• juzze

När fäster ägget..?

Någon som vet ungefär när ett befruktat ägg fäster, och om det i såfall kan göra ont? Har inte så bra koll på det. Fick så fruktansvärt ont i underlivet, det måste ha varit i livmodern (?). Kunde knappt gå, det var som knivstick, men det gick över på 5-10 min. Låter kanske lite galet men.. kan det ha med äggfäste att göra?

• Svar på tråden När fäster ägget..?
  • Cilota

Ur www.niomanader.se:

Ibland kan det bli en liten blödning "nidationsblödning", ofta förkortat "nid-blödning" i samband med att ägget fastnar, och en en del kvinnor kan känna ett litet stick i livmoderns slemhinna.
    Om man får en sådan blödning så kommer den ca 3-8 dygn efter ägglossningen.

Märker alla kvinnor av nidationen (då ägget fäster)?
    Nej, det är mycket ovanligt att kvinnor känner av när ägget fäster och det är mycket ovanligt med nidationsblödning.

Betyder det att mitt ägg inte har fäst ordentligt om jag inte fick en nidationsblödning?
    Nej. De flesta ägg fäster så bra så utan att vi har en aning om det. Det krävs ingen nidationsblödning för att allt ska stå rätt till.

Hur mycket blod kommer det då?
    Ja, i den mesta facklitteraturen står det att blödningen är sparsam. Dock kan man blöda rikligt också. Det är svårt att avgöra om det är en nidationsblödning eller en vanlig mellanblödning och det är oftast först när man väl testat positivt för graviditet som man kan få det bekräftat.
    'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan
  • Lundby87

Asså ägget kan fästa mellan 5-10 dgr efter äl vanligast är 7-10dgr. Ont tror jag inte man får finns dom som säger att dom kännt när det fästit men det är väldigt sällan har jag läst.

• Lundby87

Äggets resa genom äggledaren till livmodern efter befruktningen tar ungefär tre dagar. Ägget har ingen egen rörelseförmåga utan transporteras genom strömningar i riktning mot livmoderhåligheten. Strömningarna åstadkoms av hårceller (cilier) som rör sig i riktning mot livmoderhålan och av sammandragningar av muskler i äggledarens vägg.

Äggtransporten är en mycket komplicerad procedur som styrs av hormoner, enzymer och ämnen som utsöndras av nervsystemet. Påfallande sällan slår styrmekanismen slint men i sällsynta fall händer det.

Om transporten av någon anledning går för långsamt kan ägget fästa i äggledaren; det blir då ett så kallat utomkvedshavandeskap. Oftast ligger sjukliga förändringar i äggledaren bakom detta.

Om transporten av någon anledning går för snabbt kan ägget fästa i nedre delen av livmodern, med föreliggande moderkaka som följd, det vill säga att moderkakan hamnar helt eller delvis över livmoderhalskanalen. Om moderkakan täcker livmoderhalskanalen helt måste förlossningen ske med kejsarsnitt. På grund av blödningar kan detta behöva göras före fullgången tid.

Ägget kommer till livmodern

Redan från och med att mammans och pappans arvsanlag smälter samman, och under hela transporten genom äggledaren, sker en intensiv celldelning. Det innebär att ägget redan har många celler när det kommer in i livmoderhåligheten.

Under transporten till livmodern mister ägget sitt omgivande skal och får därefter all sin näring av livmodersekretet, som ägget svävar fritt i under två-tre dagar innan det fastnar i livmoderslemhinnan.

Under den korta vistelsen i livmodern, innan ägget fäster sig till livmoderslemhinnan, utvecklas det vidare. Ägget omvandlas till en vätskefylld blåsa, och fostercellerna samlas i en så kallad groddplatta vid ena sidan.

Lät mysco om det skulle fästa redan så tidigt som 3 dgr efter äl

källa www.growingpeople.se

• Teskedsmamman

Jag anser 9 mån vara ute och segla. 5 dagar efter äl är tidigt men 3 dagar är snudd på omöjligt!

Normalt är 7-10 dagar efter äl. Jag har för mig att det även står i Lennart Nilssons bok....

/Magdis med Ludvig 040204 och Ian 051006
  • Filippinan

Jag vet en som det fäste 5 dagar för men inte tidigare än så.

* * * Mamma till världens sötaste pojkbebis * * *
Svar på tråden När fäster ägget..?