• Sprall78

Bra hamburgerecept?

Tänkte grilla hamburgare ikväll, men jag tycker att det är svårt att få dem så där mustiga och saftiga som på restaurang. Är det någon som har bra tips på recept som blir liiite godare?

Gärna en god dressing till också?

• Svar på tråden Bra hamburgerecept?
  • Juppepuppe

Hmmm.... Jag brukar bara ta nötfärs eller blandfärs och forma till hamburgare och steka. Krydda också såklart. Jag tycker att det blir supergott.

Tzatziki är gott till under sommaren.

• Kofttanten

Jag brukar krydda med tabasco förutom salt o peppar. Gott!

• Sprall78

Tack för tipsen, men de blir ju inte saftigare för att man kryddar, det är liksom det jag är ute efter. Jag tänker att man kanske kan ha creme fraiche, kesella, ägg eller något annat i färsen men jag är inte riktigt säker på vad som funkar bäst..

• Cuthalion

I köttfärslimpa t.ex. har jag grädde, ströbröd, vatten och ägg i för att få det att dels hålla ihop och dels för att få den saftig och god. Det borde man ju kunna forma till köttfärsbiffar eller hamburgare

• Kofttanten

det gäller nog bara att inte steka dem för länge. Blandfärs blir väl saftigare än nötfärs eftrersom det har mer fett.

• Sprall78

Tack för tipsen! Jag har en man som alskar att kolgrilla (och då menar jag inte att grilla på kol - utan grilla saker och ting så de ser ut som små kolbitar!) så jag får börja med att hålla honom borta från grillen!

• Diddisen

Jag brukar göra hamburgare med bacon och tomat blir väldigt saftiga.Inget lättviktar recept precis men de är väldigt goda. Vet inte hur det är att grilla men du kan ju alltid testa.

Detta behöver man till 4 pers

6 skivor bacon
    1 fin hackad tomat
    550 g nötfärs
    1½ msk potatismjöl
    Salt
    Svart peppar

Stek baconskivorna knapriga , låt den rinna av och smula sedan ner dem i köttfärsen
    Fräs den fin hackade tomaten i baconfettet och blande det med köttfärsen och baconet. Blanda i potatismjöl och kryddor.

smaklig måltid

• Sprall78

Åh, det där lät jätte gott! Tack Diddisen!

Svar på tråden Bra hamburgerecept?