• Lizzyy

Sluta klaga på Försäkringskassan

Vill bara påpeka detta.

jag läser i så många trådar om hur illa FK är, tycker inte att det stämmer alla gånger, har en gos vän som jobbar där, och har därför hört "2" sidor..

Det är inte försäkringskassans fel att dom är överbelastade. det är deras arbetsgivare staten. Och hur ser statliga verksamheter ut idag?
    Visste ni att arbetsmilöjverket har haft sådan skarp kritik mot försäkringskassan och deras arbetsförhållanden?
    Förstår ni hur det är att sitta som vanlig människa, på sitt jobb och ta emot samtal efter samtal där de flesta bara gnäller och hotar? Tänk efter lite, var mer pålästa och håll ordning på era papper!
    Självklart kan alla ha en dålig dag och kanske låta otrevlig, eller att en handläggare gör misstag, men det gör alla människor!
    Ville bara ge dom på FK mitt fulla stöd, och lite peppning, jag vet att ni finns där ute på FL...

/ApA

• Svar på tråden Sluta klaga på Försäkringskassan
  • Mrs Boysenberry

Näpp, sluta klaga på F-kassan tänker jag inte göra - jag har alldeles för många dåliga erfarenheter av dem. JAG har skött allt som jag ska, med papper, intyg, samtal och allt annat som ligger på mitt ansvar, och ändå blivit dåligt bemött (många fler än en gång), missförstådd, bortglömd, och felaktigt behandlad.

Jag är mycket medveten om att de största problemen ligger högre upp än de jag pratar med i telefon, men det betyder inte att handläggarna etc. är oskyldiga. ALLA kan ha en dålig dag, eller flera t.o.m, men på FK verkar isåfall dåliga dagar dominera. Jag har haft MYCKET kontakt med FK och har avsevärt mycket fler negativa erfarenheter än positiva. Det är verkligen jättetråkigt.

De få jag stött på som faktiskt varit trevliga, är jag dock mycket noggrann med att "berömma" för detta! Jag känner att (kanske särskilt på FK) det är viktigt att uppmuntra dem som gör sitt jobb bra och bemöter mig på ett trevligt och proffsigt sätt, så att de också fortsätter så.

Sen är det givetvis viktigt att inte skälla på fel personer, så att säga. Alltså, kanske inte börja skrika på första bästa stackare som svarar när man ringer, utan vara saklig. Angående t.ex långa handläggningstider eller andra ärenden som kanske inte just handläggarna rår för, tycker jag man ska kontakta chefen istället för att skälla på någon som inte kan hjälpa hur situationen ser ut.

• Åsa Ystad

Jag ringde Fk så sent som i går kväll. Hade en del flummiga och ogenomtänkta frågor (och en gnällig bebis på armen) men blev enbart trevligt bemött. Har aldrig blivit illa bemött av någon där.
    Det är klart man kan bli lite irriterad när man ringer och hör att det är 15 minuters väntetid i telfonkö, men jag fattar ju att det inte är för att personalen sitter och rullar tummarna!

• Elin med Wilma och Alva

Jag håller med TS. Det är inte handläggarnas fel att de har mycket att göra, och vem blir inte stressad och gör fel när man är överbelamrad med jobb. Jag kan bara se till mig själv och jag gör ett mycket sämre jobb när jag har så mycket att göra att jag knappt kan hålla huvudet ovanför vattenytan. Så är det säkert för handläggarna på försäkringskassan också. Därför tycker inte jag att det är rätt att klaga så mycket på handläggarna, klaga istället på de som påverkar deras arbetsförhållanden, nämligen staten.

Elin, väntar första barnet - bf 10/10
  • Flissi

Klagar sällan eller aldrig på dessa typ av yrken då jag själv jobbar med liknande & det ÄR oftast inte handläggarens fel att det kanske för "kunden" känns fel!
    Och som TS skriver är deras arbetsmiljö INTE bra vilket självklart leder till att stress & liknande leder till att det kan bli fel.
    Himmel vad vi ska vara glada för att allt som fk gör överhuvudtaget finns!!!

Man får försöka hitta nån trevlig prick som man kan ringa till direkt & kanske denna vänliga själ även hjälper dig med andra ärenden än just det den jobbar med om man är trevlig själv TROTS att ALLT kanske blivit fel!
    Folk som skrek & var förbannade på mig när jag satt i vår kundtjänst hjälper jag ju inte lika glatt som en som är supertrevlig trots att företaget gjort jättefel eller liknande!

På vårt FK finns både surkärringar som borde gått i P för längesen & supertrevliga damer som man önskar alltid ska jobba kvar!!

• FruCissy

Sen kan jag tillägga att om man ringer nån stans och har taggarna ute redan innan personen svarar blir det oftast inte bra.
    Är man trevlig är oftast människor trevliga tillbaks. Man kommer veldigt sällan nån stans vid att skälla och spy galla, speciellt om man gör det här på FL och inte berättar för myndigheten vad man tycker, på ett saklig nivå.

Regjiering och riksdag bestämmer budgeten för FK, och när dom drar ner på pengarna medan ärenden ökar + ger dom ett undermålig datasystem blir det extrem arbetsbelasning för dom anställda på FK.
    Sen är det en del av Fks jobb att neka människor sjukpenning och HP för att dom inte uppfyller villkoren i försäkringen, och får man itne som man vill, blir man arg det är jo inte så konsigt. Men sen sätta sig på FL och svära ut FK eller kalla dom svin, ärthjärnor och mindre intelligenta är en helt annan sak.

Ikke tenk - det bare forvirrer !
  • oOoJOYoOo

Tyvärr så har man blivit illa bemött många gånger av FK. Givetvis finns det dom som är trevliga men även dom som är rätt otrevliga faktiskt. Det tycker jag är rätt oproffsigt.

• preciousgirl
    Lizzyy skrev 2006-06-27 23:50:14 följande:
    Vill bara påpeka detta.jag läser i så många trådar om hur illa FK är, tycker inte att det stämmer alla gånger, har en gos vän som jobbar där, och har därför hört "2" sidor..Det är inte försäkringskassans fel att dom är överbelastade. det är deras arbetsgivare staten. Och hur ser statliga verksamheter ut idag? Visste ni att arbetsmilöjverket har haft sådan skarp kritik mot försäkringskassan och deras arbetsförhållanden? Förstår ni hur det är att sitta som vanlig människa, på sitt jobb och ta emot samtal efter samtal där de flesta bara gnäller och hotar? Tänk efter lite, var mer pålästa och håll ordning på era papper!Självklart kan alla ha en dålig dag och kanske låta otrevlig, eller att en handläggare gör misstag, men det gör alla människor!Ville bara ge dom på FK mitt fulla stöd, och lite peppning, jag vet att ni finns där ute på FL.../ApA
    Om du gillar försäkringskassan så mycket...
    Läs då detta blogginlägg i min blogg...
    >> http://blogg.aftonbladet.se/351/perma/3761/
    (¯`°?.¸ ღ Jag älskar mina underbara gossar! ღ ¸.?°´¯)
  • yep30

Försäkringskassan är ett skämt. Har en syster som har ett helvete med otrevliga handläggare (hon har svår reumatism och är 22 år). Sen så vet jag inte om ni läst Metro eller City idag, där till och med läkarkåren börjar ta avstånd från FK, just för att de har slutat lyssna på läkarna. Tragiskt är det.

• FruCissy
    yep30 skrev 2006-06-28 13:33:03 följande:
    Försäkringskassan är ett skämt. Har en syster som har ett helvete med otrevliga handläggare (hon har svår reumatism och är 22 år). Sen så vet jag inte om ni läst Metro eller City idag, där till och med läkarkåren börjar ta avstånd från FK, just för att de har slutat lyssna på läkarna. Tragiskt är det.
     Självklart gillar inte läkarna att Fk underkänner doms läkarintyg. Men dom har inga kunskaper om vad som kräcs för att få sjukpenning, dom ska bedöma och skriva ett underlag som ska skickas med ansökan om sjukpenning. Fast dom aller flesta läkarintygen är av så dålig kvalitet att FK måste begära kompletteringar.
    Ikke tenk - det bare forvirrer !
Svar på tråden Sluta klaga på Försäkringskassan