• Lady Unicorn

Bruna bananer

Jag och min man har olika åsikter om bananer.... Våran lilla tjej på snart åtta månader äter en eller två bananer om dagen och det tycker vi båda är ok, men min man säger att bananer som blivit bruna inte är bra för spädbarn men jag har aldrig hört eller läst något om det. Är det någon här som vet säkert? Är bananer som blivit lite bruna farliga eller mindre bra för små barn?

• Svar på tråden Bruna bananer
  • gosmamma

nej, så länge d inte e svarta ska d nog gå bra

• Gloire de Dijon

Har jag aldrig hört.

Däremot kan ju bananer påverka magen - gröna är stoppande och bruna lösande om jag minns rätt. Men har hon inga bekymmer med lös mage så ska det väl inte vara något problem.

• isisisis

Jag skulle kunna tänka mig att han har slängt ur sig en kommentar som denna för att han själv inte gillar bruna bananer,och inte vill att du ska mata er bebis med det!
    Kan det inte va så?
    Men det är ju en smaksak....jag gillar själv när de är lite prickiga,bara de är fina inuti!

• Krokus78

Tror tvärtom att det kan vara bra om bananerna är lite mogna för då är de lite lösande för magen. Annars är ju banan lite stoppande och jag märker på vår son att han kan bli lite hård i magen om han äter för mycket banan.

• kaksmulan

Jag håller helt med Babian och Gloire de Dijon om att mogna bananer är lösande och därför lite bättre för tröga små barnmagar. Gröna bananer är helt klart stoppande och kan göra att de får ont i magen. Så är det för min lilla och storebror fungerade också på samma sätt!

Felix ♥ och Ellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • PuhTiger

Att bananerna blivit bruna beror på sockerutfällningar, dvs ju mognare frukt - desto sötare (högre koncentration fruktsocker). Vad menar din make skulle vara farligt när bananen blivit brun?

• Lady Unicorn

PhuTiger; Ja, om jag det visste.... Han sa bara att han inte ville att jag skulle ge lillan bananer som blivit bruna för att det var farligt. På vilket sätt eller varför sa han inte. Han tycker väl att det ser ofräscht ut. Jag orkar inte tjafsa om småsaker, det blir bara tråkig stämmning. Jag ger lillan bruna bananer nu och det han inte vet har han inte ont av.

Svar på tråden Bruna bananer