• Luss

Befruktningsdatum?

Hej,

Undrar lite gällande graviditeteslängd! En normal grav. räknas vara ca 280 dagar lång räknat från mensens sista dag. Sen har jag för mig att jag även läst nåt om att man kan räkna 266 om man vet befruktningsdatumet. Nån annan som hört det och vet något om det??

• Svar på tråden Befruktningsdatum?
  • malin1000

ja, de två första veckorna man räknar under graviditeten var innan man blev gravid, så efter två fulla veckor skedde den egentliga befrukningen (vid ägglossningen). Så tex när man säger att man gått 5 fulla veckor, har egentligen fostret legat där i tre...

• Remsan

Det beror också lite på din personliga cykel naturligtvis.
    Mina två tidigare graviditeter var 275 dagar från ÄL och 274 dagar från ÄL.
    Nu, min tredje graviditet är jag 274 dagar från ÄL, ska bli spännande att se om det startar idag eller i morgon för då stämmer det exakt med min personliga cykel.

• Luss

Hej,

Remsan, Va spännande att vara så nära!!! Stort Lycka till!!!

Men ja skulle vilja veta hur du fått fram detta antal dagar menar du? Efter förlossning? Om jag idag har ett beräknat förlossningsdatum kan jag då inte ta tex. 22 oktober minus 266 för att ungefär få dag för befruktning?

• Remsan

Jag visste när jag hade ägglossning, så det är så jag har lyckats räkna fram dagarna.

Min pojke blev till den 9 december och är född den 10 september. Min dotter blev till den 24 augusti och föddes den 23 maj. Så det är så jag har räknat ut det.

Men om du känner till när din senaste mens började och hur många dagar du har i din menscykel så kan du ju lätt räkna ut när du borde ha blivit befruktad.
    Min senaste mens började tex den 15 september 2005 och jag vet att jag har trettiodagars menscykel. Så femton dagar efter mensens början har jag ägglossning. Dvs den 30e september 2005 denna gången. Och räknar man 266 dagar fram ifrån det så blir det den 22a juni. Alltså ungefär då jag var beräknad, så du kan nog räkna så som du tänkte. 22a oktober minus 266 dagar. Men mina graviditeter har alltså alla varit längre än 266 dagar från ÄL, så det är så individuellt.

Jag får för mig att det kan ha att göra med hur lång menscykel man har. Det verkar som om de som har kortare menscykel än 28 dagar har en tendens att föda tidigare och de som har en längre menscykel än 28 dagar har en tendens att gå över tiden. Det stämmer på mig iallafall. 

Lycka till du också!!!

• WickL

Undrar lite här.... Hur bra stämmer då UL? för jag vet när jag å min man haft sex. Men UL säger att jag blev gravid 1 vecka senare vilket INTE kan stämma eftersom vi då inte hade sex.
    Har UL stämt med dina beräkningar?

kram Wictoria

• Remsan

Wick L

Den här gången stämde det inte över huvud taget och det visste jag nästan även om jag hoppades att UL skulle vara rätt efterom det beräknades en vecka tidigare än min beräkning. Jag var enligt UL beräknad till den 23 juni, men enligt mina egna beräkningar så borde det inte vara dags förrän idag eller i morgon. Så det ska bli spännande att se.

Med mina två tidigare graviditeter så stämde ULberäkningen bra.

Lita på det du tror är rätt för det är det förmodligen!

Svar på tråden Befruktningsdatum?