• SaraSofie

Flyga propellerplan med 3-månadersbebis...ljudnivån?

Är det någon som har flugit ett litet propellerplan - SAAB 340 (med 34 platser, ganska vanlig flygplanstyp inrikes - vi ska till Sthlm) med sin bebis och har någon information om ljudnivån ombord?
    Jag har hört att det är ganska högljutt, så därför har vi köpt hörselskydd åt henne (Peltor Kids), men hon är inte särskilt förtjust i att ha på sig dem - klarar hon sig utan eller är det för bullrigt?
    Tacksam för svar snart då vi ska resa imorgon em

• Svar på tråden Flyga propellerplan med 3-månadersbebis...ljudnivån?
  • pysslan

Jag vet inte hur högt ljudet är i ett sådant flygplan, men jag vet att små barn är mycket känsliga i öronen. Jag tror inte att ljudet är det värsta utan själva trycket vid landningen. Du vet kanske själv hur det kan slå lock för öronen när man landar. Är man då lite förkyld gör det ju hur ont som helst...
    Jag var med på ett flygplan där det var med ett litet barn och det skrek jättemycket. Men det kan ju vara olika barn också. Själv försöker jag tugga tuggummi vid landning...kanske du kan amma barnet? (bara en fundering från min sida..)

• Elli47

Vet faktiskt inte... visst låter det väl om propellerplan med så högt ljud är det inte att det är skadligt, däremot är det väl trycket som kan göra ont i små öron. Då hjälper det ju inte med hörselskydd heller. Men en SAAB 340 är ett såpass stort plan att det har tryckkabin så då är det nog ingen fara med trycket heller. Hos oss flyger det mycket mindre plan, BE20 med plats för 9-12 personer och jag har då inte hört att nån förälder skulle haft problem med sina bebisar och en del har varit väldigt små.

• Annacecilia

Det är väldigt högljutt i de planen!! Man brukar rekommendera småbarnsföräldrar att sitta långt bak där det bullrar mindre (eller var det långt fram...?? Fråga flygvärdinnan om var det låter minst!)

Flygpersonalen har själva hörselskydd när de jobbar på dessa plan, så det tycker jag säger en del om ljudnivån. Det är svårt eller omöjligt att föra ett normal samtal. Försök använda hörselskydden om det går, men går det inte tror jag inte en kort flygning gör till eller från. Vad gäller trycket så har jag inte upplevt att det blir någon tryckförändring alls, de har ju tryckkabin, och flyger dessutom sällan särskilt högt.

• SaraSofie

Tack allihopa - vi ska försöka få henne att ha på sig hörselskydden så mycket som möjligt samt att hon får ha sin lilla diflaska vid start och landning - ska visst hjälpa lite mot ev tryckförändringar i öronen.
    Trevlig helg!
    Sara

• SaraSofie

Hej igen!
    Jo, det gick kanonbra, tackar som frågar. Vi lyckades få henne att ha på sig hörselskydden. Vi fick gå ombord först och sitta längst bak där det låter minst, så det var inte så farligt som jag trodde - helt OK ljudnivå. Kolla in www.familjeliv.se/krypin/sarasofie/gallery/phpevcozc.jpg - hon ser helskön ut
    Hon somnade i sin pappas famn innan vi lyfte, och vaknade efter att vi varit i luften ett tag. Då fick hon en diflaska som jag suttit beredd med och åt med god aptit - jag tror att både den och nappen underlättade tryckutjämningen. Eftersom det inte lät så farligt så hade vi inte hörselskydden på hela tiden, särskilt på hemvägen var det väldigt varmt ombord och hon blev lugnare när vi tog av dem.

• pysslan

Skönt att det gick bra! Å, så söt hon var på kortet!!!

Svar på tråden Flyga propellerplan med 3-månadersbebis...ljudnivån?