• veromea

Någon som använder amningsnapp alltid?

Det här med amningen håller på att göra mig tokig snart. Ena dagen funderar jag på att lägga ner helt och hållet, nästa så tänker jag att kanske jag skulle fortsätta...
    Har problem med min lilla, hon får inte tag om bröstvårtan de flesta gånger jag lägger henne till bröstet, men när jag tar på amningsnappen så går det jätte bra. På Bvc sa de att det blev problem med utdrivningen om man använde amningsnappen och därför borde jag inte ha den så mycket. Men nu undrar jag om någon här använder den jämt och det fungerar bra ändå. jag står ju i valet och kvalet att sluta amma eller fortsätta med amningsnappen som hjälp.

• Svar på tråden Någon som använder amningsnapp alltid?
  • Tintan

Hej

När jag fick våran son funkade inte amningen alls...hade jag inte haft amningsnappen vilket jag fick på BB redan så hade jag slutat efter 1 vecka kan jag lova...höll på att bli tokig av det.
    Andvände den tills han var närmare 4 månader sen funkade det ett tag utan...så andvänd den om det funkar bättre det än att sluta amma helt så sa min bvc till mig.
    lycka till Kram Martina

• soldis

Fick samma råd som dig, och jag slutade med nappen. I samband med det slutade min son gå upp i vikt. När vi väl insåg att han inte kunde suga utan napp (det kändes rätt men var uppenbarligen fel)så hade det gått för lång tid och han kunde inte med napp heller. Det fick bli utpumpning och ersättning. Jag vet en som använde napp under hela amningen och det fungerade för henne.

• bomman

Min kompis har använt amningsnapp med sin son från dag 1. Nu är han 9 månader och tuttar fortfarande med napp. Funkar jättebra för dem!

• dio

Jag använde amningsnapp hela tiden

Oh My God. Omigid. Oohh My God. I Thought Nailguns Had A Safety
  • windingwheel

Jag använde amningsnapp hela tiden (annars var det urjobbigt, om jag testade utan..) Min son ville inte heller ta tag om bröstet alls utan amningsnappen, o med den funkade det direkt o hela tiden! Jag ammade i 3,5 månader och fick ingen mjölkstockning eller problem överhuvudtaget pga amningsnappen. Så mitt råd är att gå på vad du känner, om det känns bäst o ha amningsnappen så ha den alltid o bry dig inte om vad BVC o andra säger! Lycka till!

• kapet

Jag använde napp hela tiden med mina båda.Med första grabben fick jag det direkt på BB när han föddes.
    Jag hade inga problem. Fattar inte att de säger olika saker(BVC)
    Varför ska du sluta amma när det finns hjälp(napp)

• LillaEllan

jag använder amningsnapp hela tdien inbillar mej att mina bröstvårtor är för små och att det är därför han inte tar bröstet.
    Vet inte om det kan vara så men och hehe han går upp i vikt väldigt bra =) så problem med utdrivningen är det inte=)

• Hallonpaj

Om amningsnapp fungerar nu så är det väl bra att använda den vid varje amning. Men det betyder ju inte att du alltid kommer att berhöva den! Barnet växer snabbt och blir större och det kan bli lättare att ta bort amningsnappen igen efter en tid.

Men det allra bästa vore ju om ni fick hjälp att träna med taget istället för att tvingas välja mellan svårt att amma och amningsnapp! Finns det en amningsmottagning på ditt sjukhus som du kan få komma till kanske?

Men även om amningsnappen har vissa nackdelar och riskjer och man intte ska använda det i onödan, så är det ju ett hjälpmedel som är BRA i vissa läget och den har räddat många amningar. Jag tycker att det ibland blir för negativt mot amningsnapp, om det är svårt att genomföra amningen utan så kan det absolut vara ett bra alternativ under en period.

Om det nu går jättebra med amningsnapp och är så problematiskt utan att du överväger att sluta, så tycker jag definitivt att du ska testa att amma med nappen någon vecka i alla fall och se om det går bra. Börjar du få problem med mjölkstockningar eller dålig viktuppgång så kan du pröva att ta bort natten igen, men det behöver alls inte bli några problem.

• Miss Bubbelgum

Jag fick med mig en amningsnapp från BB - det var GULD!!! Utan den hade jag brytit ihop! Fortsatte med nappen i ca 2 mån, sen började jag fasa ut den, mest för att jag var så less på att behöva koka den (el dem, hade 3 st), alltid komma ihåg att ta med den etc etc. Plus att jag fick stockning ett par ggr, tydligen kan ju nappen göra det att bröstet inte "töms" ordentligt.
    Men det tog TID att sluta med nappen, säkert över en månad. Det var som att han inte fick grepp utan den. Jag gjorde så att jag började ett amningspass med napp, tog bort den, satte på den igen etc. Trixigt och det krävs tålamod och lugn och ro. Men hux flux upptäckte jag att jag hade ammat en hel omgång (båda tuttarna) utan napp!!! Onekligen mycket smidigare att inte ha nappen.
    Så länge det känns bra för dig och ditt barn äter så tycker jag du ska fortsätta med den. Lycka till!

• Det blåa huset

Jag har haft amningsnapp hela tiden i några veckor eftersom sonen inte tar rätt grepp om vårtorna. Han suger bara längst ut så jag får sår och jätteont. Det kvittar hur många gånger vi tar om, han vägrar öppna munnen tillräckligt och om han väl gör det åker den ihop på ett kick. Imorgon ska jag till amningscentrum och (förhoppningsvis) få hjälp med att bli av med amningsnappen då jag tycker att den gör det hela struligt och kladdigt. Men jag hade inte klarat mig utan den. Till och med när jag har den lyckas sonen suga sönder vårtorna.

Försök få tid med någon som kan hjälpa dig, lycka till!

Mamma till Are 19/5 -06 ♥
  • morzan4

Har använt nappen sporadiskt vid amning med mina 3 första barn eftersom jag hörde att det kunde bli fel med utdrivningen osv.
    Med barn nr. 4 har jag använt napp och det funkade jättebra tills vi slutade amma i påskas. Då var hon 8 månader.
    har aldrig haft så lättsamt att amma som då! Tycker du att det funkar bra (bättre9 med napp så använd den...
    lycka till!

• Simben

jag använder oxå amningsnapp då min flicka föddes för tidigt och inte kunde suga så hårt. Och än så länge har jag inte haft några problem iallafall. Mitt problem nu är istället att min tös inte vill ta bröstet utan amningsnappen, fast jag tror att hon skulle kunna det. Jag ösnkar så att hon ville ta bröstet istället nu men men jag får väl ge henne mer tid och hoppas på att hon snart kan, vill och orka utan amningsnappen.
    Hoppas nu bara man slipper alla besvär som kan uppkomma när man använder amningsnappen.

• Aamval

Jag använder också amningsnapp alltid. Jag fick den på BB då min dotter hade svårt att få tag i bröstvårtan (har plana bröstvårtor). Idag är dottern 3 veckor och hur mycket jag än försöker så vill hon inte ta bröstet utan nappen. Från början kände jag precis som veromea - ville sluta med amningen helt. Samtidigt vill man ge sitt barn ett bra start - och det får hon med modersmjölken. Så länge amningen (med nappen) fungerar så ammar jag, den dagen det börjar strula tar vi mjölkersättning till hjälp.

• csv

Jag använder alltid amningsnappen, jag fick den första på BB, hade inte klarat mig utan.

• Dany

jag använder ALLTID amningsnappen skulle inte klara mig utan.

Svar på tråden Någon som använder amningsnapp alltid?