• Våran lilla familjs

Fattar INTE fastighetstaxeringen - ngn som vet?

Vi har fått vårat beslut om fastighetstaxering i dag -och fattar inget! Är nyblivna husägare...
    Ska ringa Skatteverket i morgon men kanske kan ngn här på FL svara i kväll?

Vi har ett hus strandnära 0-75 m utan egen strand dvs klass 2.
    Så långt är vi med...
    Men under "Byggnader" så är det poängsatt sk "standardpoäng"
    exteriör, sanitet, kök, energihushållning, övrig interiör & summa...
    Vi har fått allt mellan 2 och 8.
    Summan blev 29!

Vad har ni andra husägare fått?
    Kan ngn förklara vad dessa poäng betyder?
    Hur vet man att de är "rätt" dvs när är de uppskattade?

Tack på förhand.

• Svar på tråden Fattar INTE fastighetstaxeringen - ngn som vet?
  • menu

nu har jag ju inte papprena framme, men står det tex inte: antal badrum 1, om man då har ett så är siffran som finns där rätt, har man två st badrum så måste man göra ändring.. osv..

• Våran lilla familjs

menu>>
    Tack för ditt svar...
    Tyvärr är det inte så enkelt. Det är ett slags poängsystem, för inte hat vi t.ex åtta stycken badrum .

• menu

nej men det är väll angivet hur många ni har? tex ett, å om det stämmer så stämmer siffran ni fått (måhända att det är 8)

• Våran lilla familjs

Nej, det är inte angivet vilket antal sanitetsutrymmen vi har utan det står bara angivet s.k "standardpoäng".
    Jag undrar mest hur det kommit fram till dessa & vilken skala (t.ex 1-10)?

• clara02

jag tror ju mer poäng man får ju högre taxeringsvärde blir de... taxeringsvärde = högre fasttighets skatt..
    jag är inte helt 100 på att de är så men nått åt de hållet iaf..

• Sadie

Det är väl inte hur många badrum man har utan hur hög standard det är på det/dem?

• menu

ja då vet jag inte, jag kollar nu på våra papper å då finns det en massa saker man kryssar för, väljer ett alternativ som passar, tex för ett badrum får man 1 p, för två eller fler2 p, för WC får man 2 p, för bastu 2 p, året runt vatten 3 p, sommarvatten 2 p osv.. så läggs allt ihop...
    å så går man till nästa frågor tex om köksbänken är kortare än 2 m = 4 p, om den är 2-5 m = 7 p osv...

har ni inte så?

• Sadie

Men vad exakt är det du undrar över? Kontrollera att de uppgifter som finns där är rätt, för i så fall stämmer de 29 angivna poängen. Runt 30 p är väl "standardskick" på ett hus, dvs inte lyxhus och inte renoveringsobjekt.

• menu

vi har 43 p å definitivt inget lyxhus, dock rätt nytt

• Våran lilla familjs

clara02>> Jo det förstår jag, men frågan är HUR bra t.ex en 8:a är? Är det en 10-gradig skala då eller?
    Fastighetsskatten blir såklart högre ju högre "poäng" man har...
    Tack för ditt svar!

Sadie>> Jo, det förståss...

Menu>> Nää, så har inte vi på vårat beslut. Inget att kryssa i alls faktiskt. Kanske gjorde de gamla ägarna det innan de flyttade (1:a december 2005)??

• Våran lilla familjs

När vi köpte vårat hus var det definitivt ett renoveringsobjekt, men sedan dess har vi haft hantverkare här i ett halvår !
    Så huset är uppvärderat med 500 000 kr enligt bankens värderingsman. Stämmer inte vårat beslut då eller?

• Sadie

Lyxhus är väl iofs en subjektiv beskrivning. Men har man 43 poäng har man rätt mycket mer i sitt hus än om man har 25 p. Vet inte vad man kan få som högst men har aldrig sett nån som har 50 p iaf.

Hittade en LÅNG formel för hur man räknar ut taxeringsvärdet men orkar inte skriva det. Standarden är ju dessutom bara en av faktorerna.

Taxeringsvärdet ska ju vara 75% av marknadsvärdet, men det är det väl ofta inte. Tror inte det påverkas av hur högt marknadsvärdet bedöms i ett enskilt fall? Men jag vet inte.

• menu

förmodligen, vi brukar nog få nått sånt papper nästan var å varannat år, ni har säkert fått nån bekräftelse eller dyl å så får ni nått nytt i slutet av året som ni kan ändra på. nu gäller ju de från förra året.

de är olika poäng brevid ställena som man kryssa för, ingen skala eller nått du själva skall avgöra.

tex nu berömda badrummet

1 badrum ....... ( ) 1p
    2 el fler badrum ( ) 2p
    inget badrum ...( ) 0p

köksbänk 2 m lång ( ) 4p
    köksbänk 2-7 m... ( ) 7p

hur man eldar, ex antal val, om fasaden är utbytt efter visst årtal ger x ant poäng (inte olika poäng för varje år utan bara typ före eller efter visst årtal) ..osv... fortsätter 2 a 4 sidor... + 2 a4 sidor med andra paragrafer, byggnadsvärde mm...

hur skattemyndigheterna kommit fram till gällande poäng vet jag inte med det skall väll vara lika för alla, skillnaden blir hur många poäng man har i slutändan.
    i deras ögon är tydligen en lång diskbänk lyx å då får man mer poäng

• menu

sadie, vi bor i nybyggt hus, men ute på landet vilket drar ner taxeringen mycket förvisso, men då taxeringen är under 300 000,- så kan vår 4 rummare på 120 kvm inte vara nån lyxkåk! men visst vi har både en toa å en dusch, diskmaskin, å året runt vatten... å allt stämmer i de kryssade grejerna å poängen blir 43..

• Sadie

menu, jo det är det nog visst, iaf enligt skattemyndighetens subjektiva mått på standard. Det är ju inte bara standarden som ligger till grund för taxeringsvärdet heller, långt ifrån.

Som sagt jag vet inte vad man kan få som högst men tror inte man kan få SÅ mycket mer poäng. Runt 30 poäng ska iaf stå för "standardskick" har jag för mig. Det kan man ju tycka vad man vill om, hur de räknar lyx. MEN jag är ingen expert, jag bor i lägenhet.

• menu

ok, då har jag äntligen fått ett lyxkåk att bo i .. synd att jag inte fattat det innan *asg*, måste berätta åt gubben i morgon!

• Sadie
    Grattis!

Men det måste ju vara så, eller?! De jämför väl med hur du hade haft det om du hade haft runt 20 poäng, då måste du ju ha det mer lyxigt nu...!? Äsch inte vet jag.. det är ju mitt i natten..
  • Våran lilla familjs

Ok, om jag förstått saken rätt nu då så får man varje eller vartannat år en blankett att fylla i - och sedan skicka en bekräftelse eller "beslut" som det står på våran ut.
    Det betyder alltså att vi fått ett beslut som baseras på vad den _förra_ ägaren uppgivit/fyllt i på blanketten, eller hur?

För vi tillträdde huset 1:a december 2005 och har INTE fått ngn blankett att fylla i.
    När brukar de vanligtvis skickas ut?

Tycker ni att jag skall ringa Skatteverket och fråga hur det går till? Eller verkar det bara "korkat"?

• menu

jag skulle inte ringa nått..

alltså vi får aldrig några beslut (tror jag) utan enbart denna papper där man kan kryssa i, dessutom är de nuförtiden färdigkryssat allt så man skall kolla att allt stämmer å gör det det så behöver man inte göra nått - inte ens skicka tillbaka pappret- behöver man göra ändringar så gör man det, å skickar tillbaka.

gissningsvis så har ni fått nått slags bekräftelse för att ni är nya ägare å därmed inte har tillgång till dessa andra papper som förra ägaren har.

Svar på tråden Fattar INTE fastighetstaxeringen - ngn som vet?