• cattan

Safari-yogurt?

När kan man ge de små yougurtarna, typ safari. Är det bara sockermängden som inte är så bra, eller är det annat i som inte passar 8 månaders magar?? Min skrutta gillar inte den turkiska yogurten eller naturell fil även om jag blandar i egen fruktpurre. Det blir för surt.

• Svar på tråden Safari-yogurt?
  • cinderella26

jag skulle inte ge min 8månaders yoghurt över huvudtaget

• Lotten

Jag har gett vanlig yougurt åt min dotter sen hon var runt 8-9 månader. Hon ville inte ha nåt annat och jag tyckte det passade perfekt som mellanmål

• cattan

Cinderell26:

Varför inte? Mjölkprodukter som mellanmål hindrar ju inte järnupptaget,,eller?

• cattan

Lotten:

Vad menar du med vanlig yogurt?

• cinderella26

vad jag har hört ska man inte ge mjölkprodukter förrän dom är 10månader

• cattan

Nä, men som mellanmål borde det vara ok. Man har ju mjölkprodukter i maten ändå. Grädde, c.f. och så.

• Ina o Esme

Alla rekomenderar olika, mycket tror jag beror på det enskilda barnet, hur länge det ätit mat och hur mycket ersättning/ammning det blir om dygnet.
    Min dotter började äta vid 3 månader och vid 4 månader åt hon enbart vanlig mat, hon vägrade sin ersättning. Sedan hon var ca 6 månader blandade jag i lite yogurt/fil i frukten hon åt för att det inte bara skulle bli massa gröt eller välling dygnet runt.
    Kan väl säga att hon inte gillat den industrilagade gröten så här har vi kört på vanlig mat sedan hon var 6 månader gammal förutom saltet. Hon har fått yogurt och flinger ibland till mellanmål och det har fungerat bra. Dock skulle jag inte ge det varje dag förens de blivit 1 år och inte i för stora mängder, tack vare att de behöver allt järn de kan få.

• cissi24

Vi har bara gett dottren gregisk eller turkisk yougert som vi har blandat med frukt. Hon är 15 månader.

• MariaKex

Jag ger min dotter en sån bägare 125g fruktyoghurt nästan varje dag och hon är snart 9 månader.... det och en liten smörgås får hon som mellanmål på förmiddagen.

Hos oss funkar det bra, och det är förövrigt den enda rena mjölkproukten hon får i sig.

Jag tror nog du kan testa dig fram!!

• cattan

Jag tror nog jag testar,,,,hon grinar illa av de naturella yogurtarna jag testat. Lite socker dör ju ingen av

• Hanakana

Vi fick rådet av BVC att ge vår dotter fruktyoghurt eller
    fruktpuré som mellanmål. Så vi har gett Safari-yoghurt till vår 7 månaders bebis i drygt 1 månad. Men nu tycker jag att det börjar bli för mycket med allt det söta. Hon skriker av glädje och spritter i armar och ben så fort hon ser Safari-brukarna eller fruktprué-burkarna... När det vankas vanlig barnmat (med kött i) så äter hon knappt! Men det söta går ned lätt som en plätt!

• Pillan81

Min 10 månaders son får safari-yoghurten. Den är väl egentligen inte särskilt bra med tanke på socker, men, men. När vi var små åt vi yoghurt, drack mjölk mm och titta på oss, vi lever och mår bra. Eller hur?

• öresund

Pillan81: Instämmer - Vi mår ju prima, trots alla kanelbullar & saft Ok, socker ska man ju vara försiktig med men det finns ju så mycket produkter nu utan tillsatt socker! Har till och med läst att man bör ha i extra matfett när man gör mat till barnen för de behöver det! Har även hört/läst att man bara ska undvika att ge ren mjölk som dryck innan de är 1 år. Det är ju upp till var och en hur man vill göra. Verkar vara olika bud från olika BVC också.

Ella 7 månader äter bra med mat till lunch och till middag får hon potatis/majspuré. Hon totalvägrar allt vad gröt och välling heter så jag överväger starkt att ge någon form av yoghurt istället till mellanmål. Ger just nu de nya burkarna med fruktpuré med fibrer/yoghurt i och de funkar utmärkt.

• cattan

Mamma 72:

Jo, det e ju en risk att de gillar det för mycket såklart
    Vi har ju som sagt klarat oss bra, trots att det inte fanns osötade alternativ tidigare.

• maggsan

Jag ger min dotter safarijoggi...fast det är samtidigt som jag äter den så hon får inte i sig så mycket, men jag märker inget på henne att hon skulle bli speedad eller så.

Prova så får du se vad som händer.

Svar på tråden Safari-yogurt?