Första mensdagen??
Hej! Helt ny här men det verkar som om det är trevligt folk på siten och som om alla hjälps åt med att stötta, ge råd och besvara frågor m m. Jag har en fråga som jag skulle uppskatta att få svar på:
Min mens var under många år regelbunden och jag fick alltid ont de ca 2 första dagarna samtidigt som jag blödde massor. Resterande ca 3 dagar blödde jag mindre och mindre. Men för ca 1 år sedan ändrades det till att de första ca 3 till ibland 5 dagarna bara komma jätte lite blod, nästan brunaktigt. Jag har inte alls ont de dagarna. Sedan kommer 1 eller max 2 dagar som det blöder mycket, och så är det helt slut. Mensen är fortfarande regelbunden.
Nu undrar jag - från vilken dag börjar jag räkna min första mensdag?? Jag har räknat från den dag jag börjar blöda, oavsett om det är lite. Men så frågade jag min gynekolog och hon sa att jag ev skulle räkna från den dag då det blöder mycket!?! Är det någon som känner igen sig och som har bättre koll? Jag känner inte min ÄL så lätt, varför jag inte kan utgå ifrån den heller.
Tacksam för svar och god fortsättning på julen på er alla