• Sunny83

Gult klet i ögonen!

Min pojk på 2 månader har fått gult klet i båda ögonen.
    Det är mest i ena ögat men även i det andra.
    Det kommer precis hela tiden.
    Jag torkar bort det med en bomullstuss med ljummet vatten..men så bara ett par minuter senare så ser det likadant ut igen.

Är det ögoninflammation han har fått tror ni?
    Eller är han bara irriterad i ögonen?

Har hört att man kan badda med koksalt lösning,finns det att köpa på apoteket?

Så trist att han ska behöva ha klet jämt i ögonen

• Svar på tråden Gult klet i ögonen!
  • angelica 85

så hade min dotter också... och då var det ögoninflammation. Det enda jag behövde göra var att torka bort det med ljummet vatten och efter några dagar var det helt borta.
    Men ring BVC och hör...

• Destroijer

Visst låter det som ögoninflamation, (det är väldigt smittsamt)men ring sjukvårdsupplysningen så får du bäst råd och hjälp.
    Inte mycket man kan göra annars, torka och torka, byta örngott ofta

• Millimani

Jag brukar köpa koksalt på apoteket och ta rena kompresser. Oftast försvinner det after några dagar. Ibland kan man behöva antibiotika salva men oftast inte. Fortsätt tvätta några dagar och se om det hjälper.

• Heydatsme84

Det är väldigt vanligt bland små bebisar men kolla upp det är ju alltid bra

• Jewell

Det kan vara så att han har en trång tårkanal så visa upp det nästa gång du ska till rådgivningen.

Koksaltslösning finns att köpa på apoteket.
    Pröva med att koka vatten och lägg i en aning salt
    och låt det svalas av innan du torkar med det om du inte
    hinner till apoteket idag.
    Torka med bomull förstås...

• mammagbg

...låter som ögoninflammation, bäst är kanske att bara torka bort det med ljummet vatten som Angelica säger eftersom barn brukar tycka det är läskigt när man droppar i öggonen...
    koksaltlösning som du tänker på finns i små engångsförpackningar på Apotetet, CCS Ögon o Linsskölj (ren natriumklorid) tror jag de heter. De ligger i en lite större ask och min man har de som linsvatten så de svider alltså inte i ögonen men de funkar också fint på småsår och myggbett

• ÄlskarElias

Hej!
    Min pojke hade oxå det men det var hans tårkanaler som höll på att utvecklas.

• SelmaP

Min femveckorsbebis har haft sådant ögonklet nu i mer än en vecka. Bvc-sköterskan säger att det är membranen i tårkanalerna som inte är färdigutvecklade än. Enligt henne kan man ta koksaltlösning eller bara ljummet vatten på en kompress och tvätta bort, utifrån och in mot näsroten. Byt kompress till nästa öga. Man kan dessutom passa på att massera lite försiktigt längst inne där ögat möter näsroten.
    Själv tycker jag koksaltlösningen fungerar bättre än vatten, då dröjer det längre innan det kommer tillbaka. Mitt kusinbarn hade besvär i ett halvår med sina tårkanaler, så det är bara att hoppas att det försvinner snart. Lycka till!

• laven

Precis vad jag tänkte säga - bröstmjölk.
    Det är jättebra. Innehåller antikroppar som hjälper.

• Jewell

Droppa inte koksaltslösningen i ögat och inget annat heller utan torka bara med bomull!

• Stellas Mami

Så hade Stella med o vips så försvann det. Torka bara bort det när det är som värst, så du inte är där hela tiden för då kan det lätt bli irriterat. Alltid rena fingrar, ljummet vatten o bomull. Massera lite lätt under ögat ett par gånger om dagen. Utifrån och in masserar man, precis så som tårkanalen går. Och då kan det bubbla upp en massa klet som står o täpper till. Inget konstigt med trånga tårkanaler på bebisar.

• Stellas Mami

Jo blir det rött o svullet så be bvc om ögondroppar med lite antibiotika i.

• wellah

min dotter hade det, det var bajsbakterie, fick bort det med ögonkatarrmedicin, ring bvc och få tid hos läkare/BM för ögonodling

• tinabollen

Min dotter hade också klet i ögonen, fick antibiotikadroppar vid 2-månaderskontrollen men de hjälpte inte ett dugg. Så vad jag har gjort är att tvätta enligt ovanstående inlägg, utifrån och in med rena bomullskompresser. Nu är iaf ena ögat rent och det andra håller på och bli bättre, nu är hon 3,5 mån.

• Johannah Ottosson

Det hade min son med! Vi torkade och torkade men det kom tillbaka. Sen så kissade han sig själv rakt i ögat och sedan försvann det.
    Men jag har hört bröstmjölk med. Det kan man ju ha på allt.
    Hoppas det blir bättre snart!

Svar på tråden Gult klet i ögonen!