• Dissan02

Nån som blivit gravid trots KOPPARSPIRAL????

Jag har en kopparspiral och har hört av många att det är ett väldigt säkert preventivmedel. Samtidigt vet jag några som blivit gravida trots spiralen.
    Är det nån som har nån uppfattning om hur säker den egentligen är eller har blivit gravid trots kopparspiral?
    Om man skulle bli gravid och spiralen tas ut, är det inte en stor risk att fostret kommer med?
    Hoppas nån vet...

• Svar på tråden Nån som blivit gravid trots KOPPARSPIRAL????
  • Jennie Brunflo

Min kompis har fyra syskon. De är alltså fem barn.
    Inget barn är planerat och samtliga barn är tillkomna trots preventivmedel.
    Barn 1 = kondom
    Barn 2 = kopparspiral
    Barn 3 = p-piller
    Barn 4 = hormonspiral
    Barn 5 = pessar

Frögurka, säger det dig något?

Jag vet inte alls hur säkert det är, men säkrast är ju att inte ha sex. Alla andra metoder har ju viss % osäkerhet.
    Men med kopparspiral kan det ju inte vara mer än 2-3%.

• Dissan02

Jag vet inte men jag har fått för mig att spiral inte är lika säkert som vanliga p-piller. Jag har hört talas om fler "spiralbarn" än "p-pillerbarn" men man vet aldrig. Som du sa Jennie...total avhållsamhet är nog det enda man kan lita på

• Jennie Brunflo

Jag har faktiskt ingen aning.

Jag tycker att kondom måste vara säkrast. Ingen lite simmare kan ju ta sig genom gummit. Och om man inte spiller så måste det vara idiotsäkert....och det är det ju ändå inte. Förstår inte det där!

Piller-barn har jag hört talas om massor.....men inte alls så många spiralbarn...hm......jadu...vad ska man tro...

• Dissan02

Nu fattar jag.... om dom flesta man känner äter p-piller hör man oftast om "p-pillerbarn" och om dom flesta man känner använder spiral är det ju såklart "spiralbarn". F*n så korkad jag är...jag känner knappt nån som äter p-piller nu för tiden...är det då konstigt att jag bara hör talas om "spiralbarn"? Neeej *skäms på mig*

• Jennie Brunflo

*asg*

Det har jag aldrig tänkt på!

Det är klart det är så!

Ja....avhållsamhet som sagt.....är det värt att testa? Eller säkra perioder....kanske? Lika säkert som pessar!

• Dissan02

Jennie: Jag vet inte om det är värt avhållsamhet. Säkra perioder däremot har jag testat...en gång...det var inte säkert. Produkten av det testat ligger och sover i våran säng just nu
    Hoppas kopparspiral är säkrare....det känns som om det räcker nu...

• VIVO

Det ända jag vet är att det kan vara farligt att bli med barn när man har spiral min mammas kompis blev gravid trots spiral och hennes bebis dog i vecka 18 eller 20 kommer inte ihåg riktigt,för hon läckte fostervatten för spiralen hade satt sig på sniskan utan att man märkte nått.
    kanske inte hörde till frågan men jag ville ändå berätta.

• niiina

Jag tror mig ha hört att spiral (både koppar och hormonspiral) är bland det absolut säkraste preventivmedel som finns. 99% om jag inte minns fel. MEN det finns fall där de satt in spiralen snett eller då kroppen stött ut spiralen lite så att effekten uteblir. De brukar göra en kontroll ca 3 månader efter insättning för att se så att allt är som det ska. Känns nåt fel så kontakta din bm direkt.

• miffolina

KOpparspiral är mindre säkert än hormonspiral, just pga hormonerna i den sistnämnda. Det anses att h-spiralen är det säkraste prev.medel på marknaden förutom just avhållsamhet och sterilisering. Det är inte många barn som blivit till med h-spiral, men dessvärre k-spiralen.

den är inte lika säker, jag tror det brukar komma in ca.2 per år som är gravida fast de har kopparspiral( i Umeå vill säga). Tror det ligger kring 97 % säkerhet.

Jag ahr ett p-pillerbarn så att säga och efetr honom satt jag in k-spiral. Den var säker åtminstone för mig, dock blev jag gravis med nummer 2 direkt jag tog ut den.

Men för att vara på den säkra sidan...Kör dubbelt

• AnnaGBG

Min mamma blev gravid 22ggr trots kopparspiral och detsamma hände min moster. Oxå 2 ggr....

• AnnaGBG

22 gånger!!!!!!!!!!!!!!!!! 2 skulle det vara!!!!

• niiina

AnnaGBG: haha, tänkte väl det!!! Började lixom undra om din mor någonsin lämnade sängkammaren *asg*

• fannybus

Jag blev gravid när jag hade kopparspiral.
    Den grav slutade med MF,sen blev min dotter till....

• Elise

Jag satte in kopparspiral efter graviditet och min gynekolog sa att säkerheten inte är lika bra som med p-piller och med hormonspiral, att den var ca 98%. Efter varje mens ska man kolla att "trådarna" från spiralen hänger ut en bit i livmoderna, då sitter spiralen där den ska. Annars fungerar den inte som den ska. Läkaren visade ungefär hur långa trådarna skulle vara. Det stod i "bruksanvisningen" att om man blir gravid när man har spiral så måste den genast tas ut eftersom det kan vara farligt och att det finns risk för missfall.

• camile

Min mamma har blivit gravid trots att hon haft kopparspiral. Inte bara en gång utan TVÅ gånger. Båda gångerna slutade med utomkvedshavandeskap

• Fido

Har en kompis som blivit gravid en gång med kopparspiral och en gång med p-piller...

Min mamma påstår att hon bara haft oskyddat sex tre gånger --- och fött tre barn.. Hon har bara tålt kondomer så när de inte vill ha fler knoddar skulle pappa sterilisera sig. De fick göra ingreppet TRE gånger innan de små simmarna var helt försvunna!! *fniss*

• Dissan02

Det som känns så osäkert är att jag har lätt för att bli gravid. Har haft oskyddat sex två gånger och har två barn.
    Jag kan inte använda hormonspiral för jag har mens hela tiden då, samma som om jag äter minipiller så det enda alternativet som kändes bra var just kopparspiral.
    Det är först efteråt jag har börjat tänka på vad som skulle hända om man blir gravid trots spiral, mf-risken dvs.

• Elise

Läste just igenom mitt senaste inlägg, bebisen vaknade när jag höll på att skriva så jag hann inte kontrolläsa :) Jag menade naturligtvis att trådarna hänger ut från livmodern så man kan enkelt kontrollera själv med fingrarna att spiralen finns på plats. Åtminstone den sort som jag har. Det är jättelätt och borde som sagt garantera säkerheten (inte 100% naturligtvis).

Svar på tråden Nån som blivit gravid trots KOPPARSPIRAL????