• MrsToobe

Hjälp..vilken skattetabell?

Vilken skattetabell ska jag gå efter?

www.skatteverket.se/skatter/skattetabeller/04/kommunal/index.html

fattar inte..

är med i svenska kyrkan så då borde det ju bli 32.47 %3 o om man inte är med i kyrkan 31.50% o av det så är kommunalskatt 21.45% eller? Bor i norrköping..s:t johannes församling.

Hjälp....
    Jag ska alltså dra av 32.47% på mina 180:- om dan?

• Svar på tråden Hjälp..vilken skattetabell?
  • Monalisan

nej det blir mindre när du går på mammapenning. Ring försäkringskassan. 29% tror jag jag hade. men jag höjde den friviligt yill 32 . Vil hellre få tbx än få kvarskatt

• JsN

Sen går du in på skattetabell 32 eller 33, vet inte om man avrundar uppåt eller nedåt, och jämför din totala månadsinkomst.

180 kr/dag * 30 dgr = 5400 kr
    -> (tabell 32) 1342 kr i skatt

-> 1342 / 5400 = 25% (grundavdrag gör att ju lägre inkomst dessto lägre procentsats) Däremot så måste du vara försiktig eftersom skatten totalt räknas på hela året så bör du göra ett överslag på din årsinkomst för att veta säkert vad som ska dras på föräldrapenningen. Antar att du kan/bör jämka. Kontakta skattekontoret för hjälp

• Anna B

OM jag inte har missuppfattat allt så betyder en kommunalskatt på 32.47% att du ska använda tabell 33 (man avrundar uppåt från 32.47%). Gå alltså in på tabell 33 för månadslön och läs av vid det belopp du tjänar före skatt. Det blir inte riktigt 32.47% eftersom vi har en progressiv skatt i Sverige.

• MrsToobe

JsN Tack Jag tror dom drar 24 % nu.. men mejlade dom om att dra högre eftersom jag antgaligen betalat för lite skatt i ett halvår. Får se va dom säger när jag ringer

Svar på tråden Hjälp..vilken skattetabell?