• Miramis

Sent tal, när började era barn prata

Hej,

Vår son fyllde 2 år nu i maj, en livlig kille med mycket spring i benen.

Jag vet att man inte ska jämföra barns utveckling men just att han inte säger många ord ännu är något jag inte kan låta bli att tänka på, han säger mamma, pappa, ja, nej och så härmar han vissa djurs läte men det är allt.

På dagis säger de att det inte är något att oroa sig över, att vissa barn börjar prata senare.

Någon annan här med barn som började prata sent?

• Svar på tråden Sent tal, när började era barn prata
  • mludvigs

Min systerson sa typ ingenting (precis som din son) förräns han var runt 3 år - då kom allt tal på en gång. Långa, korrekta meningar osv. Det var som om han samlat på sig ordförrådet innan han började använda det.

• Mamma till tre kottar

Detta blir en lång historia.

Jag börjar med sonen. Han är född med ett funktionshinder som i princip alltid påverkar spåkutvecklingen på något sätt. Vi fick rådet att använda stödtecken (förenklat teckenspråk) vilket vi gjorde intensivt, men utan det resultat som andra i vår omgivning fick. Vi sökte hjälp att gå vidare men fick inget. När han var 2 år fann vi en amerikansk metod (kommunicerande Samspel) som kändes bra och började stimulera språkutvecklingen utifrån den. Han tog många steg framåt, men har LÅNGT kvar.

Sedan tar vi äldsta dottern, tvilling till sonen. Hon fick alltså också teckenstöd från början. När hon var 1 år minns jag att jag oroande mig över att hon inte pekade. Vid 1½ års kontrollen frågade läkaren hur många ord utöver mamma och pappa hon sa. - hon säger inte mamma och pappa, svarade jag. Ett stort påklistrat leende dök upp på läkaren som sa "helt normalt". Jag var ordentligt orolig nu. När hon var två år fick hon också ta del av Kommunicerande Samspel och ett år senare pratade hon i långa flerordssatser. Det låg ett stort arbeta bakom från vår sida. Nu är hon 7 år och har ett väl utvecklat talspråk.

Tillsist kommer lillasyster. När hon föddes var familjen så invanda på Kommunicerande Samspel att vi kunde köra det fullt ut från första stund. Hennes språkutveckling skiljer sig från systerns. Hon började prata tidig med "ljudord". Det går inte att säga när hon sa första ordet eftersom hennes ljudord blev mer och mer ordlika. Idag är hon tre år och förvånar oss ständigt. Det är som om hon har ett bättre språk än tanken hinner med.

Det som varit bäst i de situationer jag blivit orolig över något i barnens utveckling har varit att finna någon modell för att stimulera det som passat mig och barnen och sedan gjort det. Det kanske inte varit avgörande med metoden i sig, men min minskade oro när jag fokuserat på annat har definitivt haft betydelse.

• norgesessan

min son är 3.5 och pratar inte i setningar, eller sjunger hela sånger (fast i går sjöng han skala banan, det blev jag jätteglad för)

• lishe

Miramis: Vår son fyllde två i April.
    Han har en väl utvecklad motorik, hoppar, klättrar, springer, dansar o s v men talet har fått stå tillbaka.
    Nu pratar han iofs oavbrutet men med ljudspråk.
    Han kan säga mamma, pappa, hej, hejdå, någonting som låter som tack och någonting som låter ungefär som varsågod
    Annars liksom "låtsas pratar" han.
    Ba betyder bada, boll, banan (och säkert en massa annat). Pa betyder lampa. Loba säger han ibland om blöja.
    Han kommunicerar ändå, med kroppsspråk, ansiktsuttryck, genom att peka o s v
    Så länge barnet i alla fall strävar efter att kommunicera så är det nog som förskolan säger att det är helt normalt att språket dröjer.
    Jag märkte att hans förståelse för språket ökade lite när vi började läsa max böckerna (han var inte så intresserad av några andra böcker).

Mamma till 3 kottar: Kommunicerande samspel låter intressant, hur går det till?

• volvo244

Min son fyller 2 i november. Han säger nej, tack, ja, oj och faktiskt inte så mycket mer... Han är dock vaken och utåtriktad och motoriskt normalt utvecklad. Man blir dock lite stressad när jämnåriga kompisar kan sjunga hela verser utan större problem.

• Miramis

Tack för era svar.

Till Lishe: Ja, vår son har också en väl utvecklad motorik, det är en liten kille som aldrig är stilla, full fart jämt, nyfiken och sprallig ;o)

Tack kan han ju faktiskt säga också. Han förstår allt man säger till honom, det har han gjort länge och trots att han inte pratar med så många ord ännu så betyder inte det att han är tyst, TVÄRTOM, han pratar "sitt eget språk", HELA tiden, han är aldrig tyst, munnen går i ett! ;o) Nej, jag är inte orolig men det är alltid intressant att höra från andra med barn som varit sena med talet.

• lishe
    Miramis skrev 2006-06-28 20:07:54 följande:
    Tack för era svar.Till Lishe: Ja, vår son har också en väl utvecklad motorik, det är en liten kille som aldrig är stilla, full fart jämt, nyfiken och sprallig ;o)Tack kan han ju faktiskt säga också. Han förstår allt man säger till honom, det har han gjort länge och trots att han inte pratar med så många ord ännu så betyder inte det att han är tyst, TVÄRTOM, han pratar "sitt eget språk", HELA tiden, han är aldrig tyst, munnen går i ett! ;o) Nej, jag är inte orolig men det är alltid intressant att höra från andra med barn som varit sena med talet.
    Det verkar som vi har två pojkar av liknande sort
  • Mamma till tre kottar

Lishe:
    Kommunicerande Samspel handlar om att leka med barnet på barnets nivå. Det låter så enkelt när man ska förklara det, men i verkligheten är det svårare. Det är inte barnet som ska ändra sig utan den vuxna. Jag ska kommunicera med mitt barn på samma sätt som hon kan kommunicera, jag ska invänta hennes respons, jag ska göra allt (vilket ibland är inget) för att hålla igång samspelet, jag ska ge mycket uppmärksamhet till positiva beteenden och helst ingen uppmärksamhet till negativa beteenden.

Jag har skrivit lite om metoden på en webbsida:

www.appelklyftig.com/samspel/

• mariiah

Min son fyllde 2 år förra veckan, och han pratar inte heller mycket.. eller jo, pratar gör han, men det är inte mycket man förstår. Han förstår däremot det mesta man säger till honom. I övrigt har han inte vart särskilt sen med något.
    Det är nog VÄLDIGT olika hur mycket dom pratar.
    Han vill heller inte upprepa ord när man ber honom, däremot kan han upprepa vissa ord när man pratar med honom.

• Xarxa

Min bonusson sa inte ett ljud innan han var två år. Sedan dess har han knappt slutat pladdra och är 16 nu

Svar på tråden Sent tal, när började era barn prata