• abovo

8 månader, vikt och längd

Bara nyfiken på hur stora era småttingar är
    Kan ni inte berätta lite om matvanorna också? Det vore intressant! Ammar ni fortfarande? Äter gröt/välling, ett/två huvudmål om dagen...?

Undrar om det finns någon mer som har en slank kille som jag har? Min son är 8 månader om 4 dar och väger 8000 g och är 74,5 cm lång!
    Jag ammar fortfarande. Flera gånger på kvällen och natten och ett par ggr på dagen. Han äter gröt morgon och ibland på kvällen. Ett stort huvudmål med frukt till efterrätt, och så några mellanmål med frukt på dagen också blir det. Smör och rapsolja i både gröt och mat, den lille slankisen behöver sina kalorier!

• Svar på tråden 8 månader, vikt och längd
  • Norpan666

Sonen är 7,5 mån. Vägde för ett par vekor sedan 8715 g ocg 70 m lång. Ammar inte utan det är välling till frukost. 2 mål mat på dagen oh gröt på kvällen. Samt mellanmål på dagen med riven frukt eller fruktpure!

• Jezza

Min son väger 9260 gram och är 74 cm lång.

Ammar inte, istället får han välling som tidigt morgonmål, sedan gröt, 2 mål mat och sedan välling igen på kvällen..

• Happy76

När Theo var 7 månader och tre veckor, vägde han 8090 gram och var 71 cm lång. Oxå en smal killa mao!

• Moomi

Alva var 8240 g och 71 cm vid 7 mån. Skall på ny koll nu vid 8 mån så vi får se vad det visar men sååå mycket har hon inte ändrat. Hon har ju börjat röra på sig nu så det förbrukar ju lite Nåt smör eller olja har jag aldrig lagt i hennes mat....förutom om hon äter färskpotatis med smör
    Hon äter 2 mål mat (en halv 8-månaders burk + en liten burk fruktpuré/gång), 2 mål gröt (morgon och kväll) samt en flaska hemmagjord mjölkfri välling vid läggningsdags. Utöver detta ammar jag morgon och oftast även kväll.

• Chili

Min dotter vägde på 8-månaderskontrollen för ett par veckor sedan 8780 g och var 71 cm lång.
    Jag ammar tidig morgon och sen kväll och minst ett par gånger på natten. Gröt morgon och kväll, lunch, middag och något litet mellanmål på eftermiddagen.

• abovo

Intressant! Visst är de underbara våra små!

Ja jag undrade just hur stort ett "mål mat" egentligen är. Oliver äter faktiskt en hel stor barnmatsburk och sedan en liten frukt vid sitt huvudmål. Har funderat på om han borde ha två mål istället, men iom att jag ammar mkt fortfarande, så vill han nog inte ha det än. Men snart.

Fler?

• Tiger

Ja min kille är ju inte så liten. Har inte varit och mätt honom på länge nu. När han var 6 mån var han 70,5 cm och vägde 9,7kg. På vår våg hemma tror jag att han väger 10,5 nu, så nu går det inte lika fort. Han har även börjat se smalare ut nu när han kämpar med att kunna krypa. Men med stor rumpa går det lite trögt att få igång krypandet ...  Skrattande

Han äter gröt på morgonen. 1 stor burk mat på dagen. Frukt på em, och gröt på kvällen. Välling innan läggdags.

Abovo, tror du att din mjölk mättar fortfarande? Min gjorde nog inte det i slutet, så kanske är det bra med lite mer mat, men amningen måste ju vara bra just för att dem får i sig vätska. Jag har jätte svårt att få i Philip vatten.

• abovo

Tiger: Jodå, visst mättar amningen fortfarande. Jag följer WHO:s riktlinjer: Oliver fick börja med smakisar när han var 6 månader och enligt dem kan man hålla på med det till 7-8 månader då man börjar ge mer mat, fast man fortsätter sedan att amma lika mycket till de är året ca.

Fast eftersom Oliver alltid velat bli ammad mestadels på natten så kommer amningen att trappas ner tidigare, eftersom han verkar bli mätt på maten som han får under dagen. Jag märker redan att han inte vill ammas lika ofta under natten. Lite synd, för jag ville fortsätta med mat/amningen ett bra tag till, men det får bli han som bestämmer. Det blir säkert bra
    Oliver dricker vatten ur sin pipmugg. Svårt att veta hur mycket han får i sig, men till huvudmålet blir det nog en hel del. Han ser så rolig ut, liksom tuggar i sig vattnet och de små tänderna i underkäken säger "klonkklonk" mot plasten

• kremlan

Jag har en dunderklump...
    8 månader, 12 kg 245g och 77cm lång!
    Äter som en häst och det är jag glad över.

• Stor å Liten

vi har oxå en ganska stadig bit... å matglad så det står härliga till ;- )
    8 1/2 mån, 10 kg å 69 cm.
    en dag ser ut så här för oss:
    gröt å smörgås till frukost
    stor burk + pure' till lunch
    yoghurt (barnburk) el banan till mellis
    stor burk till middag
    vällning innan sovdax

.....

Svar på tråden 8 månader, vikt och längd