• Wolfie

Moderkaksprov - när får man svar?

Hejsan! Jag undrar bara om det finns några här som har tagit moderkaksprov, och som i så fall kan berätta lite om hur det går till. Jag ska ta prov 19/1 (i slutet av v 10) och jag känner mig redan lite nervös. Mest undrar jag hur lång tid det tar innan man får svar, är det någon som har någon erfarenhet att dela med sig av?
    *Kram*

• Svar på tråden Moderkaksprov - när får man svar?
  • Nette

Jag vet inte svaret tyvärr men jag undrar VARFÖR gör man ett sådant prov? vad får man veta? aldrig hört talas om detta. / Nette

• bobolina

hejsan. Här i eskilstuna måste man åka till uppsala för att ta moderkaksprov, och det läses av direkt, eftersom provet inte klarar sig länge.. Så samma sak borde gälla dig.. Varför moderkadsprov? Har du redan tagit fvp??
    kjam bobolina

Lycka Till

• Desimanda

Jag har gjort ett moderkaksprov och fick svar direkt.
    Kram!

• Majblomman

Ring och hör med sjukhuset där du ska göra provet. Svarstiden varierar alltifrån "direkt" (enl micka, ovan) och 2-3 veckor.

• Nette

Varför vill ingen säga varför man tar sånt prov? / Nette

• Majblomman

Nette! Här kan du läsa om MKP: www.ks.se/go.wiz&sid=C1EAF7321e01727C0EIloO2269CE

Det är ett alternativ till fostervattensprov, men det görs ca 4 v tidigare. Analyseras på samma sätt.

Bobolina, undrar om du kanske har blandat ihop MKP med nåt annat prov (AFP tex)? Vad man gör är en odling (både fvp och mkp) av cellerna som man sedan undersöker. Dessutom brukar man väl inte göra mkp efter fvp, snarare tvärtom om, speciellt mkp visar på osäkerhet.

• Wolfie

Hej igen!
    Tack för era svar! Ja, anledningen till att jag ska ta moderkaksprov istället för fvp är helt enkelt att det kan göras tidigare (även om det är lite mer riskfyllt också).
    Majblomman, vad menar du med att "speciellt mkp visar på osäkerhet"? Menar du att svaret inte är lika pålitligt, eller?

• Bellas mamma

Hej!
    Har själv gjort ett moderkaksprov pga ärftlig kromosomförändring i min släkt. Gjorde provet i slutet av november och fick svar via telefon att allt var bra precis två veckor efter. 3-4 veckor kan man få vänta, allt för att det odlas på provet så jag tror inte att man kan få svar på ett moderkaksprov direkt. Själva provet gjorde inte ont (på mig i alla fall) men det var obehagligt...fick vila efteråt som tur var och så skulle jag vara ledig från jobbet den dagen. Lycka till!
    PS. Ta hand om pappan, kan vara mer obehagligt att se på än att vara utsatt, min älskling blev dålig efteråt...

• talliepuh

Hur går det till? Är det ung som fvp? Man sticker in en nål i magen och suger ut något? Trodde man bara gjorde sådana prov hos äldre mammor som mig.

• Majblomman

Wolfie
    Angående "osäkerhet": jo om jag förstått rätt så har man tidigare sagt att vid mkp finns det risk för att man får med sig mammans celler i provet snarare än barnets. Den läkaren som utförde provet på mig sa dock att nuförtiden var tekniken så bra att risken var otroligt liten att man skulle ta fel. Och i så fall märker man det. Men om det är så att man misstänker att man odlat mammans celler istället för barnets så kan man göra FVP senare för att få bekräftelse.

Talliepuh, ja MKP går till på samma sätt som FVP.

• Mumba

Majblomman, min läkare sa lite annorlunda än din. Han sa att babyn och placentan härstammar från samma cell, så kromosomerna som finns i cellerna i placentan är alltså samma som dem hos bebisen...

Han sa också att anledningen till att gör MKP istället för FVP är att barnets njurar måste fungera innan man tar av fostervattnet. Bebisen måste kunna producera nytt innan proceduren utförs. Utöver det har han sagt att riskerna är lika stora, svaren lika tillförlitliga, men att FVP visar fler saker, ex ryggmärgsskador. Fördelen är som sagt att MKP kan tas tidigare.

Talliepuh, finns två sätt att göra provet 1) En tunn nål som förs genom bukväggen in i den yttre fosterhinnan och moderkakan 2) Celler tas ut via en tunn plastslang som leds in via slidan och livmodershalsen till moderkakan. Låter läskigt båda två !

Jag ska också göra provet framöver och är jätteorolig, så om andra har ännu mer kunskap tar jag (och säkert Wolfie) tacksamt emot den !

Kram från Mumba

• Majblomman

Jag gjorde provet med nål genom bukväggen. Det tog kanske 10-15 sek. Under den tiden tittade jag bara på UL skärmen och försökte ligga blickstilla, sen var det över. Lite skakigt kändes i benen efteråt men det berodde nog mest på anspänningen. Sen var det bara att inta viloläge resten av den dagen. Det gick bra och så här i efterhand är jag nöjd att jag gjorde det, men framförallt tacksam att jag slapp fatta ett tungt beslut.

Här i Sthlm informerar man dåligt om möjligheten att ta MKP. FVP verkar vara standard. Har funderat en del på varför det är så. Vet inte om det kan bero på att man inte vill riskera att öka antalet selektiva aborter? Eller om det bara är så att vissa sjukhus förordar en viss metod?

Lycka till ni som ska göra provet! Det går säkert bra. Stirra er inte blinda på de små procenten som går fel utan tänk så positivt ni bara kan. De går ju alldeles utmärkt i de allra flesta fallen. Oroa sig tjänar inget till. Med barn kan man aldrig få några garantier. Det tillhör föräldraskapet att oroa sig för sina barn.

• Mumba

Nu har jag också gjort MKP och faktiskt redan fått svar. Allt såg bra ut !
    Jag tyckte provet gjorde väldigt ont, men gick ju rätt snabbt så den smärtan kunde jag ta. Som Majblomman var jag också skakig efteråt beroende på anspänningen. Under kvällen hade jag som mensvärk, mycket stark mensverk, men det kändes redan bättre dagen efter. Jag var ledig, men läkarna sa att det hade gått och jobbat också. Jag ville dock göra vad jag kunde för att bebisen skulle få lugn och ro...och jag...*ler*

Jag gjorde mitt test i England. Här gör alla NUPP-test (UL där man mäter nacken) oavsett ålder. Resultatet av mätningen läggs ihop med åldern och genomsnittsrisker och ditt risktal räknas fram. Under 1/300 så rekommenderar de att man går vidare med fler test, men det är HELT föräldrarna som får välja. Min engelske läkare brukar föreläsa på Uppsala Universitet och sa precis som du sa Majblomman, att i Sverige görs inte MKP så ofta just på grund av moraliska och etiska skäl och att synen att kvinnan ska få välja inte är lika långt framskriden bland barnmorskor och barnläkare i Sverige som den är i UK. Det är därför mest äldre kvinnor erbjuds testerna också. Det var ialla fall vad han sa.

Missfallsrisken är ju 1/100 vid ingreppet, och händer det så sker det vanligtvis dagarna efter och senast inom en vecka. De kollar dock hjärtat på bebisen före och efter ingreppet, och min risk minskade till 1/200 när de sett lika starka hjärtslag före som efter.

Wolfie, har du fler frågor om detaljer - jag finns här !
    Skriv i min gästbok eller på forumet ! Lycka till !!!

• Wolfie

Mumba - vad skönt att allt såg bra ut! Det måste vara en oerhörd lättnad att veta det! Du måste ha fått svar ganska snabbt. Jag hade först en tid för provtagning på måndag, men den blev framflyttad en vecka vid daterings-UL. Känns lite synd, jag vill gärna ha det klart så fort som möjligt, fast å andra sidan är det ju bättre att vänta om chanserna för att provtagningen ska gå bra är bättre då. Läkarna har säkert en bra anledning till att flytta fram det.

Jag är inte så väldigt nervös för smärtan, för den går nog att uthärda när det är så kort stund det gäller, precis som du skrev. Det värsta blir nog att gå och vänta på provsvaret. På kallelsen står det att det oftast tar mindre än en vecka, så jag hoppas på det. Det blir nog en låååång vecka. Men jag hoppas att barnet är friskt (75% sannolikhet), då kanske jag äntligen vågar glädja mig på riktigt åt graviditeten!

Ursäkta att jag babblade på så... Det känns som bra "terapi" att skriva av sig alla sina funderingar. Tack för ditt stöd Mumba, och alla andra som svarat och hjälpt till!

Svar på tråden Moderkaksprov - när får man svar?