• DoDo

samlag flera gånger på ägglossningsdagen= större chans att bli gravid

Hej allihopa

Man har ju hört att det e 20 procents chans att man blir gravid vid varje ägglossning, men då undrar jag e de 20 procent för varje gång man har samlag.....jag menar ökar det chansen om man har samlag flera gånger samma dag som ägglossningen, alltså e de 20 procent för varje gång man har samlag den dagen.....ooj blev lite konstigt men hoppas ni förstår

• Svar på tråden samlag flera gånger på ägglossningsdagen= större chans att bli gravid
  • Gillis

Nja, jag tror inte att man räknar så för om man räknar 20% för varje samlag så kanske man helt plötsligt är uppe i 140% chans och det stämmer ju inte. Jag har fått för mig att man under varje "cykel" har 20% chans att bli gravid om man har sex.

Men, detta är mina teorier nån annan kanske har bättre info.

• Moomi

Det är som Gillis säger, man har ca 20 % chans vid varje cykel om man har samlag runt äl OCH att det inte finns något annat fel heller.

• Netrios

Nej, det tror jag inte stämmer. Spermierna måste ju vara på hugget också och för varje sädesuttömning så minskas också antalet spermier...har jag läst iaf =)

/Jeanette

• izza29

Nej, det är snarare tvärtom. Man ska hålla sej till max varannan dag!!
    Som netrios sa: oftare tömning= mindre antal spermier!!

• Kardemumman

Åh, man blir ju knollrig - vad är det som gäller egentligen? En del säger varannan dag, andra säger så ofta som möjligt och gärna flera gånger om dagen. Finns tillförlitlig statistik någonstans? Jag tror jag slänger ut en till fråga... :)

• Hallonbåten

Det här tror jag på:
    "Det finns en del myter som säger att man inte får ha sex varje dag för at spermiekvaliten blir dålig. Det är rent snick-snack. Det bildas 100 000 nya spermier i sekunden och kvaliten blir aldrig dålig om det inte finns en bakomliggande genetisk orsak. En normal man sprutar mellan 300 och 500 miljoner spermier i en utlösning."
    Citat från en jättebra sida: www.niomanader.se/content.asp
    Sen det där med 20% chans, det är nog lite mer komplext än så. Jag menar det måste ju vara ett snitt, och då får man räkna med alla dem som kanske ALDRIG får barn, (och även dem som bara behöver kollapå varandra för att bli gravida) Men det är nog beräknat per äl-tillfälle.

• Bettan M

26% är risken att bli gravid vid Äl, men enligt min gynekolog så behöver varje spermie mogna om den ska fungera fullt ut.
    Spermier behöver kraft som den samlar i sädesgången och även om mannen bildar nya spermier så är dom inte mogna omedelbart.
    Vid fertiliteskliniker så rekomenderar man sex varannan dag, 3-4 ggr/vecka, inte mer då spermierna fölorar kraft.

Detta har jag själv fått bevisat genom min mans spermieprov, som gjordes extra bara för att bevisa att spermierna blir sämre funktionsdugliga vid för täta utlösningar.
    Annars så hade min man toppen spermier.

Det finns toppen böcker att köpa för den som vill lära sig om kroppen på både man och kvinna vid försök att bli gravid samt när man är gravid.
    Där kan man också läsa om sådant här.

Svar på tråden samlag flera gånger på ägglossningsdagen= större chans att bli gravid