Gaviscon
Hur mkt gaviscon kan man ta egentligen?? Är det ngn som vet det??
Tabletterna står det 1-3dag men det flytande står ingenting...just nu häller jag i mig praktiskt taget på nätterna....
BF+1
Hur mkt gaviscon kan man ta egentligen?? Är det ngn som vet det??
Tabletterna står det 1-3dag men det flytande står ingenting...just nu häller jag i mig praktiskt taget på nätterna....
BF+1
Jo det ska stå på flaskan. Om du viker ut etiketten. Har ingen flaska kvar för tillfället så jag kan ej kolla. Annars kan du söka på FASS.
Man ska ta det med försiktighet har jag hört då det är aluminium i det. Tidigare graviditeter har jag gått och smuttat ur flaskan jämt, men nu kan man inte det längre säger bm...
Vet ej tyvärr. Kolla på fass.se det kanske står där på dosering. Smakar den flytande lika illa som tabletterna? Tycker att det känns som att äta byggskum (sånt som växer och fyller ut hål).
Jag tycker tabletterna är vidriga just för att de bara växer i munnen! Flytande är inte heller gott i bland får jag riktiga kväljningar men det går lättare att svälja ner än tabletterna!
Man vänjer sig tror jag men det kan vara lite upp och ner..
Man skall ta 10-20 ml per dos står det. I FASS står inget om någon maxiaml dygnsdos däremot bör man inte eventuellt inte ta det mer i mer än 8 veckor. I ett speciellt kaptel om överdosering kan man läsa att Gaviscon har väldigt låg toxicitet, dvs det är svårt att bli förgiftad av det och om man blir det är symtomen förstoppning, illamående och kräkningar. Någon direkt behandling för "Gaviscon-förgiftning" behövs inte.
Enligt FASS doseras tabletterna 1-3 per dos, ej per dag.
Gissningsvis kan du nog fortsätta "hälla" i dig Gaviscon men om du är osäker så ring BM, han/hon borde väl ha en viss erfarenthet.
Mmm..tack för svar!! Känns som om man "häller i sig på nätterna" 3 ggr iallafall, enl dos då såklart