• Hilti

Börja jobba men fortsätta amma?

Funderer på hvordan det egentlig funker i Sverige med amming og jobb. Har man rett på ledighet for å amma etter att man börjat jobba igjen? Er det betalt eller obetalt ledighet som gäller?

• Svar på tråden Börja jobba men fortsätta amma?
  • Ylle

det lär väl bli till att ta ut föräldrapenning. går ju att ta ut en timme om dagen...

Jag hatar när folk har en sån här rad längst ner.
  • Hilti

Ok, for i Norge finns det en lag som gir mammor som ammar rett til ledighet vid amning. Tror dock at det er obetald, men man tar ikke av föräldrapenningen heller..

• salta katten

Hilti -> rätt att amma under arbetstid, t ex att ngn kommer med barnet. Om det är obetald tid eller inte vet jag inte

• betsla

Man har rätt att gå ifrån och amma. Antingen tar man ut föräldrapenning den stunden (vilket jag kan tycka är lite meningslöst) eller så gör man det helt obetalt.

܍ mamma till Tova, född 050104 ܍
  • fruis

Man har rätt att amma under arbetstid. Kan knappt tänka mig att det finns arbetsgivare som drar av det från lönen men det finns väl folk till allt. Det tar ju inte så hiskeligt lång tid och dessutom så har man ju alltid rätt till fem minuters rast per arbetad timme.

Svar på tråden Börja jobba men fortsätta amma?