Vad gör man när man inte blir lyssnad på?
För ett och ett halft år sedan träffade jag min nuvarande sambo. Passionen var stor och känslorna var rena bergodalbanan. Vi har bråkat mycket och bråken är ofta väldigt destruktiva.
Vi har gått i familjeterpai och fått mängder med tips och råd. När vi pratar så tänker vi rätt, vi vet vad vi gör för fel och att grälen uppstår på grund av missuppfattningar. Bl abla bla, allt är så fint när man mår bra. "Vi är så duktiga och vi vet vad vi gör för fel..."
Men när det hettar till och jag försöker beskriva för henne vad jag känner så blir jag avbruten, hon missuppfattar vad jag menar och jag försöker omformulera mig för att hon skall förstå. Då hänvisar hon till vad jag nyss sade, det som blev fel, och säger att hon förstår perfekt och vill inte höra mer. Håller för öronen, vägrar lyssna och tycker jag är patetisk, äcklig, löjlig, "för känslig" o s v.
Det är ju frustrerande att inte få komma till tals och i bland vill jag bara hålla fast henne och skrika till henne "Lyssna då för helvete!" men så långt har det inte gått ännu. En bruten hand efter ett slag i väggen är det värsta jag lyckats åstakomma...
Jag har fått henne att förstå att just den behandlingen av mig får mig att känna mig frustrerad, men nu senast så sade hon utryckligen att hon skiter i hur jag känner det. Sedan sover hon på soffan och pratar inte mer.
Hon är totalt oengagerad i hur jag känner mig och hur ja gupplever situationen så länge det handlar om vår relation. Har jag problem med jobbet t ex så lyssnar hon.
Berättar jag att jag tog illa vid mig av något hon sade dagen innan så slutar alltid diskusisonen med att jag kunde handlat annorlunda. Visst skall man berätta om bådas sidor av en situation, men det slutar alltid med att det är jag som blir åtalad. Jag kan inte längre berätta för henne hur jag känner när hon säger vissa saker, för det hela slutar alltid med att jag mår ännu sämre.
För en dryg vecka sedan bröt jag ihop i panikångest och kunde inte andas. DÅ lyssnade hon, en liten stund. Sedan förklarade hon för mig att hon inte ville leva med någon som reagerar på det viset.
Det hon inte förstår är att det är just det; En reaktion. En reaktion på frustration, ensamhet och känslan att vara tagen för given. Om man inte är intresserad av hur den andra känner sig, är man då intresserad av den andre, älskar man?
Många dagar är bra, men det är alltid känslig läge. Ber jag henne om något är det nästan alltid ett besvär. Ställer jag krav är jag orimlig. Berättar jag vad jag kännser så är jag för känslig. Vad sjutton ser hon hos mig egentligen?
Är hon den klassiska kvinnan som bara ser skalet för att sedan bygga om insidan efter sina egna önskemål?