• Zindie

Tag 3 betala för 2! Hur räknar man ut det?

Min mamma och jag ska på stan imorgon och en affär har erbjudandet : Tag 3 betala för 2.
    Om jag tar ett plagg för 250kr, min mamma köper 2 plagg för 500kr á250kr styck. Då får vi ju ena plagget på köpet.
    Men hur räknar vi ut hur mycket vi ska betala ??

Jag kanske är dum men jag vet inte...

• Svar på tråden Tag 3 betala för 2! Hur räknar man ut det?
  • annamaria2

Man brukar få det billigaste på köpet

• Thèresé  1982

750kr...är det inte så att du får det billigaste plagget så att säga?...Brukar vara så.

• Serina

Ni betalar totalt 500 kr. Av det ska du betala 1/3 och din mamma 2/3. Du betalar då 167 kr och din mamma 333.

• Novus

Haha, jag fick tänka till två gånger där
    Men om din mamma köper två plagg ohc du ett, så bör ju hon betla 2/3 av summan, 500 kr. 500 delat på 3 är ju 166,5 kr. Då ska ju du betala 166,5 och hon ska betala det *2. Alltså 333 kr!

• kozzan

jag skulle gjort som så:
    vi ska båda tjäna lika mkt på affären och vi får ett plagg a 250kr gratis, alltså 125kr vardera. du betalar alltså 125kr och din mamma 375kr.

• Mjao

det är alltid billigaste varan du får på köpet.

ex1. tröja 350, tröja 450 och en tröja 500, ni betalar 950.

ex2. om alla tröjorna kostar 500 kr. så betlar ni 1000 kr.

• Micke Geting

Du ska då betala ungefär 167,50:-.

• Zindie

ja, det låter ju logiskt...
    jag uttryckte mig nog klumpigt. Jag förstod att ett plagg var gratis, jag undrade bara hur mamma och jag ska dela upp det.
    Alltså en tredjedel av plagget ska dras bort, hur mycket det än kostar?

• Serina

Kostar plaggen olika mycket så tycker jag att det inte är rättvist att dela i tredjedelar utan kanske snarare i hur stor del av det hela ni skulle betalat om ni inte fick ett plagg på köpet.

• Zindie

så om min kjol kostar 250kr
    mammas byxor 250kr
    och så får hon en tröja på köpet som kostar 150kr
    (kanske dumt att inte ta nått dyrare då men men)
    hur blir det då då?

• kozzan

jag tycker man delar på summan av det plagg man får gratis så båda tjänar lika mkt.. elelr helt enkelt köper tre plagg var...

• Serina

Totalt 500 kr.

Du får kläder för 250 av 650 kr.
    Hon får kläder för 400 av 650 kr.

Din 'andel' blir 250 / 650 * 500 kr = 192,5 kr.
    Hennes andel blir 400 / 650 * 500 kr = 307,5 kr

Generellt (om ni vill dela på det viset, efter hur mycket värde det är på kläderna var och en får) gör ni i så fall så här:

Räkna ut vad ni skulle betala totalt om ni inte fått ett plagg på köpet. Dela det ni faktiskt betalade med den siffran. Multiplicera sedan med värdet på det plagg den som får ett plagg hade. Det är vad den med ett plagg ska betala. Den andra ska betala resten.

• Zindie

Serina---TACK!! jättesmart!
    klipsk du är!

• menu

din mamma kan väll ge gratis plagget åt dig, så slipper ni räkna

• Nalleman

jag hade låtit min mamma köpa sina två saker och tagit den saken som är gratis själv... man får ju inte vara dum... skojar bara... jag hade själv fyndat och köpt tre saker och bara betalat för två.... då får man lite extra lycka och krydda på vardagen. Älskar att handla kläder...ska frossa i kläder nu på semesten... lycka....

Svar på tråden Tag 3 betala för 2! Hur räknar man ut det?