• Plutt05

Era bästa flytt-tips!!

Kom igen! Flyttar från lägenhet till hus på landet om mindre än två veckor! Behöver alla bra tips jag kan få på hur man får flytten att gå så smidigt som möjligt.

Snälla hjälp!

• Svar på tråden Era bästa flytt-tips!!
  • lilaki

Kul, jag gör likadan (från lägenhet till hus på landet) flytt i höst!

*Börja i gooood tid!
    *rensa och släng, släng, släng!
    *Packa en speciell kartong med saker som man kommer att behöva de första dygnen (lagom stor kastrull, stekpanna, salt, tändstickor, ljus, tvål, diskmedel, en tallrik till alla i familjen etc.)
    *om du kan, utrym ett rum och ha som "färdigpackat"-rum att stapla kartonger i.
    *om ni sköter flyttstädningen själv. Packa ett rum i taget och städa samtidigt. (torka ur skåpen medan de packas ur etc.) sist jag flyttade hade jag ALLA kartonger och min säng i vardagsrummet och hela lägenheten var städad. Jag behövde bara dra ett varv med dammsugaren och moppen, låsa och åka därifrån. Det är SÅÅ tråkigt att behöva återvända till sin gamla lya för att städa när man bara vill fixa på nya stället.
    *MÄRK kartongerna noga och ordentligt. Innehåll och vilket rum de ska till.
    *Be om MASSOR av folk som hjälper till. Det är alltid bättre att ha 15 pers som bär i två timmar än 2 pers som bär i 15 timmar.
    *anlita en kompis som kör catering med käk på nya stället.
    *BOKA flyttbil i tid!
    *se till att ha löjligt mycket flyttkartonger. Det går alltid åt många fler än man tror.

Återkommer när jag kommer på mer!
    Lycka till!

• Modesty B

Slå in allt porslin i sånt där presentpapper som man får blommorna inslagna i hos floristen- då slipper du diska rent allt porslin från tidningarnas trycksvärta. Kan plocka allr rakt in i skåpen!

• Plutt05

Var kan man få tag på sånt papper? Till ett bra pris?

• abnocto

Vira in porslinet i handdukar som ändå ska med. Det är bara att vika ihop dem och lägga in i skåp vid upp-packning

• Miss Lau

Använd riktiga flyttkartonger och silkespapper (finns att köpa på tex Shurgard). Packa en särskild låda med sånt ni snabbt behöver. Och märk alla lådor så ni vet vad som finns i.

• Nattviolen

Hos tidningstryckerierna kan man oftast få tag på tidningspapper på rulle som inte är tryckt ännu. Det brukar vara slutet på rullarna. Om du inte får silkespapper tänkte jag.

Packa allt köksporslin utom ett glas var, en tallrik osv så kan även köket tömmas i förtid.

linda in ömtåliga saker i badlakan och lägg i mitten av flyttkartongerna.

Det är härligt att bo på landet!

• Plutt05

Försöker få lite liv i tråden, behöver fler tips!

• Moj Katile

Försök att flytta alla saker på en dag, städa lägenheten dagen därpå så du slipper det. Om du inte hyr in en firma alltså!
    Jag ska flytta i oktober och har redan börjat slänga och rensa och packa allt man inte behöver. Bra tidsfördriv de sommardagar man kan tro att hösten är här!

• lisalove

Om du bor nära IKEA kan du ju fråga där, eller passa på att ta lite extra medans du handlar.

• Mumsen

Anmäl ny adress
    Gör din flyttanmälan direkt på Internet eller ring 020 - 97 98 99. Är det en tillfällig flytt? Ska du bo på annan adress en kortare tid kanske du ska göra en tillfällig eftersändning istället.

Beställ eftersändning
    Vill du få posten till din nya adress efter flytten är eftersändning en prisvärd hjälp, som gäller under ett helt år. Post som kommer till dig på din gamla adress eftersänds till din nya adress.

Skicka flyttkort, flytt-SMS och e-flyttkort
    När du gör en flyttanmälan underrättas ett flertal myndigheter, organisationer och företag genom statliga personadressregistret (SPAR).
    Beställ eftersändning i samband med flytten så får du förtryckta flyttkort med din nya adress utan extra kostnad. På vår webbplats kan du också utan kostnad skicka ifyllda e-flyttkort och flytt-SMS till släkt, vänner och organisationer som du har en relation till.

Säg upp hyreskontraktet
    Var ute i god tid, uppsägningstiden varierar från en till tre månader. En uppsägning måste vara skriftlig. Kontraktet upphör i månadsskiftet efter uppsägningstidens slut.

Beställ eller flytta hemtelefonen
    Kontakta din telefonoperatör.

Skaffa försäkring
    Egen bostad kräver egen hemförsäkring. Glöm inte att försäkra dig själv ordentligt också!

El, gas och vatten
    Vatten ingår oftast i hyran, men el och gas betalas för det mesta separat. Läs av mätarna både i den bostad du flyttar från och den du flyttar till. Ring respektive leverantör om abonnemang. Din hyresvärd kan säkert hjälpa dig om du har frågor.

Säg upp och teckna ny el, gas, vatten, sophämtning

Samla in gamla nycklar fixa nyckel till nya bostaden

Säg upp TV-abonnemang

Säg upp eventuellt kabeltv-abonnemang och meddela Radiotjänst i Kiruna (020-91 00 01) din nya adress.

Se över försäkringen

Se till att ditt försäkringsskydd verkligen gäller under flytt. Ofta krävs att du tecknar en så kallad drulleförsäkring som gäller under själva flytten. Väljer du att anlita en flyttfirma - se till att bolaget har en försäkring som täcker eventuella skador på bohaget. Flytten är för övrigt ett strålande tillfälle att skaffa eller se över alla dina försäkringar.

Boka hyrbil eller flyttfirma

Stapla kartonger tre och tre. Märk varje kartong på två sidor (ej ovanpå).

Porslin staplas på högkant med silkespapper. Glas lägger du ned inslagna i silkespapper.

Packa inte för tungt. Packar du exempelvis böcker, lämna halva kartongen till kuddar, kläder eller dyl. Försök dock att fylla kartongerna så allt ligger stilla.

Rulla ihop alla mattor och knyt.

Alla sladdar till TV, video, stereo mm ska kopplas ur och rullas ihop. Fäst med snöre eller tejp.

Ta ner lösa hylldelar och tejpa eller knyt ihop dem.

Speglar, tavlor, kristallkronor och liknande som ej får plats i kartonger lämnas hängande på sin plats. Alla glödlampor skruvas ur.

Skidor, gardinstänger, kvastar mm buntar du också ihop till lättburna paket.

• Minimagen
    NUMRERA KARTONGERNA och skriv upp numren på en lista och vad de innehåller (på ett ungefär) Toppen sen när man undrar i vilken kartong det och det hamnade....!
  • Piri

Sist jag flyttade så packade jag massor i handdukar och örngott. Det är ju saker som ändå ska med. Dessutom kändes det skönt att veta att kristallglasen hade det skönt i 24 mil!

Packa böcker i papperskassar. Det blir inte lika tungt som att packa dem i kartonger. Dessutom blir det bra jämvikt att ta en kasse i varje hand. Ett ytterligare plus är att dessa kassar går att stuva ganska bra, tex mellan möbler eller i bilens baksäte.

Se till att det finns mat och dryck och ät ordentlig frukost. En gång när jag flyttade hann jag inte äta frukost. Det blev en låång förmiddag. Sist jag flyttade blev det McDonalds-frukost eftersom jag packat all mat och inte ville söla ner porslin. Följden blev att jag jagade min McBagel i ca 1 timme. Sen gav jag upp! Den hittades sen under en påse.

Svar på tråden Era bästa flytt-tips!!