• Bella06

Har förstått att man ska tvätta, men ska man tvätta ALLT??

Har förstått att de flesta anser att man ska tvätta babykläder å dylikt innan de används första gången. Min fråga är då: Vad räknas in i "dylikt"??

Kan tänka mig kläder, påslakan, lakan,  täcken å kuddar. Men hur är det med filtar, kräkhanddukar, tvättlappar(såna i frotté typ), gosedjur, bärsele etc. Å overaller??

Känns som att saker i fleece, ex overaller, oftast är som skönast otvättade, märker ni nån skillnad "mjukmässigt" (haha, nytt ord Flört ) före och efter tvätt av saker i sånt material?

//Bella06 29+6
  • Svar på tråden Har förstått att man ska tvätta, men ska man tvätta ALLT??
  • Mrs Boysenberry

Jag tror inte jag tvättade en enda sak innan vi använde det första gången... Om det inte fanns någon speciell anledning dvs.

Samma sak med nappflaskor som man "ska" koka innan användning... Jag kokade kanske den första, men med resten tyckte jag det gick lika bra att bara skölja ur...

Det är sån hets kring hur sterilt och rent allt ska vara, att det t.o.m blir lite löjligt... Jag tror inte en bebis dör av att ha en splitterny, otvättad body på sig liksom... Folk är överförsiktiga!

• ahlcec

Jag tvättade inte gosedjur och overaller - men bärselen. Fast den köpte jag beggad så det var därför.

Annars tvättade jag allt, men bara i början. Nu skiter jag i det.

• Fragole

Det här med kläder som ska vara direkt inpå kroppen är jag noga med att tvätta innan bebis ska få den på sig. Inte för att jag är rädd för bakterier. Absolut inte, men det är ju ofta så mycket kemikalier i nya kläder. Ibland kan det ju verkligen stinka inpregnering osv. Bebisar har ju också känsligare hud än oss vuxna.

Fleecefilten har jag också tvättat bara för att den luktade, och kan inte säga att jag märker nån skillnad. Fast jag tvättade ju i skontvätt då för att spara lite på materialet.

• medistra

tvätta sånt som ska var i direkt kontakt med bebbens hud, tyger behandlas ofta med kemikalier, visserligen tvättas de innan försäljning men det kan ändå finnas en del rester kvar i tyget och det kan ge utslag och klåda på känsliga hudar

jag hade inte brytt mig om att tvätta gosedjur, bärsele, overall mm

• Shagwell

jag tvättade det mesta som hon skulle ha nära inpå, frottetvättlapparna tvättade jag av den enkla anledningen att de är liksom behandlade och "fungerar" inte optimalt förrän de genomgått en tvätt iaf. Nu är hon 5 ½ mån och jag tvättar inte allt så frenetiskt längre, men jag kör på samma regel för henne som för oss. Det jag själv vill ha tvättat får hon typ.

• Bella06

Hmm.. Låter rimligt det ni säger, måste väl vara bäst att bara låta sunt förnuft råda?!

Kan ju inte vara bra med överdrift på nåt av hållen.. Får ta det lite lagom helt enkelt!! Skrattande

Bella06 v.29+6
  • Moj Katile

Jag tvättade lakan, filtar i bommull och allt i frotte av den anledningen att de är skönare och mjukare efter tvätt.
    Kläder la jag i maskinen och sköljde en gång de första 6 månaderna. Jag får rysningar när jag tänker på alla människor som gått och pillat på dom innan min gosing ska ha de på sej!
    Denna gången tvättar jag ALLT begagnat plus det som ska vara NÄRMAST kroppen.
    Å sängkläder av anledningen att de blir mjukare!

• Avia

Jag tvättade allt han skulle ha närmast kroppen + att jag diskade av leksaker som luktade mycket. Annars tog jag det rätt lugnt!

• fru Wanqvist
    Mrs Boysenberry skrev 2006-06-30 13:19:10 följande:
    Jag tror inte jag tvättade en enda sak innan vi använde det första gången... Om det inte fanns någon speciell anledning dvs.
    Samma sak med nappflaskor som man "ska" koka innan användning... Jag kokade kanske den första, men med resten tyckte jag det gick lika bra att bara skölja ur...
    Det är sån hets kring hur sterilt och rent allt ska vara, att det t.o.m blir lite löjligt...
    Jag tror inte en bebis dör av att ha en splitterny, otvättad body på sig liksom... Folk är överförsiktiga!
    precis som jag då!
    nappflaskorna koka ja bara första gången sen har vi diskat dom vanligt.
    ~ iah har mammas hjärta som i ett skruvstäd ~
Svar på tråden Har förstått att man ska tvätta, men ska man tvätta ALLT??