• BlygTjej

Doppler för att lyssna på hjärtat hemma?

Läste om någon som hade en doppler hemma? Funkar det? Och vart köper man en sån?

• Svar på tråden Doppler för att lyssna på hjärtat hemma?
  • Fille Fjonkan

De som finns att köpa är nog inte dopplers utan mer "förstärkare" som stetoskop med högtalare. Dopplers stör ju den lill*, så det tror inte jag är så bra att använda alltför ofta. Min första bm sa att om man sätter den i ett glas vatten bubblar det.

Hjärtljudssensor finns bl a hos Babyproffsen för ca 400:-. Babyland brukade ha, men nu hittar jag den inte i deras sortiment längre. Jag tror de förväntas fungera från v 24 och framåt.

• Nocturnal

en kompis köpte en när hon var gravid,hon tyckte den var bra! hon skulle komma med den idag,så ikväll kan jag lyssna på lillen

• jezz1978

Jag köpte en från storkhjälp på nätet, den var dock mkt dyrare än på babyland 900kr. Visste inte då att de såldes på babyland. Så det känns ju lite dyrt så här i efterhand.
    Men iaf så köpte jag den i vecka 7 el 8 o lyssnade en gång i veckan och första gången jag hörde var i vecka 10. Sen kan det vara lite olika svårt o höra beroende på hur bebisen ligger så man får nog inte vara för nojjig om man inte hör direkt även om man hört tidigare.
    Jag försöker fö hålla mig till att bara lyssna en gång i vecka pga av ev strålningsrisk. "Hemmadopplern" har iofs mkt lägre "strålning" (eller vad det är) än de som barnmorskan använder sig av.
    Lycka till hur du än gör (men jag är nöjd med min).

• minnapinna

jag köpte den från babyland för 400 kr. lämnade tillbaka den då jag inte var nöjd alls! kunde inte få in hjärtljuden (å då var jag ändå i vecka 20, så de borde ha hörts)+ att det brusade superhögt! man kunde inte ställa in volymen så jag kunde inte ha på hörlurarna, det lät såå högt. rekommenderar inte babylands.

• BlygTjej

jezz1978: Jag är ju bara i v12, men kan man lyssna med den från Storkhjälp? Kan ju vara kul att ha en sådan hemma så man kan lyssna någon gång ibland

• jezz1978

Det står på den att man ska kunna höra från vecka 12, men man kan ju få leta lite ibland. Och så kostar den ju en del. Min brusar oxå om man har den på högsta volymen (vilket man måste ha åtminstone så tidigt) men man hör hjärtljuden ändå.
    På mig går det en större blodåder precis imitten där jag lyssnar. Men när man får in bebisens hjärtljud så hör man dem o min puls samtidigt, det är dock inga problem att skilja dem åt eftersom det pulserar så otoligt olika fort.

• BlygTjej

Jezz1978: Får hem och övertala sambon Vilken hemsida har dem?

• BlygTjej

Tror jag hittade, är det denna du har?

Svar på tråden Doppler för att lyssna på hjärtat hemma?