• Lill Fia

Mexico & Gravid?

Ska åka till Mexico på bröllopsresa om 2 veckor. Ringde för att kolla om vaccin osv. Hon jag pratade med tyckte inte vi skulle åka över huvudtaget. Att jag verkligen skulle överväga det pga magsjuka, flygningen, ökad känslighet vid graviditet, sjukvården osv. Går in i vecka 10 idag. Så nu sitter jag bara här och gråter och vet inte hur vi ska göra. Har ju hört massor av folk som åker hit och dit under graviditeten. Har någon något råd eller synpunkt? Vet varken ut eller in....

• Svar på tråden Mexico & Gravid?
  • Essica

kan du inte prata med din bm?

• MymlanB

Ska du åka till en större badort eller ska du ut på bonnalandet och åka häst och vagn? Det är stor skillnad på olika miljöer i Mexico och det beror på vad dina planer är tycker jag. De fattiga har ingen vidare sjukvård men de rika i Mexico har nog bättre sjukvård än vad du och jag har här... En riktigt bra guidebok och uppdaterad information vad det gäller sjukvården i den stad du ska till.
    Tänk över vad dina mål är med resan. Vatten på flaska och noggranhet med att äta lagad mat på rena restauranger. FÄrsk frukt med skal på, inga mjölprodukter osv... dvs samma regler som i alla tropiska länder. Tvätta händerna stup i kvarten och ta med alcogel som bakteriedödare...Läs på om de sjukdomar som finns dit du ska. Det är ingen idé att stressa upp sig över att de som har det svårt dör i kolera om du ska bo på ett lyxigt charterhotell. Informera dig ordentligt och ta sedan ditt beslut. Observera att jag inte säger hurvida du ska resa eller inte - det kan bara du bestämma. Men jag kan lova dig att de är gravida och föder barn i Mexico också
    Och det är inte farligt att flyga i v 10 har jag för mig - det är väl antagligen bara lite mer obekvämt om man ska må illa

ta det lugnt!

• S168

Hej,
    Jag har varit i Mexico 3 ggr, var av en gång i 10 veckor. Under dessa tre tillfällen blev jag bara lite magsjuk en gång, men det gick över på en timme.
    Dom har ju bra restauranger och bra mathållning där också. Du kanske inte ska ut i buchen och prova på äventyr...
    Se till att du har med magsjuksmedicin från Sverige utifall det skulle hända. Då vet du ju vad du stoppar i dig. När man beställer dricka med is i så är ju isen från "vanligt" vatten. Mexikanerna själva dricker ju det vattnet men det är kanske onödigt att göra det. Om ni har möjlighet till hotell med kök så skulle iallfall jag tycka att det kändes skönt. Då kan man ju koka sig lite pasta om det skulle vara så.
    Men främst beror hela upplevelsen på vad du känner. Kommer du ständigt oroa dig och inte kunna njuta meddan du är där? Eller inte.

• timtom

Vi var i Mexico i mars(Cancun).Bodde på 5 stjärnit hotell och förväntades inte bli magsjuk....men det blev jag!
    Riktigt ,riktigt dålig dessutom.Fruktansvärda magkramper och diare som pågick 7 dagar.Hade jag varit gravid då hade det inte kännts bra.Vill absolut inte skrämma dig utan vill bara att du känner och tänker efter ordentligt.Du behöver ju inte alls bli sjuk.

• Karpet

Det är klart att du ska åka på din bröllopsresa. Du är ju bara i vecka 10 så risk för förlossning finns det ju inte. Skulle något annat hända barnet så spelar det ingen roll om det händer i Sverige eller utomlands, man kan inte göra ngt åt det ändå.

• Lill Fia

Ja, fy! Ska ju kännas kul att åka på bröllopsresa. Ska till en semesterort och inte alls ut i vildmarken. Känns som man likaväl kan bli magsjuk i grekland?! Åh, ångest! Önskar att vi aldrig bokat den här resan.....ska iallfall ringa och kolla avokningsmöjligheter. Vill ju inte kasta 35.000 i sjön! Tack tjejer för all info!

• älvanpurjo

jago chm in mamma varp å rhodos förra sommaren i juli mamma var då i v 24 du får flyga till v 28 har jag för mig... och vatten på flaska tänkte ni väl endå dricka.. så tycker du ska åka.

• Tuje

Hej! Jag har varit i Mexico i 7 veckor. Jag blev inte magsjuk trots att jag vistades en hel del även på landsbygden.

Min resekompis blev magsjuk då hon drack av vatten de ställt fram i en karaff på hotellrummet. Tänk på att bara dricka vatten du ser kommer från en flaska.

Håller med Karpet, händer ngt med barnet så kan man ju inte göra ngt här hemma heller. Var lite extra försiktig med vad du äter och så bara. Fast om du är jätteorolig kanske du inte kan njuta ändå?

mvh Tuje

• Lill Fia

Ni är snälla som engagerar er . Lutar åt att vi åker. Ska vara extrem försiktig!!! Men hon stressade verkligen upp mig den där tanten.....får grubbla lite över det ikväll. Tack tack!

• MymlanB

strunt i henne - ha det så underbart!

• Kiwifia

Tycker verkligen du ska åka.. Jag menar så länge du är försiktigt med vad du äter & dricker så är det ju ingen fara.. Ha en skön semester!

• MymlanB

Undrar bara hur du hade det på semstern?

• Lill Fia

Jo, sitter faktiskt i detta nu i ett varmt Mexico. Aker hem imorgon och det har gatt kanon alltihop sa i mitt fall var oron obefogad. Har haft en fantastiskt brollopsresa och imorgon gar jag in i vecka 14 och hoppas allt ar bra med pyret.

• MymlanB

Fantastiskt! Vad glad jag blir!

Svar på tråden Mexico & Gravid?