• Flippen

Valpen protestkissar. Vill ha tips!!

Har en 5 månaders valp som är livlig och envis så in i bomben.
    För att kunna lämna henne ensam så får hon vara i sin bur. Annars både kissar och bajsar hon, och skäller som besatt, och river sönder dörren, etc..... så en bur var vår enda och sista lösning.
    Vi har försökt träna henne för att så småningom kunna vara ensam utan bur, men det är helt omöjligt.
    Det räcker att t ex jag går ut och hämtar posten, det tar 3 sekunder (postlådan är precis utanför dörren), och min man är kvar inne, så har hon gjort en pöl på dörrmattan.
    Varenda gång!! Det slår aldig fel.
    Någon som har tips på vad man kan göra mot detta?

• Svar på tråden Valpen protestkissar. Vill ha tips!!
  • frulan

Hur länge lämnar ni henne ensam?
    Allt det du räknar upp som envist skulle jag säga var tecken på osäkerhet och att hon är lite ung

Bästa tipset att träna in ensamhet är att ta det i hundens takt och inte öka på för fort.

Jättebra att ha bur, dock! Man får bara tänka på att buren ska vara en positiv plats och inget man tvingar in hunden i.
    Läste i någon annan tråd att ni har den stående framme jämt och att det inte är något tvång att vara i buren. Smashing

• Kakan WB

Hos min veterinär kan man köpa en doftgrej som man pluggar in i eluttaget. Den avger en doft som människor inte känner men som är samma som hundmamman avger och skapar trygghet hos valpen. Det kan minska den här typen av beteende. Kolla hos närmsta veterinär. Det finns både för hundar och katter. Ganska dyrt första gången men sen köper man refill. Värt att prova! Har själv använt för våra katthanar med gott resultat!
    Lycka till!

• frulan

Det där med postlådan kan vara just ett tecken på att hon blir osäker och skvätter pga av det och kanske lite för att lugna sig själv?!

Eller så är hon helt enkelt kissnödig och måste kissa... en hund kan inte hålla sig fysiologiskt förrän den är mellan 4-6 månader och olycker kan hända lite när som helst.

Nä, usch, känner att jag skriver alldeles för vimsigt nu, är för trött

• frulan

Jooo, ville bara säga det här oxå innan jag slocknar

En hund protesterar inte (det är att förmänskliga vovven).
    Gör den något så finns det en orsak till varför den gör som den gör.
    Det kan bero på rädsla, osäkerhet m.m.

• Lamie

Jag är uppvuxen med hundar, har dock ingen själv nu. Men mamma gjorde alltid som så här med valpar som inte ville vara själva

Hela familjen gick ut genom dörren i 5 sek, hunden skulle precis börja pipa, då gick vi in igen och hunden fick beröm, tiden förlängdes efterhand och tillslut förstod hunden att det inte var farligt att vara själv, tidsödande kanske men det fungerar,

• Flippen

Det är en mellanschnuazer.

Tror faktiskt inte det är som hon är osäker, eftersom det händer även om husse (eller jag) står kvar innanför dörren med henne. Så fort hon kissat springer hon vidare och hittar på något annat.
    Jag tolkar det mer som att hon gör det för att hon blir "förbannad" att hon inte får följa med, eftersom hon varje gång man går ut försöker smita förbi för att springa ut, och lyckas hon så springer hon gärna på kilometerrundor.

Tack för alla tips alla!! Vill gärna ha mera!

• ChiiChii

Kan det inte bero på att valpen tror att den ska få gå ut när någon går till dörren och därför förbereder sig för att kissa? Så kan den inte hålla sig sen? Rasta henne precis innan du går ut och spreja med starkt luktande rengöringsmedel när en olycka har skett. Hon blir kanske bara så upphetsad eftersom hon förväntar sig att något viktigt ska hända; hon ska smita ut på en fartrunda eller bli lämnad ensam när valpar är uppe i varv kan det hända att de kissar...

Att hon skulle protestkissa låter lite konstigt. Ni skäller väl inte på henne när hon kissar inne? Bästa sättet att få en hund rumsren är att berömma den när den gör det ute och låtsas som om det regner när den gör det inne, men torka upp det så fort som möjligt. Och om ni gör så så har väl hon ingen aning om att ni ogillar när hon gör det inne?

Ibland kan hundar bli lugnare om man sätter på en radio när de ska vara ensamma. Börja träna när hon är trött och sömnig så går det nog lättare. Om hon är matvrak så går det kanske att muta henne med något ben att tugga på de första gångerna så att man bryter hennes mönster och hon glömmer bort att skälla.

Hoppas något var till någon hjälp ^^

Svar på tråden Valpen protestkissar. Vill ha tips!!