• Hanakana

Hur vänjer man sin bebis med att äta frukt???

Jag har provat att ge vår lilla 7 månader bebis frukt.
    Iofs bara banan, men det var bara bläää för henne...
    Hon skrynklade ihop hela ansiktet och såg ut som en
    "mini-Lordi"! Det såg ut som hon höll på att spy också.
    Ändå så hade jag bara "rent fruktkött" utan "frön".
    Jag har provat att ge banan några gånger men det är INTE
    populärt. Ändå vill jag ju kunna ge henne ren frukt eftersom det är ju så mycket nyttigare än de där fruktpuré-burkarna man köper ute i affärerna.
    Dessutom är hon nästan beroende av fruktpuré på burk, hon brukar
    gråta om hon inte får sin vanliga, dagliga dos av fruktpuré. När hon ser burken så blir hon så glad att hon spritter i både armar och ben, och skriker av glädje!!!

Men jag vill vänja av henne de söta fruktpuréerna och ge henne vanlig, äkta ren frukt. Hur gör man på bästa sätt???
    Banan är kanske för starkt att börja med???

• Svar på tråden Hur vänjer man sin bebis med att äta frukt???
  • Maria32

Ta ett äpple och skala sen skrapar du med skeden på äpplet och ger henne köttet. Mina barn har heller aldrig tyckt om banan.
    Kiwi kan du också prova med. Finns många frukter som hon nog gillar
    Ge henne samma frukt några dagar i rad så kanske hon vänjer sig.
    Lycka till!

• Morbid Mistress

Hon kanke inte gillar banan helt enkelt?

Jag brukade koka frukt och mosa alt mosa mjuk frukt såsom päron, annars finns det väl många färdiga pureer som är osötade om jag inte missminner mig?

• CeeJay

Det är bara att fortsätta att ge henne bitar/mos av olika frukter så lär hon sig så småningom. Men det är ju precis som "vanliga smakisar" - mosa i början och ge små små portioner och samma i några dagar så vänjer hon sig nog

• Crazy Baby

Min dotter kaskadkräktes av banan, fastnade liksom i halsen på henne! Så vi skippade banan för ett tag! Prova andra frukter. Ge henne några dagar i rad så hon hinner vänja sig vid smaken!

• Tant Green

Fruktpuréer är väl inte söta? Jo, Sempers blåbärspuré är sötad, men annars brukar de vara rätt sura.

Fast det kanske inte var det som var problemet, man vill ju att de ska vänja sig med lite mer tuggmotstånd också. Min tjej äter nu gärna mat med bitar i, men hel frukt är hon inte så förtjust i. Men det är ju bara att öva...

• 1malle

Jag köper färsk Mango o skär i bitar o fryser in, tar sen fram lagom stor bit o river den med rivjärnet... den tinar medans han äter purén...
    Inga tillsatser alls.
    Min grabb är 4 månader o kräks slemmigt av banan... men Mango älskar han

• emmzan

Vi började med osötade fruktpuéer, nu är William 1,5 år och äter i stort sett alla frukter...hoppas det håller i sig bara

• Nimbuz

Prova någon annan frukt och se hur det blir då och sen kan du ju prova banan lite senare. Min son gillade inte heller så mycket frukt men nu älskar han frukt och ser han mig äta vill han smaka så du kanske ska äta lite också så kanske hon blir intresserad av det mamma äter på Flört

• Hanakana

Tack för alla svaren!!!
    Jag ska köpa lite andra frukter imorgon och prova...

• Tygtiiger

Prova att låta honom suga på en halv apelsinklyfta (håll HÅRT i din ände, bara!) eller skrapa av ett mjukt päron (conferencepäronen är storfavoriter här hemma).

• Pistou

Här i Frankrike rekommenderar barnläkarna att man väntar med exotisk frukt tills bebisen är minst 12 mån. Är det så i Sverige också? Detta på grund av allergirisken. Denna rekommendation gäller inte i länder där exotisk frukt är en del av basfödan.

Min mamma berättar ofta hur hon gav min syster kiwi när hon var under halvåret och bara några minuter efter att hon börjat mata henne fick hon en våldsam reaktion i form av hemska utslag över hela ansiktet. Kiwi är ju en väldigt syrlig frukt, och jag får ofta själv utslag på tungan av kiwi (och samma sak med ananas), så jag kommer definitivt att vänta med att ge vår son exotiska frukter tills han är lite större.

• 1malle

Pistou

Har inte hört något om några rekomendationer ang exotisk frukt...

• Cordeliae

Pistou - jag vet inte riktigt vilka som räknas som exotiska men jag vet att det finns barnmatsburkar från 8 månader med kiwi,ananas och passionsfrukt (dock ej blandade). Jag har aldrig hört några rekommendationer.

Svar på tråden Hur vänjer man sin bebis med att äta frukt???