Svärmor gav yoghurt med honung i
hur orolig behöver jag vara nu på en skala? Barn under 1 år ska ju inte äta honung. Min son är 9½ månad.
hur orolig behöver jag vara nu på en skala? Barn under 1 år ska ju inte äta honung. Min son är 9½ månad.
Säkert ingen fara. Det är nog värre med "ren" honung.
Du, jag hittade detta: Varför ska man inte ge små barn honung?
I internationella undersökningar har man i ett fåtal fall hittat sporer av bakterien Clostridium botulinum i honung. Dessa sporer kan orsaka en förgiftning som kallas botulism hos spädbarn.
Denna form av botulism drabbar inte äldre barn och vuxna. Giftet bildas av de bakterier som utvecklas från sporerna i spädbarnets kropp. Orsaken till detta anses vara att miljön i mag-tarmkanalen hos drabbade spädbarn skiljer sig från den hos äldre barn och vuxna. Spädbarnsbotulism är en sällsynt men mycket allvarlig sjukdom och kan ha dödlig utgång om den inte behandlas.
Förekomst av sporer i produkter med europeiskt ursprung tycks vara mycket ovanlig. Även om risken för förgiftning sannolikt är mycket liten i Sverige avråder dock Livsmedelsverket från att ge honung till barn under ett års ålder.
Som du ser är risken mkt liten att bli sjuk i sverige
Hittade ävenb detta: Spädbarnsbotulism, där spädbarnet fått i sig bakterier eller sporer via födan (i USA har honung, alternativt jord angivits som smittkälla). Bakterierna har därvid kunnat tillväxa i barnets egen tarm och bildat toxin. I stort sätt är det bara spädbarn under sex månader som är i riskgruppen.
Lilla Linnea: hon hade alltså i honung i yoghurten, så det var "ren" honung.
Jag googlade och läste om botulism och blev såklart nojig! Men jag hoppas det är som du säger, att det är liten risk. Men f*n vad orolig man blir..
Tack för snabbt svar och information!
Den här länken är bra. Enligt smittskyddsinstitutet har spädbarnsbotulism varit relativt ovanligt i Sverige. Sedan 1984 har bara två inhemskt smittade fall rapporterats.
www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article.aspx
Bra för framtiden kan kanske vara att informera svärmor om sånt ditt barn inte får/ska äta. Just honung vet det flesta om att det kan vara farligt, men man kan uppenbarligen inte ta sådant för givet.
Tack, detta lugnade lite.. Risken verkar ju minimal. Men eftersom de avråder att ge honung till barn under 1 år så..
Sen försöker jag tänka så här: Skulle det vara SÅ fruktansvärt farligt så borde man väl ha hört talas om det mer. För mig ringde det bara en liten klocka i bakhuvudet: "hmm, honung, jag tror jag har hört nåt om det"..
mrskensington: Jag ska informera henne nu, ja! Hon brukar annars ha stenkoll. Men jag hade ju inte stenkoll på detta jag heller.
Oroa dig inte...
OROA SIG INTE...
Själv tycker jag det är en väldig hysteri på vad barn får och inte får äta..
Vår dotter är 6 månader och hon får smaka i stort sett på allt...DOCK EJ NÖTTER...och så håller vi koll på saltet.
På BVC sa de bara att det var bra att hon fick smaka på det mesta...och att hon dessutom tycker det är gott...
Mausii och knoddis78: tack. Oron släppte sen, det var bara precis efteråt jag var nojig.
Håller med, det är lite smått hysteriskt ibland.. Ungefär som med vad en gravid får äta och inte äta.
Vi väntar dock med honung till efter 1-årsdagen nu då, men annars kör vi på med det mesta!
Min pappa gav min son honung, jag visste inte ens att det var dåligt, jag blev bara irriterad för att det är så himla sött!! Men sonen mår jättebra så du behöver nog inte vara orolig. :)