Är rökt lax/makrill FET fisk?
Är det fisk man blir tjock utav?
Är det fisk man blir tjock utav?
??? Fisk blir man inte tjock av om man tillagar den på "rätt" sätt. Laxen i sig är inte fet och det fett som finns är bra fetter. MAkrill hör till de fetare fiskarna men det är bra fett. Omega-3 fetter som är bra finns i fisk.
Fet fisk, ja, men det är ju nyttigt fett, som kroppen behöver. Sen kan man bli tjock om man äter väldigt stora mängder, såklart. Min pappa fiskade makrill för några somrar sen och åt som en galning en vecka. Han såg ut om en fotboll efter det.
Man ska alltid äta med måtta! Precis som med allt. Man blir tjock av ensidig kost!
... kan iofs ha berott en hel del på allt smör han stekte makrillen i...
Anki - Precis.
Här kan du se livsmedelsverket lista på firrar och rätter, efter fetthalt:
www.slv.se/templates/ldb_result.asp&ln=&ug=w05_01%3AFisk%2C%20f%E4rskt%2C%20tillagad&lg=w05_%3AFisk%20och%20skaldjur&na=FETT%3AFett&ng=&nd=&ma=&tb=2&un=1&tn=100
Man ska nog äta bra mycket för att bli fet av det just, men såvitt jag förstått är just sådant fett som finns i fisk rikt på allehanda ämnen som det är bra för kroppen att få i sig.
(Livsmedelsverkets databas kan du leta i via www.slv.se/templates/LDB_Search.aspx )
Ja de hör till feta fiskar. Men kroppen behöver den sortens fett också. Det är t ex bättre att äta mycket lax och makrill än att äta mycket oxkött... I oxkött finns mest mättat fett medan det i de feta fiskarna finns mest fleromättat fett! Alltså det fett som är bra för vår kropp och som vi borde äta mer av istället för det mättade. Så fortsätt äta fet fisk! Men det viktigaste är ju ändå en allsidig kost.
Ja, men blir man inte tjock av feta fiskar på samma sätt som man blir av chips? Kroppen gör ju ingen åtskillnad på nyttigt eller onyttigt fett i den bemärkelsen, den säger väl tackar tackar och går upp i vikt om man äter för mycket?
Velouria:
Det var just så jag menade. Chips eller rökt makrill? Det är väl fetter båda två. varför jag undrar är för att jag har fått nojja på just dessa två fiskar. Och jag går upp i vikt...Därför undrade jag om det fanns någon koppling där. Av godis går jag inte upp, det är konstigt.
Jo det är klart, frossar man i fet fisk så är det ju klart man går upp i vikt... men av fettet att döma är det ändå bättre att vräka i sig det än att vräka i sig chips... Chipsen innehåller ju mättat fett som enligt läkare och andra "lärda" kan orsaka hjärt- och kärlsjukdomar. Fast nu när jag tänker på det... det kan ju övervikt också... Fast av den feta fisken får man inte i sig lika mycket kolesterol i alla fall som av mättat fett. Så har jag förstått det. Väldigt smala personer kan ha sämre kolesterolvärden än en kraftigt överviktig, tänk på det. Allt sitter inte i vikten.