• Pistou

Plockmat - när och hur och vad?

Jag läste i senaste numret av Vi Föräldrar att man kan börja med plockmat kring 7-8 månader. Många här på FL verkar också ge sina barn plockmat, kex och brödbitar i den här åldern. Men klarar bebisen verkligen att äta själv? Eller är det främst meningen att barnet ska få leka med lite maten och känna på den.

Min sons första två tänder börjar komma ut i underkäken, men än så länge tjänar de förstås inte mycket till (förutom att bita mamma och pappa i fingrarna ).

När har ni börjat med plockmat och vad har ni gett (med tanke på att det inte får vara för mycket salt i)? 

Pistou/ Mamma till Elliot 8 snart månader.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-30 16:36:07:
    Många skriver att de ger sina 7-8-månaders smörgås till lunch eller mellanmål. Men hur sjutton fungerar det? Har de redan en full uppsättning tänder eller? Väntar spänt på fler svar...

• Svar på tråden Plockmat - när och hur och vad?
  • bubbelmaja

Vilmer är 9 månader och har ätit plockmat länge. han har helt enkel en egen vilja, äter mycket bättre om han får lite att pilla med själv. Så han får mat med sked från mig eller pappan, alltså mer mosad mat och sedan får han egen mat på tallrik eller direkt från bordet. Bättre det än att vänja sig vid att leka med leksaker vid bordet, tycker jag.

Han får broccoli, leverpastej, blodpudding, bröd, ärtor, morotsslantar, potatisbitar, räkor m.m.

• Idapida

Undrar också över detta! Tänderna är ju inte till mycket nytta, så när är det egentligen ok att börja med sånt som skulle kunna fastna i halsen? Egentligen borde man ju kunna börja ganska tidigt, för ungen kan ju inte tugga bättre vid 7 mån än vid 5 mån, eller?

• Pistou
    Idapida skrev 2006-06-27 16:50:55 följande:
    Undrar också över detta! Tänderna är ju inte till mycket nytta, så när är det egentligen ok att börja med sånt som skulle kunna fastna i halsen? Egentligen borde man ju kunna börja ganska tidigt, för ungen kan ju inte tugga bättre vid 7 mån än vid 5 mån, eller?
    Precis min tanke! Eller ska man koka allt så att det nästan smälter i munnen? Går ju inte med allt föstås.

Jag försökte med pyttesmå bitar av osaltad riskaka igår (under stäng observation såklart ), men Elliot vände mest bitarna i munnen och spottade ut dem.
  • bubbelmaja

Vilmer har inga tänder, men det har gått jättebra från början. Bara äppelbitar han har lite svårt för att tugga ner.

• eviskurren

Alexander som är drygt nio månader plockar med det mesta: kokta grönsaker, pasta, bröd. Han har bara två tänder, i nedre käken, men sliter sönder bröd och annat med gommarna och "tuggar" fint. Klart att han sväljer saker hela ibland, men det är sällan han sätter i halsen. I början hade han svårt med motoriken, inte mycket hamnade i munnen, men nu när han fått öva går det riktigt bra med t ex bröd och avokadoskivor. Är sonen intresserad så låt honom prova! Enbart macka får han för övrigt aldrig ens till mellanmål, men som komplement till frukt eller för att ha nåt att sysselsätta sig med medan jag äter klart.

• eviskurren

Jag håller förresten med bubbelmaja, hellre plocka med mat vid matbordet än hålla på med leksaker. Trots att det blir kladdigt...

• Snuttan06

såna smörgås rån då...när kan man börja med det ? dom smälter väl i munnen..

• klurifax

Barn tuggar inte med tänderna utan med käken/gommen. Man kan inte vänta med att låta dem tugga tills kindtänderna kommit... Min son fick sin första tand när han var 11 månader och kindtänderna kom inte förrän flera månader senare, men han åt plockmat från 7 månader utan problem!

På bvc hade vi en föräldraträff med en barndietist och hon sa att barnen behöver träna käkarna från ca 7 månader och klarar ofta betydligt "grövre" mat än föräldrarna tror...

• Pistou

Tack Klurifax! Det där kände jag faktiskt inte till, men det låter ju rimligt nu när du säger det. Men det får väl ändå vara relativt lättuggade saker. Mjukkokta grönsaker och så, eller?

Fast jag fattar fortfarande inte det där med smörgås. Hur ger man det, liksom? Det låter ganska avancerat när man bara har gett flytande föda hittills. Pyttemå brödbitar? Ska det vara pålägg på och så? Jag har dessutom inte börjat ge min son matfett överhuvudtaget (han är go' och rund så det räcker ).

• klurifax

mjukt bröd gav jag inte min son förrän han var närmare 1,5, han åt knäckebröd och smörgåsrån.Först sög han på det, med tiden tuggande han. Mjukbröd fastnar ju i gommen...

Knäckebröd är guld värt när det gäller kliande tandkött i samband med tandsprickning... i alla fall för oss.

Svar på tråden Plockmat - när och hur och vad?