Nu har jag också gjort MKP och faktiskt redan fått svar. Allt såg bra ut !
Jag tyckte provet gjorde väldigt ont, men gick ju rätt snabbt så den smärtan kunde jag ta. Som Majblomman var jag också skakig efteråt beroende på anspänningen. Under kvällen hade jag som mensvärk, mycket stark mensverk, men det kändes redan bättre dagen efter. Jag var ledig, men läkarna sa att det hade gått och jobbat också. Jag ville dock göra vad jag kunde för att bebisen skulle få lugn och ro...och jag...*ler*
Jag gjorde mitt test i England. Här gör alla NUPP-test (UL där man mäter nacken) oavsett ålder. Resultatet av mätningen läggs ihop med åldern och genomsnittsrisker och ditt risktal räknas fram. Under 1/300 så rekommenderar de att man går vidare med fler test, men det är HELT föräldrarna som får välja. Min engelske läkare brukar föreläsa på Uppsala Universitet och sa precis som du sa Majblomman, att i Sverige görs inte MKP så ofta just på grund av moraliska och etiska skäl och att synen att kvinnan ska få välja inte är lika långt framskriden bland barnmorskor och barnläkare i Sverige som den är i UK. Det är därför mest äldre kvinnor erbjuds testerna också. Det var ialla fall vad han sa.
Missfallsrisken är ju 1/100 vid ingreppet, och händer det så sker det vanligtvis dagarna efter och senast inom en vecka. De kollar dock hjärtat på bebisen före och efter ingreppet, och min risk minskade till 1/200 när de sett lika starka hjärtslag före som efter.
Wolfie, har du fler frågor om detaljer - jag finns här !
Skriv i min gästbok eller på forumet ! Lycka till !!!