• Pikku Enkeli

Katterna är osams, behöver råd!

Mina två honkatter på 5 resp. 6 år är osams. De blev osams efter att de kom hem från kastreringen för en månad sedan. Veterinären rekommenderade Feliway, vilket vi provar just nu, men jag är skeptisk.

De var väldigt osams när de kom hem från kastreringen och några dagar senare tog jag med mig dem till mina föräldrar på semester, väl där var de inte alls lika osams. Visst, den ena katten morrade lite den andra, men de slogs inte. Nu när vi åter kom hem så är den äldre katter återigen arg på den yngre katten.

Nån som har råd angående hur man åter kan få dem att vara sams?

• Svar på tråden Katterna är osams, behöver råd!
  • Vildas

Hej har det löst sig nu?*Nyfiken*

• Pikku Enkeli

Nja, hon är fortfarande sur på "lillkissen".. Men lillkissen vågar åtminstone röra sig i lägenheten..

• albolini

Ha inte deras matskålar bredvid varandra, ställ in flera kattlådor och vattenskålar och gör massor med bra utkiksplatser. Underlättar för katterna att leva ihop utan att det blir bråk. Lycka till!

• miranja

Skönt att det löste sig! Annars brukar det vara bäst om de får göra upp sinsemellan själva..

• miranja

Jo, men låta dem gå och morra och sura tills de har hittat sin rangordning igen. Men några katter vi hade när jag bodde hemma tog det tre månader...

• Piri

Mina två har bott ihop i dryga två år och är fortfarande lite småsura på varandra. Fast vi förde ihop dem i vuxen ålder, kan bero på det. Idag är de 7 och 13 år och tolererar varandra. Som tur är bor vi ganska stort och de är vana utekatter båda två.

Vi lät dem vara och lösa problemet i fred. Nu skäller jag bara på dem när de retas med varandra.

Svar på tråden Katterna är osams, behöver råd!