• hammarby

Svimning/ illamående

Idag när jag satt hos min frisör så började jag må så fruktansvärt illa! Det svartnade för ögonen, jag blev yr, ljuden försvann runt omkring (kändes som att jag skulle svimma) och när det lugnade ner sig lite så började jag svettas över hela kroppen. Fick lite vatten och det blev lite bättre. Kom hem och la mig för att vila, fortfarande illamående. Det har suttit i hela eftermiddagen med olustig känsla i magen och tung i skallen, lätt illamående. Jag har mått toppen hela graviditeten och inte haft problem med något, knappt ens illamående i början. Fler som har känt av yrsel/svimningar? Kan tillägga att jag sov ut ordentligt idag och så åt jag en ordentlig frukost! Går in i vecka 28 imorgon.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-29 12:01:41:
    Nu har jag pratat med min bm, hon sa att det är vanligt och att det händer många gravida kvinnor. Vila och ha fötterna i högläge om det händer igen, tyckte hon! Idag mår jag bättre. Lite trött bara och jag har en tid hos henne nästa vecka så jag åker inte dit på någon extra koll idag. Tack för alla svar! Ha en kanondag!

• Svar på tråden Svimning/ illamående
  • Morrizz

Jodå, vaknade en morgon av att jag först inte kunde se hur mycket klockan var - siffrorna var alldeles suddiga, sen när jag försökte resa mig upp blev allt som svajande palmer och jag blev väldigt illamående. Kräktes 2 ggr, kände mig svimfärdig mellan bägge gångerna. Sen lyckades jag somna om sov ett par timmar. Ringde sen till mvc, där sa dom att jag antagligen haft ett blodtrycksfall och skulle jag känna av det igen skulle jag kontakta dom omgående.
    Kan tillägga att jag under hela graviditeten har haft bra blodtryck och även efter detta hände.

• Tina2

Låter som lågt blodtryck tycker jag också, men kolla för säkerhets skull med din BM!

Första gången jag hade så, så sa de att det kunde tyda på havandeskapsförgiftning så jag fick åka in och kolla, men det visade sig inte vara någon fara alls.

Jag hade några veckor under min graviditet när jag hade blodtrycksfall titt som tätt. Ungefär de symptom du beskriver. Ibland susade det i öronen också.

För mig blev det bättre mot slutet av graviditeten.

Jag lärde mig också känna igen tecknen och kunde ibland häva blodtrycksfallen genom att lägga mig ned på sidan och försöka få upp åtminstone ena benet lite högt. Att dricka något kallt och lite sött (juice eller liknande) hjälpte också.

• Essica

Mitt järnvärde har vatt kass och det har gett mig svimmningskännsla flera gånger. När det väl klarnar för ögonen så mår ja alltid illa...

• Tina2

Glömde skriva att det var precis i situationer när jag satt eller stod stilla länge som det hände. Så se upp med långa rulltrappor, frisörbesök och köer... Efter ett tag lärde jag mig att hela tiden röra på benen, trampa runt lite helt enkelt. Då faller inte blodtrycket lika lätt.

• hammarby

Jag ska ringa min bm imorgon om det inte går över..tack för alla svar! Mitt blodtryck har varit stabilt på 130/80 hela tiden så jag vet inte om det kan vara det egentligen. Mitt järnvärde hade gått ner från 139 till 120 vid sista besöket men 120 är väl inte så lite? Ååååh nu vill jag bara må bättre..jag gillar verkligen inte att må så här pyton!

• Sagofe

Det borde inte vara någon fara, men åk in och kolla upp det om du är väldigt orolig.
    Jag svimmade två gånger på en kväll för ett par veckor sedan. Åkte till förlossningen dagen efter för att kolla så att allt stod rätt till, och det gjorde det.
    De sa till mig att det antagligen berodde på en kombination av lågt blodtryck, lågt järnvärde och värmen.

120 i järnvärde är inte så jättelågt. Jag hade 121 på inskrivningen hos bm, och då sa hon att jag låg på gränsen, men inte så att jag behövde järntillskott än.

• Essica

Järnvärdet ska inte ligga under 120 om man e kvinna...(tror ja) men så fort ja e under det så märker jag det långa vägar... trotts det äter jag dubbel dos järntabletter...

Svar på tråden Svimning/ illamående