Jag var på Lefkas september 2003 och på Samos maj 2005.
LEFKAS är en vacker ö med fantastiska stränder! Dock är det så att de finaste stränderna ligger på öns västkust, men turistorterna ligger på ostkusten. Jag var där med mamma som inte heller har körkort, vi kunde alltså inte hyra något eget transportmedel och det kändes verkligen som en förlust just på Lefkas. Bussar finns men bara på ostkusten, från Nidri går också utflyktsbåtar till några av öns stränder.
Nidri är, som sweetpea säger, ganska ocharmigt - en lång genomfartsgata och så stranden och hamnpromenaden. Bystranden är ingenting i jämförelse med öns övriga. Stort plus för havsutsikten från balkongen! Hotellet låg tjugo meter från strandkanten och det var verkligen värt några hundralappar extra. Hålligånget är väl rätt begränsat även om Nidri är den största turistorten på ön. Ett disco strax norr om byn mot Lefkas Stad till, annars är det mest restauranger och barer som gäller.
Charter går dessutom till andra små turistorter på ostkusten norr om Nidri, åt Lefkas Stad till. Där finns vad jag förstår inget "hålligång" alls .
SAMOS är också en vacker ö, fantastisk natur men inte alls lika spektakulära stränder som på Lefkas. Däremot finns det mer genuint att se på Samos tycker jag, bland annat flera mysiga bergsbyar. Samos är en stor ö och därför är det trevligt att ha möjlighet att hyra fordon även här.
Jag håller med om att man nog bör bo i Pythagorion, den största turistorten på ön, men stränderna som finns i byn är inte badbara om man frågar mig! Några kilometer är det väl till närmaste stranden, dessutom finns utflyktsbåtar och "båttaxi" till andra stränder runt ön.
Jag kan känna att det var en ganska hög medelålder på turisterna i Pythagorion, det kan väl delvis bero på att vi var där i lågsäsong men det var det å andra sidan när jag var på Lefkas också och där fick jag inte samma känsla. Även här är det mest restauranger och barer som gäller, och tyvärr tycker jag inte att jag fick särskilt bra mat under veckan jag var där.
Ursäkta om jag har brett ut mig men jag skulle kunna skriva hela natten om Grekland! Får man fråga om det inte finns andra resmål i Grekland i sista-minuten-utbudet just nu? Naxos är min favorit-ö hittills och jag tror att den skulle matcha era önskemål perfekt, det enda som är lite jobbigt är att det är båttransfer från Santorini som gäller vilket gör resan några timmar längre.