• tezzziz

läkarintyg??

om jag är sjuk en vecka och är hemma hela veckan börjar igen på måndag och jobbar två dagar och blir sjuk igen, behövs läkarintyg då?

• Svar på tråden läkarintyg??
  • NenniePennie

vadå har du tänkt att bli det eller?

• Ammi1970

om det upprepas så kan dom vilja ha intyg ja, om dom misstänker att det inte står rätt till... Och har man inget att dölja är det ju bara att visa upp intyg...

• tezzziz

jag är sjuk igen och därför undrar jag om man behöver läkarintyg nu?

• 1malle

Jag skulle hellre förekomma än förekommas...
    Fixa ett intyg du, kan ju inte skada!

• NenniePennie

jaha.. jag trodde du menade att du hade planerat.. förlåt..

men se till o få ett läkarintyg om det skulle behövas

• Sommaren22juni1979

Nej du har påbörjat att arbeta igen..
    o blitt sjuk igen ..
    Men nåt som jag fick lära mig när jag började jobba var att jag tvungen var o friska mig på fredan om ja skulle börja jobba igen på måndan ..
    Annars räknades det in i sjukdagarna..

Född 1979-06-22
  • ia1

Mest troligt är att du behöver läkarintyg eftersom du går in i "vecka två" som sjuk.
    Vad du däremot inte ska få är en ny karensdag. Jag har för mig att om man går hem igen inom tre dagar slipper man ny karensdag.

Det finns bra förslag, det finns dåliga förslag och så finns det ias förslag...
  • tezzziz

men måste jag åka till en dr nu bara för att jag har omsjuknat.
    man måste ju ha läkarintyg om man är hemma mer en sju dagar i sträck men jag har ju jobbat två dagar emellan nu!

• princess177

Svar nej! Behövs inget läkarintyg då. Du kan vara sjuk sju dagar på raken, sen krävs läkarintyg. MEN om du jobbar nån dag där emellan börjar en NY SJUKDOMSPERIOD.

Så teoretiskt kan du vara sjuk 7 dar, jobba 1 dag, vara sjuk 7 dar jobba 1 dag osv.....

Så var reglerna i alla fall för 6 månader sen, när jag återinsjuknade en gång och därför frågade....

Så ta det lugnt och bli frisk...

• ia1

Ok, jag har varit tvungen att fixa intyg, men det kanske beror på jobbet och inte sjukskrivningsregler. Har en mamma som jobbar på FK och som själv suttit och sagt till mig att jag måste fixa intyg, men jag vet att det är olika beroende på vilken FK du tillhör.
    Ring dem och fråga - så slipper du fundera!

Det finns bra förslag, det finns dåliga förslag och så finns det ias förslag...
  • tezzziz

Tack för era svar!måste bara skriva det är jobbigt nog att vara dålig men om man sedan måste ge sig ut för att träffa en dr bara för att man måste ha läkarintyg är ju jätte jobbigt man vill ju inte vara sjuk och jag brukar inte gå utanför dörren när jag är sjuk!det borde finnas någon som kommer hem till en om man blir sjuk en längre tid *ler*

• princess177

Förstår dig helt! Ja, ring dom och fråga! Dom är inte omöjliga, de flesta är förstående och snälla...

• sommartorpet

Äterinsjuknanderegeln gäller i 5 dagar. Du får ingen ny karensdag = plus för dig , din arbetsgivare kräver läkarintyg från dag 7 totalt = plus för AG.

Svar på tråden läkarintyg??