• Stora

Ella har fått sin första smakis!!

I dag har Ella fått sin första "smakis" potatis o palsternackspure'. Det gick jättebra. Kolla gärna bilderan i vårt bildgalleri!! Hon gapade som en fågelunge efter mera. Hon fick väl drygt en tsk..svårt att säga eftersom jag tog lite på spetsen av skeden och endel åkte ut...men hon gillade det!!
    Det känns så kul att pröva. Samtidigt funkar ju amningen och allt bra men jag tror på att sakta intruducera nya smaker.
    Ni som har erfarenhet ...det står på puréburken att den bara håller sig två dagar i kylskåp...verkar ju urdumt eftersom det också står att den är till smakportioner. Jag lade upp rätt rejält men det var ju ändå en fjärdedel av burken kvar...hade tänkt att den skulle räcka i ca 4dagar tills vi börjar m ny smak men så håller sig inte burken...så dumt!!

• Svar på tråden Ella har fått sin första smakis!!
  • clinan

jag vet inte om det fungerar att frysa in färdigmat.. frågade på bvc men hon visste inte heller, Hipp's smakisar kan man frysa men det står inget på semper har inte kollat på nestle..

• Elisa

Frys in i iskubslådor. Bekvämt och så enkelt att bara ta fram och värma.

• Mathildas mamma

Kul att det gick bra med första smakisen! Visst känns det lite speciellt och roligt att börja ge dem "riktig mat" . Jag frös in smakispuréerna i mindre portioner, då räckte det med en burk per smak.

• Stora

Åh tack för tipsen!!! det måste ju gå att frysa. Annars måste jag väl kunna göra egen potatis-palsternackspuré o fortsätta med. Hade tänkt göra smakisar själv men blev lite lat i stunden o köpte burk vi ska bort i en vecka så det kändes smidigt.

• Elisa

Jadå, visst kan du göra smakisarna själv. Koka en potatis i skivor, skölj och skala palsternackan och skär den i bitar. Koka tillsammans med potatisen. Pressa genom en sil, potatispress, ny vitlöspress eller mosa. Tillsätt osaltat smör.

• Elisa

Morötter och potatis kan du göra på samma sätt med.

• clinan

va inne på sempers hemsida och där stod att du kunde frysa ner det i iskuber..

Svar på tråden Ella har fått sin första smakis!!