• Svar på tråden Lärare 40%- har jag semester
  • LillFanny

ja jag är i liknande sits! Jag har fått många olika svar men nu litar jag på facket som sa till mig att eftersom jag inte har någon fast anställning utan vikariat som går ut behöver jag inte ta ut semestern i dagar. OM jag har tillsv. tjänst så kan man som lärare inte ta ut de antal dagar man har som semesterdagar betalt (max 35) (obs skillnad på ferielön och sem.dagar!) Du har förmodligen betalt för 26 feriedagar men fk ska inte bry sig om det, det gör bara akassan. Du kan alltså välja hur du vill göra i sommar, ta ut sem. i pengar eller spara på fp genom att ta ut färre dagar eftersom du inte är tillsvidaranställd. Detta är vad jag har fått som info efter många turer och det är inte lätt att va lärare för man är alltid undantag och ingen verkar veta vad som gäller, men nu litar jag på att jag fått rätt info för jag orkar inte med detta tjoller mera!

• LillFanny

OM jag har tillsv. tjänst så kan man som lärare inte ta ut de antal dagar man har som semesterdagar betalt (max 35) (obs skillnad på ferielön och sem.dagar!)....

och samtidigt få fp ska det vara!

• LillFanny

Ser att jag är lite otydlig...Det är en röra detta så jag ska förtydliga mig. Du har fått betalt för 26 feriedagar (inarbetad tid) och du har också några semesterdagar utanpå det som är de dagar fk tittar på. MEN du är inte tillsv. anställd vilket gör att du har eg. ingen arbetsgivare att ta semster ifrån, ingen som lägger ut din semester. Ta reda på hur många semesterdagar du har (inte feriedagar) och fråga fk om de kan hjälpa dig att behålla sgi om du inte tar fp. Är de osäkra så ta fp och lev loppan för sem.pengarna för det är inte värt att få sin sgi sänkt..Själv behöver jag inte tänka på sgi tack o lov eftersom jag inte har något barn över 1 år men tycker det är krångligt ändå...

• mamma i november

Tack LillFanny för att du försöker hjälpa mig.

Jag har fått reda på att jag får utbetalt för 26 feriedagar och att jag har 13 semesterdagar.Jag tyckte att det lät så konstigt att jag hade både ferie och semesterdagar så jag trodde att de blandade ihop det med mina gamla sparade semesterdagar men då stämmer det kanske..
    Om man räknar att ett sommarlov är 8 veckor så borde en som jobbat en termin få 4 veckor och 40% på det blir ju lite mindre än 2 veckor..

Då skriver jag att jag tar först min semester och sen lägger jag mina 13 dagar därefter och sen fyller jag på med Fp..

Vad tror du? Kan det stämma, tänker jag rätt??

Tack och godnatt.

• LillFanny

Ja jag tror att det stämmer! Så har jag fattat det iaf! Det enda jag inte vet är ifall fk godkänner att man har semester och ser det som sysselsättning 5 dagar/vecka för att få behålla sgi...Kolla upp det! Lycka till!

Svar på tråden Lärare 40%- har jag semester