• Morticia

Ischiasnerv i kläm och ryggslutsvärk v.11, någon mer??

Har sådan värk i ischiasnerven, den kommer i kläm eller något.
    Det växlar skinka med
    Hjärtat trycker och masserar, och tårarna trillar på mig för det gör så j-la ont...
    Har varit så i en vecka nu.

Ryggslutet värker med. Molande värk i svanken neråt svanskotan.

Är det tidigt i v 11 eller finns fler?

• Svar på tråden Ischiasnerv i kläm och ryggslutsvärk v.11, någon mer??
  • Chokladsugen

Det här med nerver i kläm är inte roligt. Jag vet precis hur det är för jag har haft det i två omgångar. Första perioden var runt vecka 12-16. Då stack det väldigt i båda låren så fort jag hade suttit stilla en längre stund och när jag låg i sängen. Dock gick det över sen och jag trodde att det värsta var borta.

De senaste veckorna nu har det kommit igen med full kraft och blivit ännu värre. Man kan beskriva det som "tusen nålar" och antagligen är det att barnet ligger i ett sådant läge att det trycker på nerven.

Det jag gör för att minska smärtan är att inte sitta stilla för länge i taget, lägga en varm vetekudde på det onda stället, sist men inte minst, ta två alvedon innan jag går och lägger mig. Det har hjälpt en aning och nu får jag sova lite mer än tidigare.

Hoppas detta svar är till någon nytta!

//Sara v. 39+0

• snutti

Kan bara rekommendera en sak och det är att du tar dig till en sjukgymnast, där du får råd och ips på att underlätta för dig så att det inte förvärras...

• Full av förhoppning

Hej du,.. jag misstänker att det är falsk ischias du har fått.... det drabbar de flesta gravida kvinnor och drabbade mig redan några dagar efter befruktning.... Det är en muskel i skinkan som inte är större än ditt lillfinger som ställer till ett helvete och ger samma symtom som ischias.... det går att stretcha innan magen blir för stor och klumpigheten tar över....

Du sätter dig på en stol... långt ut på sitsen och lägger upp ena benet på det andra så att ankeln vilar strax ovanför knät på det andra benet.... sen pressar du ner knät på det ben som är uppe, samtidigt som du trycker underifrån på foten (som vilar på andra knät)... då stretchar du den muskeln... du känner om du gör rätt, TRO MIG!!!
    Mitt tips är att du går till en massör som masserar dina sätesmuskler... EFTER du har passerat 12 veckorsgränsen....

Lycka till!

• Lilla K

Ha inte ont i onödan! Ring sjukgymnast omg! Jag gick med ont i några veckor innan jag tog tag i det, några små tips fick jag - och vips, värken är borta! Är fortfarande arg på mig själv för att jag inte ringde direkt!

• Chokladsugen

Ja, jag ångrar verkligen att jag inte gick till sjukgymnast i god tid och fick hjälp med mitt ben. Nu har jag bara 6 dagar kvar till BF och tycker inte att det är lönt att uppsöka massör. Men nästa gång....!!!!!

• Maline

Det känner jag igen, jag är oxå i v11! det gör döont men som full av förhoppning säger: STRECHA och rör på dej så mycket du kan-det hjälper, jag lovar..

Maline

• B70

Rekommenderar också en sjukgymnast, hon/han kan rätta till det som går i ryggen och kolla om musklerna runt nerven är inflamerade. Ni frår mycket bra tips om vad man kan göra. Jag är inte säker om amatörmassag är det bästa i det fallet!

• ZandraDee

Hej!

Jag har också problem med Ischias hade de innan jag blev gravid också!

Fast nu är det ett helvete rent ut sagt! Jag är i v 16 o har redan varit sjukskriven för inflammation i ryggslutet!
    Jobbar som säljare o kan knappt röra mig!

Ska väl kontakat doktorn men vill inte bli sjukskriven pga av ekonomin!

Att ha int i ryggen är jobbigt! Speciellt ischias!

Men gå te doktorn det är nog de bästa man kan göra!

Kram

• lurksmulan

Jag fick också ischias ungefär då.
    Vissa dagar går det bra, andra dagar är inte alls roliga. Då är jag knappt rörlig utan vill mest ligga i ett varmt bad och bli matad med choklad och tycka synd om mig själv.

Sist jag var hos bm blev jag rekommenderad att ringa sjukgymnast för att se om jag kan få stödbälte.
    Nu ska jag till bm om ett par timmar för min mage dök upp från ingenstans i helgen och det gjorde inte direkt ryggvärken mindre!
    Inte nog med att jag har sån otrolig träningsvärk i magmusklerna, det hugger i ryggen så fort jag reser mig upp och ljumskarna stelnar igen så fort jag sätter mig ner.

Jag fick massage igår och massösen sa det att hela området mellan bröstryggen och korsryggen är svullet, och det känns!

Nu hoppas jag på stödbälte och att få hjälp av sjukgymnast/akupunktur/vattengympa!

• Crazy Baby

Ohhh!
    Ni förstår inte vad skönt att höra att det är fler än jag som har ont i ischias. Har precis gått in i vecka 11 och de senaste dagarna har varit ett rent..., jag gissa!

Jag jobbar som säljare i butik och jag står mycket och det är mycket som skall plockas upp och ner hela tiden och jag har så ont, trodde att det bara var jag och man vill ju inte vara den gravida gnälliga tjejen.

Ska på inskrivning på tisdag och tänkte hålla ut tills då, hoppas att min barnmorska har tips om vad jag ska göra eller kan rkommendera sjukgymnast.

Ännu en gång blir jag lycklig över att FL finn, annars hade jag gått omkring och trott att det bara var jag som var pjoskig!

Tack alla underbar på denna sida!

KRAM!!

• Vanella

Det kan även vara leden mellan korsbenet och bäckenet som hamnat snett, t ex pga ledinflammation. En sjukgymnast ser vad det är.

• Morticia

Nu har jag stretchat på efter instruktion från Full av förhoppning, och det hjälper minsann!

Kram

Svar på tråden Ischiasnerv i kläm och ryggslutsvärk v.11, någon mer??